Upravljanje IKT sistemom
Glavni nalazi ↩︎
- U pogledu upravljanja IKT sistemom zabeležena su značajna
pozitivna kretanja od prve Funkcionalne analize pravosuđa u Srbiji iz
2014, i to naročito kada je reč o razmeni podataka, transparentnom
izveštavanju i informacionoj bezbednosti. Ovom napretku
doprineli su stopostotno povećanje budžeta za IKT u periodu između 2015.
i 2020. godine, obuka za eksternu usklađenost sa ISO standardima i
poboljšane procedure za bezbednost podataka i rezervne kopije. Usvojeno
je nekoliko modernih veb alata, koji doprinose ukupnom boljem širenju
pravosudnih informacija, kako interno tako i eksterno. Pristup
informacijama o pravosuđu – kako o sistemu u celini tako i u vezi sa
konkretnim predmetima – i kvalitet sudskog odlučivanja je poboljšan. Ova
poboljšanja su povećala odgovornost, transparentnost i efikasnost
pravosuđa.
- Uvođenje Servisne magistrane organa je interno omogućilo
razmenu podataka između sistema u pravosuđu i sa srodnim subjektima
izvan pravosuđa. Sada postoje zajednički registri za interne
korisnike pravosudnih sistema. Pravosudni informacioni sistem (PIS)
ubrzava postupanje u sudskim sporovima i izvršnim postupcima i time
štedi vreme i novac građanima i pravosuđu, a omogućava i razmenu
podataka sa Republičkim zavodom za statistiku, Ministarstvom unutrašnjih
poslova, Ministarstvom državne uprave i lokalne samouprave, Narodnom
bankom Srbije i drugim organima. Obezbeđena je jednoobraznost aplikacije
AVP koja se koristi u sudovima, čime se osigurava da svi sudovi koriste
istu verziju ovog softvera sa istim funkcijama i karakteristikama.
Softver za poslovnu inteligenciju u punoj je primeni od 2019, uz
postojanje predefinisanih izveštaja iz sudskih registara i posebnih
izveštaja dopunjenih najrazličitijim grafičkim prikazima podataka- Prema
nalazima CEPEJ-a, Srbija je sada u boljem položaju od većine zemalja
kada je reč o uvođenju alata za merenje učinka, što predstavlja značajnu
promenu u odnosu na 2013.
- Eksterno je portal za kalendare i odluke većine vrsta
sudova, koji predstavlja značajan napredak u pristupu pravdi, poboljšao
pravnu sigurnost i povećao transparentnost. Uvedena je
regulatorna struktura koja omogućava elektronsko podnošenje u svim
vrstama predmeta, pilotirana je platforma za e-podnošenje u tri suda i
platforma e-aukcije za elektronsku prodaju imovine u izvršnom postupku.
Centralni sistem za sudske takse omogućava korisnicima da vide sve
uplate koje su izvršili i koje duguju korisnici suda, označavajući
neplaćene sudske takse i automatsku raspodelu taksi. Osnovni i viši
sudovi trenutno koriste ovaj sistem; privredni sudovi će biti dodati u
bliskoj budućnosti. Postoji i elektronska oglasna tabla koja građanima
omogućava brz i moderan uvid u sadržaj oglasnih tabli na jednom
mestu.
- Pa ipak, čak i uz značajan napredak ostvaren u pojedinim
oblastima, razvoj IKT u pravosuđu u celini i dalje je nejednak, a Srbija
zaostaje sa drugim evropskim zemljama. Prema najnovijem
izveštaju CEPEJ-a o korišćenju informacione
tehnologije u sudovima Evrope (koji obuhvata i tužilaštva), koji se
usredsređuje na tri ključna aspekta – upravljanje sektorom IKT, opremu i
infrastrukturu i pravni okvir za razvoj IKT, Srbija je na skali od 3 do
9 (kao i u prethodnoj proceni) ostvarila ukupnu ocenu 4, a samo sistem
za upravljanje IKT dobio je ocenu 2. U tom smislu, kvalitet IKT u
pravosuđu u Srbiji bio je značajno niži od evropskog proseka, a od
susednih zemalja samo je Albanija na nižem nivou razvoja (sa ocenom
3).
- Kada je reč o upravljanju, CEPEJ je ocenila da Srbiji i
dalje nedostaje sistem za identifikovanje i optimizovanje inovacija na
polju informacionih tehnologija. Srbija od 2013. eksperimentiše
sa formiranjem Sektora za e-pravosuđe u Ministarstvu pravde, kao i
Sektorskog saveta za IKT. Široka ovlašćenja Sektora za e-pravosuđe u
pogledu planiranja napuštena su u korist planiranja IKT zasnovanog na
pojedinačnim sistemima, a Sektorski savet nije održao nijedan sastanak
već skoro četiri godine.
- IKT se ne koriste radi unapređenja efikasnosti.
Informacione i komunikacione tehnologije su u Strategiji razvoja
pravosuđa za period od 2020. do 2025. godine i izmenjenim Akcionim
planom za Poglavlje 23 prepoznate kao jedna od ključnih razvojnih
oblasti. Na primer, CEPEJ je naročito utvrdila da se IKT oprema u Srbiji
i dalje relativno malo koristi u krivičnoj materiji, te da se broj
nerešenih krivičnih predmeta još uvek uvećava. Prema zaključcima
CEPEJ-a, Srbija je jedna od sedam država u kojima niska
rasprostranjenost IKT opreme doprinosi „većim teškoćama u pogledu
smanjenja broja predmeta u radu“.
- Srbija je u februaru 2022. godine usvojila Strategiju
razvoja IKT-a u pravosuđu za period od 2022. do 2027. godine kako bi
omogućila pripremu pravosuđa za nove izazove i povećala primenu IKT u
pravosuđu. Prateći Akcioni plan uključuje procenjene troškove
Strategije kako bi se obezbedilo njeno finansiranje i
sprovođenje.
- Mada su finansijska sredstva za IKT značajno povećana na
republičkom nivou, najveći deo njih odlazi na plate i usluge održavanja
prepuštene subjektima izvan pravosuđa, što znači da novca nema dovoljno
za neophodna ulaganja i unapređenje pravosudne infrastrukture.
Iako pravosuđe navodi da poseduje dovoljan broj računara i drugih
uređaja, veliki procenat njih stari su više od 10 godina i koriste
zastarele operativne sisteme.
- Odluke o ulaganjima u IKT i dalje su vođene donatorima i
dobavljačima. Pravosuđe prekomerno zavisi od donatora kada je
reč o finansiranju IKT. Pravosuđu nedostaje i strategija za održivost
IKT sistema. Ne predviđaju se troškovi tekućeg održavanja i podrške za
IKT opremu koje obezbeđuju donatori. Potrebno je zameniti 8.000
računara, a 5.700 njih će se obezbediti kroz projekat finansiran iz
sredstava IPA, ali za zamene nisu opredeljena sredstva. Neizbežno je da
će i ta nova oprema u jednom trenutku zastariti.
- Ne postoje dosledna pravila i rutine za unos podataka,
što čini prikupljene statističke informacije nepotpunim.
Sistemu AVP naročito nedostaju automatizovane rutine kojima bi se
osigurao kvalitet podataka; nedovoljan je broj obaveznih polja za unos
podataka; validacija polja nije adekvatna; i statistički podaci se ne
„zaključavaju“ nakon što se podnesu. Iz tih razloga informacije ili
nedostaju ili se ne prikupljaju na jednoobrazan način. Ovo pitanje je
detaljnije obrazloženo u nastavku.
- Institucionalne prepreke i nedostatak resursa otežavaju
automatizovanu razmenu podataka između sudova i javnih tužilaštava,
pripadnika pravnih profesija i građana. Odsustvo protokola za
elektronsko potpisivanje, nespremnost Ministarstva pravde da podstakne
elektronsku razmenu podataka, nedovoljni kapaciteti za skeniranje,
štampanje i obradu audio i video materijala i još uvek prisutan
nedostatak kapaciteta i nedostatak poverenja javnosti u elektronske
komunikacije ometaju šire prihvatanje elektronske razmene i podele
podataka, elektronskog podnošenja podnesaka i ročišta na
daljinu.
- Informacije o predmetima i dalje su razdvojene od
informacija o upravljanju resursima. Kada se predmeti
evidentiraju u sistemu za vođenje predmeta, ne registruju se automatski
i u računovodstvenom sistemu. Sudovi su dužni da podnose redovne
izveštaje većem broju nadzornih tela (Savetu i Veću, VKS-u i
Ministarstvu pravde), a ti izveštaji se međusobno preklapaju ali nikada
ne pružaju uvid u čitavu sliku o učinku i ne razmenjuju se među
institucijama koje nadziru rad sudova. Pored toga, sistemi za pripremu i
izvršenje budžeta sudova nisu međusobno povezani.
- Iako su internet stranice danas široko rasprostranjene u
pravosuđu, veliki broj njih i dalje nudi samo osnovne funkcije.
Samo malobrojni ali značajni izuzeci omogućavaju proaktivno i
automatizovano pružanje usluga.
- Zaključci Funkcionalne analize iz 2014. o strukturi
zaposlenih na poslovima IKT i dalje stoje: procenat sudskog osoblja koje
obavlja ove poslove znatno je niže od referentne vrednosti od 3,6 koju
je utvrdila Grupa Gartner i značajno se razlikuje između sudova, čak i u
istom stepenu (i kreće se od 0,8 do 3,5 odsto ukupnog broja
zaposlenih).
- Obuka sudija i zaposlenih iz IKT je krajnje neadekvatna i
pruža se najčešće samo kada se uvodi neki novi sistem (a najčešće je i
finansira donator koji je obezbedio sredstva za taj
sistem).
Rukovođenje
i upravljanje IKT sistemom i njegovo finansiranje ↩︎
Uređenje ↩︎
- U pravosuđu je završeno nekoliko ključnih strateških
analiza sektora IKT ali Vlada te strategije nije unela u svoja
dokumenta. Pod pokroviteljstvom Ministarstva pravde, pravosuđe
je 2013. sprovelo ocenu svojih IKT sistema, aktivnosti i struktura
upravljanja, na osnovu čega su pripremljeni Izveštaj o strategiji IKT i
njegov Prilog. Strategiju je izradio Multidonatorski fond za podršku
sektoru pravde i u njoj se prepoznaje strateški značaj automatizacije za
dugoročni uspeh pravosuđa, ocenjuju se mogući načini za usklađivanje
strategije IKT i poslovna strategije pravosuđa i utvrđuju se konkretni
koraci i sredstva potrebna za unapređenja na polju IKT. Međutim, Vlada
nije usvojila ovaj nacrt strategije IKT. Delegacija EU je tokom
poslednjeg tromesečja 2017. sprovela i detaljnu procenu infrastrukture
za IKT. Ova procena sadrži detaljnu mapu budućih investicija neophodnih
za ostvarenje predloženog plana u pogledu IKT podeljenu na faze, zajedno
sa odgovarajućim procenama troškova. Pored toga, u aprilu 2016. usvojene
su i Smernice za razvoj sistema IKT u pravosuđu. Bez obzira na to, ovi
prioriteti za ulaganje nisu uneti u finansijski plan koji je predložilo
Ministarstvo pravde.
- Pravosuđe u Srbiji i dalje ne prihvata IKT kao alat za
transformaciju, uprkos tome što je IKT u brojnim strateškim
dokumentima, uključujući i strategije opisane u prethodnom
paragrafu, Strategiji razvoja pravosuđa i izmenjenom Akcionom planu za
Poglavlje 23, kao jedna od ključnih oblasti u kojima je potreban razvoj
radi ostvarenja nepristrasnosti, odgovornosti, stručnosti i efikasnosti.
Međutim, iako su brojne druge aktivnosti opisane Strategijom razvoja
pravosuđa i Akcionom planom uspešno realizovane, sprovođenje mera
vezanih za razvoj IKT infrastrukture i dalje tapka u mestu.
- IKT sistemi još uvek nisu u stanju da zadovolje poslovne
potrebe pravosuđa u celini, kako na nivou politika tako i na operativnom
nivou, uprkos broju inicijativa koje za cilj imaju unapređenje
rada informacionih sistema.
- U odsustvu čvrstih struktura za rukovođenje sistemom IKT,
pravosuđe je suočeno sa teškoćama pri utvrđivanju razmera preporuka za
unapređenje procesa IKT. Ozbiljno planiranje unapređenja ne
može da počne sve dok se ne ojačaju strukture za rukovođenje i jasno ne
definišu uloge svih aktera. Na odluke o ulaganju u IKT i dalje presudno
utiču donatori i dobavljači.
- Pravosuđe u Srbiji je u jednom trenutku počelo da
ostvaruje napredak u unapređenju rukovođenja sistemom IKT, ali su sve te
inicijative prestale sa radom i još uvek je primetan nedostatak snažnog
strateškog vođstva. U Ministarstvu pravde je 2014. godine
formiran Odsek za e-pravosuđe, a osnovan je i Sektorski savet za
informaciono-komunikacione tehnologije u pravosuđu. Međutim, Odsek za
e-pravosuđe nije deo najnovije sistematizacije Ministarstva pravde i
zamenjen je grupama zaposlenih koje se bave pojedinim oblastima prava a
ne strateškim planiranjem IKT. Sektorski savet se poslednji put sastao
2017. godine. Ministarstvu pravde i dalje nedostaju zaposleni sa
dovoljnim stepenom znanja o radu sudova i programiranju, što ograničava
njegovu sposobnost da izradi sisteme za unapređenje efikasnosti i
kvaliteta sudova. Umesto toga, nastojanja Ministarstva pravde na polju
IKT i dalje su usredsređena na doprinos donatora i upravljanje ugovorima
umesto na razvoj novih ili postojećih sistema. Posebno radno mesto
direktora informacionih tehnologija (Chief Information Officer,
CIO) u Ministarstvu značajno bi povećalo vidljivost pitanja IKT i njihov
doprinos efikasnosti sektora pravosuđa u celini.
- Saradnja između Ministarstva pravde i Kancelarije za
informacione tehnologije i elektronsku upravu ograničena je, a između ta
dva organa postoji mali broj dodirnih tačaka. Kancelarija za
informacione tehnologije i elektronsku upravu uspostavila je Državni
data centar, jedan od najmodernijih u regionu, u kome je smeštena
ključna informaciono-komunikaciona infrastruktura Republike Srbije. Data
centar pruža podršku za primenu informaciono-komunikacionih tehnologija
i postupke javnih nabavki u organima državne uprave i službama
Vlade.
Finansiranje IKT ↩︎
- Deo budžeta Ministarstva pravde koji se odnosi na IKT
povećan je od 2015. za preko 100 odsto, a značajna sredstva uložena su
2019. i 2020. godine u infrastrukturu.
Tabela 47: Deo budžeta Ministarstva pravde koji se odnosi na IKT
RSD |
433.000.000 |
396.000.000 |
252.000.000 |
481.000.000 |
780.700.000 |
894.200.000 |
EUR (mil.) |
3,59 |
3,22 |
2,08 |
4,1 |
6,64 |
7,61 |
Godišnja promena (u %) |
|
9% |
37% |
91% |
64% |
14% |
Izvor: Ministarstvo pravde, godišnji planovi javnih
nabavki.
- Ne vrši se dugoročno planiranje budžeta za IKT niti
postoji tekuće finansiranje za inicijative automatizacije.
Kapitalni budžet se i dalje priprema na godišnjem nivou.
- U pravosuđu Srbije se ne vrše analize poslovnih slučajeva
za predložene projekte, niti se analiziraju njihovi ukupni troškovi
vlasništva. Primena pristupa ukupnih troškova vlasništva
zahtevala bi veću koordinaciju između donosilaca odluka u Ministarstvu
pravde, VSS-u i DVT-u i strateških konsultanata. Ovo je naročito
značajno za ocenu postojećeg stanja i obezbeđivanje okvira za dalju
održivost sistema za upravljanje predmetima u pravosuđu Srbije i rad na
infrastrukturi IKT i informacionim sistemima u pravosuđu u
celini.
- Na održavanje softvera, obezbeđenje internet veza i
zanavljanje opreme odlazi značajan deo resursa za IKT u
pravosuđu, a najveći deo ovih aktivnosti prepušten je privatnim
dobavljačima izvan pravosuđa. Ukupni rashodi pravosuđa za IKT procenjeni
su 2020. na iznos od 894,2 miliona dinara, od čega su 463 miliona
utrošena na održavanje.
- Nisu predviđeni troškovi tekućeg održavanja i podrške za
rad IKT opreme koju obezbeđuju donatori. Sudovi još uvek nemaju
nikakvu strategiju za održivost svojih IKT sistema. Ministarstvo pravde
je uložilo sredstva u obnavljanje infrastrukture IKT u privrednim
sudovima i izradu novog sistema za upravljanje predmetima (SIPRIS), ali
nema naznaka kako će sudovi primenjivati i održavati te sisteme u
budućnosti.
- Značajne neizmirene obaveze iz prethodnih godina prema
dobavljačima na ime razvoja sistema sada su rešene, tako da više nema
značajnijih neizmirenih dugovanja.
- Godine 2017. izrađen je kompletan popis hardvera i
softvera. To predstavlja značajan napredak u odnosu na 2014,
kada nije postojao objedinjen popis hardverskih i softverskih resursa u
pravosuđu koji bi se mogao koristiti kao osnova za planiranje budućih
potreba za finansiranjem IKT. Međutim, od 2017. nije bilo novih popisa
hardvera i softvera.
- Sudovi navode da imaju adekvatan broj kompjutera, i to
skoro po jedan laptop ili desktop računar po predviđenom radnom mestu
(videti Tabelu 48). Ovaj odnos se poboljšao u poređenju sa
2013, i to naročito za desktop i laptop računare u osnovnim i privrednim
sudovima.
Tabela 48: Hardver dostupan u sudovima, prema vrsti suda, 2021.
Osnovni sudovi |
5.969 |
-17% |
0,92 |
66 |
308 |
4,67 |
Apelacioni sudovi |
965 |
+30% |
1,29 |
4 |
26 |
6,5 |
Prekršajni sudovi |
1.450 |
-7,5% |
0,6 |
45 |
44 |
1,0 |
Izvor: Ministarstvo pravde, brojke iz aktivnog
direktorijuma.
- Međutim, upotreba starijih, sporijih računara ometa
delotvorno korišćenje sistema i efikasno pružanje usluga. U
brojnim sudovima, značajan broj računara (od 30 do 50 odsto desktopa
navedenih na spisku u prethodnoj tabeli) star je preko 10 godina i na
njima se koristi operativni sistem Windows XP, što predstavlja
veliku prepreku za korišćenje savremenih softverskih alata i aplikacija.
Zastareli su i mnogi štampači, lokalni serveri i skeneri. Neophodna i
obimna obnova IKT infrastrukture (hardvera) u pravosuđu nije u toku
usled ogromnih troškova koje bi to iziskivalo u odnosu na sektorski
budžet u celini i sredstva koja su u njemu dostupna za te namene.
Ministarstvo je u poslednjih nekoliko godina preduzelo korake da nabavi
manje količine računara za najkritičnije oblasti (kao što su serveri,
centralni domen u apelacionim sudovima u 2017), a isto su učinili i
pojedini donatori, najčešće zajedno u okviru uvođenja novih sistema (kao
što je SIPRIS).
- Prema procenama, potrebno je zameniti oko 8.000
računara. To samo po sebi predstavlja značajnu investiciju.
Kada se tome dodaju svi ostali uređaji koje takođe treba zameniti
(serveri, štampači, svičevi, uređaji za skladištenje podataka i slično),
jasno je da su potrebna veoma velika ulaganja u hardver, i to verovatno
reda veličine od između 15 i 20 miliona evra. U okviru aktivnosti
„Nabavka IT opreme i softvera za unapređenje centralizovanog sistema za
vođenje predmeta u sudovima“, koji sprovodi EuropeAid uz finansiranje iz
sredstava IPA, predviđena je nabavka 5.700 računara za sudove opšte
nadležnosti (osnovne, više, privredne i apelacione sudove).
Upravljanje radom ↩︎
- Ministarstvo pravde do sada nije angažovalo zaposlene za
pružanje podrške za IKT u sudovima. Rad ovog sistema nije
ujednačen i zavisi od dobavljača, donatora i internih resursa u samim
sudovima. U ovom trenutku, sledeće usluge su u potpunosti ili delimično
prepuštene dobavljačima iz privatnog sektora:
- razvoj i implementacija aplikativnih sistema;
- podrška u radu aplikativnih sistema;
- obezbeđenje širokopojasne mreže (WAN) i razvoj i održavanje WAN-a i
lokalnih mreža (LAN);
- pružanje usluga elektronske pošte;
- hardver za krajnje korisnike; i
- antivirusni softver.
- Pravosuđe se u Srbiji oslanja na eksterne dobavljače za
pružanje usluga IKT više nego što je to slučaj u većini
zemalja. Grupa Gartner, vodeća svetska organizacija na polju
procene planiranja tehnologija, navodi da države generalno izdvajaju u
proseku nešto više od 40 odsto rashoda za IT na zaposlene a samo 22
odsto na angažovanje eksternih pružalaca usluga.
- Ugovori sa dobavljačima na polju IKT, koje najčešće
izrađuju pojedinačni organi, često nisu sročeni u korist pravosuđa, što
za posledicu ima razlike u stepenu njihove svrsishodnosti.
Dobavljači su odgovorni za kritične poslove u pravosuđu, uključujući
razvoj sistema. Zbog značajnog oslanjanja na dobavljače, detalji iz
ugovora od presudnog su značaja. U pojedinim aktuelnim ugovor ima
razvojne usluge na koje se oni odnose nisu opisane dosledno. Ti ugovori
takođe ne obezbeđuju adekvatnu i pristupačnu tehničku podršku, sadrže
odredbe o preventivnom i korektivnom održavanju niti jasno opisuju i
definišu ko je vlasnik izvornog koda, kako se upravlja stavljanjem
verzija softvera u proizvodnju i kako se vode logovi o problemima.
Pojedini korisnici sistema navode da sa korisnicima nisu obavljene
adekvatne konsultacije pre puštanja sistema u proizvodnju, ili da su
povratne informacije pružene ali ne i uvažene. Slično tome, mada je u
pojedinim ugovorima navedeno tačno radno vreme i način rada korisničke
podrške, privredni sudovi nemaju pristup ovoj podršci a korisnici
sistema SAPS navode da im je korisnička podrška dostupna u krajnje
ograničenom obimu.
- Zavisnost pojedinačnih organa od različitih dobavljača
može se smanjiti putem planiranog formiranja centralizovane službe za
korisničku podršku. Međutim, nije zabeležen napredak u
ostvarivanju planova za uspostavljanje ove službe i organizacije koja bi
pružala podršku, kao i za raspisivanje centralizovane javne nabavke za
održavanje softvera sa sistemom korisničke podrške na više nivoa i
organizacijom za pružanje podrške.
- Ministarstvo pravde je razmatralo centralizovanje sistema
za angažovanje spoljnih dobavljača usluga održavanja IKT opreme za više
sudova ali ti planovi nisu sprovedeni u delo. Pojedinačni
sudovi sami zaključuju ove ugovore. U prethodnom periodu su učinjeni
napori da se unaprede ugovori za održavanje i podršku u radu IKT opreme
u Prvom osnovnom sudu u Beogradu, koji je zaključio ugovor sa eksternim
specijalizovanim dobavljačem štampača i skenera. Ova firma ima
isključivu odgovornost za pravilan rad te opreme, uključujući
servisiranje, obezbeđivanje delova i pružanje podrške, uz konkretne
detalje o nivou kvaliteta pruženih usluga. Primena ovog mehanizma
oslobodila je sudove odgovornosti za svakodnevne, rutinske poslove
održavanja i zamene štampača, ali su uprkos tome troškovi smanjeni za
nekih 30 odsto.
- Ministarstvo pravde mora značajno da poveća broj svojih
zaposlenih i intenzivira rad na pravilnom korišćenju resursa IKT. U
Izveštaju o strategiji IKT preporučuje se formiranje javno-privatnog
partnerstva za razvoj i održavanje IKT sistema, ali se čini kao da
pravosuđe nije spremno za to. Mnoge države, kako u Evropskoj
uniji tako i šire, u sve većoj meri koriste javno-privatna partnerstva
kao sredstva za obezbeđivanje inovativnih alata i finansiranja i
pružanje usluga javne infrastrukture. Svrsishodna javno-privatna
partnerstva zahtevaju značajne kapacitete države i njeno angažovanje na
pripremi, osmišljavanju, uvođenju i praćenju rada sistema. Čak i ako se
takva partnerstva formiraju, bila bi potrebna čvrsta struktura za
upravljanje u pravosuđu kojom bi se obezbedilo da uštede usled
postojanja javno-privatnog partnerstva ne naškode ostvarivanju ciljeva
koji su u javnom interesu. U obzir se mora uzeti i vlasništvo nad
intelektualnom svojinom. Na kraju, u doba pandemije i u okruženju kojim
dominiraju smanjenja budžeta, uspostavljanje javno-privatnog partnerstva
u pravosuđu povezano je sa značajnim teškoćama.
Delotvornost
elektronske razmene podataka i kreiranja rezervnih kopija ↩︎
- U radu pravosuđa se za obradu predmeta, vođenje predmeta
i upravljanje dokumentacijom koriste brojni međusobno nepovezani IKT
sistemi, a automatizovana razmena podataka u ovom sektoru i dalje je
ograničenog obima. Učinjeni su koraci u pravcu elektronske
razmene dokumenata između sudova i javnih tužilaštava, sudova i
eksternih institucija i pripadnika pravnih profesija, kao i putem
Pravosudnog informacionog sistema (PIS-a) i više drugih platformi.
Međutim, razmena dokumenata između prvostepenih i sudova više instance,
između sudova i javnih tužilaštava i između sudova i organa izvan
pravosuđa (kao što su MUP i zavodi za izvršenje krivičnih sankcija) i
dalje se prvenstveno odvija ručno, što značajno umanjuje efikasnost i
dovodi do kašnjenja i grešaka.
Slika 165: Pregled različitih informacionih sistema koji se koriste u
pravosuđu Republike Srbije
- Bez obzira na to, među pozitivnim promenama su uvođenje
sistema za objedinjeno prikupljanje i skladištenje podataka za sve
pravosudne organe, koji je doveo do jednoobraznijeg prikupljanja
podataka i jasnijih definicija podataka i transparentnijih veza između
njih. Sa druge strane, Pravilnik o unosu podataka još uvek nije
izrađen, informacije nedostaju i ne prikupljaju se jednoobrazno a
pravila o unosu podataka nisu standardizovana. Otklanjanje svakog od
ovih nedostataka dovelo bi do veće tačnosti i relevantnosti statističkih
podataka. Sadašnja fragmentiranost podataka nužno dovodi do donošenja
različitih metodologija za odlučivanje, što za posledicu ima nedosledne
odluke. Sveobuhvatniji model bi na nivou čitavog pravosuđa obezbedio
jednoobraznost prikupljenih podataka i jasne definicije podataka i
transparentne veze između njih.
- Kroz uvođenje Servisne magistrale organa, Ministarstvo
pravde za cilj ima unapređenje efikasnosti, pristupa i kvaliteta i
primenu protokola za razmenu informacija. Ministarstvo pravde
je izradilo standarde interoperabilnosti u pravosuđu i odabralo
infrastrukturu kojom će se omogućiti integracija između različitih
aplikacija. Brojne su prednosti ovog pristupa: korišćenje aplikacija po
modelima plug-out ili plug-in, lakoća konverzije
protokola i mogućnost formiranja mreže za objedinjavanje usluga da bi se
omogućila skalabilnost. Sa druge strane, ključna uloga Servisne
magistrale u integraciji svih sistema na mreži i povezivanju preko 6.000
korisnika čini je osetljivom kao jedinstvenom tačkom kvara, te
Ministarstvo pravde mora da obezbedi pravilo održavanje kako bi se
očuvala efikasnost i dostupnost podataka.
- U pravosuđu se u punom obimu koristi još jedan mehanizam
za unapređenje razmene informacija kojim se zajednički registri čine
dostupnijim postojećim korisnicima iz pravosuđa (videti deo o
Pravosudnom informacionom sistemu, odnosno PIS-u, u Prilogu).
Pravosudni informacioni sistem ubrzava postupanje u sudskim predmetima i
izvršnim postupcima, što dovodi do uštede kako vremena tako i novca za
građane i pravosuđe. Sudovi su se brzo prilagodili prednostima PIS-a u
pogledu brzog i pouzdanog pristupa podacima i skraćenja delova sudskog
postupka. Njegova primena će unaprediti efikasnost i omogućiti
korisnicima pravosuđa da ispune sve zakonske obaveze u svom svakodnevnom
radu (primera radi, proveru krivičnog dosijea lica kada MUP javnom
tužiocu podnese krivičnu prijavu).
- Ručnu razmenu podataka između prvostepenih sudova opšte
nadležnosti i apelacionih sudova prati određeni broj skeniranih sudskih
podnesaka. Međutim, pošto se dokumenti iste vrste ne skeniraju uvek na
isti način, apelacionim sudovima se dostavljaju i dokumenti u fizičkom
obliku. Neki sudovi su u ovome uspešniji od drugih, pa se tako
u Osnovom i Višem sudu u Novom Sadu skenira između 60 i 70 odsto
dokumenata. Poslove skeniranja najčešće obavljaju pomoćno-tehničko
osoblje, pomoćnici i pripravnici.
- Više činilaca otežava optimalnu upotrebu tehnologije za
skeniranje. U ovom trenutku, samo privredni sudovi skeniraju sve
primljene dokumente. U drugim sudovima indeksiranje skeniranih
dokumenata značajno ometa neadekvatan kapacitet skenera. Nizak kvalitet
skenera takođe ograničava broj strana koje se mogu skenirati odjednom.
Prema domaćim propisima, elektronska evidencija koja se daje na uvid
građanima mora biti anonimizirana tako što će se ukloniti imena, adrese
i drugi podaci o ličnosti, a za to je potrebno značajno angažovanje
resursa zaposlenih.
- Sistemi koji se koriste u sudovima i javnim tužilaštvima
nisu međusobno interoperabilni. Najveći deo informacija se
šalje poštom ili ih tužioci lično dostavljaju sudovima. Ovakvo
postupanje izaziva kašnjenja u obradi predmeta i zahteva od zaposlenih u
sudovima značajan obim dvostrukog unosa podataka. Interoperabilnost
omogućavaju funkcije Servisne magistrale organa.
- Samo 15 javnih tužilaštava trenutno koriste aplikaciju
SAPO, dok druga nastavljaju da rade ručno. Informacije se
trenutno razmenjuju u pismenom obliku, što izaziva kašnjenje. Nakon
uvođenja SAPO-a u punom obimu, sva javna tužilaštva radiće na istom
sistemu i razmena podataka bi trebalo da bude moguća. To bi sa svoje
strane trebalo značajno da unapredi efikasnost saradnje između javnih
tužilaštava.
Elektronska
razmena podataka sa drugim organima ↩︎
- U ovom trenutku se za elektronsku razmenu podataka
najčešće koristi elektronska pošta (sa enkripcijom), ali bi povećanje
obima neposrednog pristupa različitim registrima, odnosno podacima koje
vode organi javne vlasti i druge organizacije (banke, APR i slično) u
narednim godinama značajno moglo da umanji razmenu podataka u fizičkom
obliku i poveća efikasnost i tačnost podataka. Značajnija
upotreba Servisne magistrale organa doprineće neposrednom povezivanju
različitih sistema koje pravosuđe trenutno koristi.
- Prekršajni sudovi mogu jednostavno da razmenjuju
informacije iz svog registra neplaćenih novčanih kazni i drugih novčanih
iznosa sa organima unutrašnjih poslova i lokalnim
samoupravama. Registar je smešten
u data centru Ministarstva pravde na koji su povezani svi prekršajni
sudovi i u koji mogu da šalju podatke. Protokoli za razmenu podataka
između prekršajnih sudova i saobraćajne policije, Agencije za privredne
registre, Sektora za javna plaćanja i finansijsku statistiku Uprave za
trezor i Centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja naročito su
bitni za efikasnost i svrsishodnost prekršajnog postupka.
- Pravosudni informacioni sistem (PIS), o kome je već bilo
reči, omogućava zaposlenima u pravosudnim organima da pristupe
registrima izvan pravosuđa, poput onih koje vode Republički zavod za
statistiku, Ministarstvo unutrašnjih poslova, Ministarstvo državne
uprave i lokalne samouprave i drugi organi i organizacije.
Spisak ovih registara se neprekidno širi. Aktivnih korisnika PIS-a ima
preko 6.000, a Ministarstvo pravde je do kraja marta 2021. zabeležilo
preko 8.000.000 elektronskih upita od drugih državnih organa koji
koriste ovaj sistem.
Tabela 49: Elektronski upiti iz Pravosudnog informacionog sistema
Agencija za privredne registre |
58.071 |
CROSO |
1.528.549 |
Prekršajna evidencija |
28.215 |
Registar lica lišenih slobode |
82.602 |
Matična knjiga rođenih |
1.883.316 |
MUP – prebivalište |
1.939.340 |
Agencija za privredne registre – lica |
26.055 |
Republički geodetski zavod |
1.973.579 |
Registar lica – učesnika u postupku |
0 |
Republički fond za penzijsko i invalidsko osiguranje |
88.912 |
Oportunitet |
48.011 |
Registar fizičkih lica |
16.498 |
Narodna banka Srbije |
218.591 |
Kaznena evidencija |
107.066 |
Registar pravnih lica |
788 |
Poreska uprava |
2.436 |
- Komunikacija između sudova i finansijskih institucija
automatizovana je primenom PIS-a. Godine 2018. uspostavljen je
protokol između Narodne banke Srbije i Ministarstva pravde kojim je
definisana razmena podataka a uvedeni su i sistemi za to.
- Elektronska komunikacija između javnih tužilaštava i
MUP-a takođe je retkost. Obe ove grupe prikupljaju i vode
podatke na različite načine i ne postoje elektronske veze između
njihovih evidencija. Primera radi, informacije iz kaznene evidencije
koju vodi MUP dostupne su tužiocima samo na pismeni zahtev, što otežava
rad tužilaštva. Akteri navode da takvo postupanje izaziva kašnjenje u
fazi istrage, kako tokom prvih saslušanja tako i kada se razmatra
odlaganje krivičnog gonjenja. Isto važi i za Upravu za izvršenje
krivičnih sankcija (UIKS) i kancelarije poverenika za alternativne
sankcije.
- U okviru projekta E-CODEX koji sprovodi EU izrađeni su
zajednički tehnički standardi za unapređenje interoperabilnosti između
pravosudnih organa u EU i prekograničnog pristupa informacijama za
građane i privredu širom Evrope. Pravosuđe Srbije mora da
dokumentuje svoje tehničke standarde i uporedi ih sa onima koje priprema
EU kako bi novi standardi Srbije bili usklađeni sa zahtevima projekta
E-CODEX.
Elektronska
razmena podataka između sudova i pravnih i srodnih profesija ↩︎
- Tokovi dokumenata između sudova i javnih tužilaštava sa
jedne i pravnih profesija sa druge strane jesu automatizovani, ali
odsustvo organizovane kampanje Ministarstva pravde za povećanje stepena
primene tih automatizovanih mehanizama i prepreke vezane za elektronske
potpise ometaju njihovo značajnije usvajanje i upotrebu.
Elektronsko podnošenje podnesaka sudu ili javnom tužilaštvu omogućava
značajno smanjenje poslova sudskog osoblja na unosu podataka,
pojednostavljuje advokatima pristup sudskim dokumentima, omogućava
elektronsko podnošenje dokumenata 24 časa dnevno, 7 dana u nedelji, a
pored toga smanjuje troškove poštanskih usluga koje snose advokati i
troškove štampanja u sudovima. Aplikacija „e-Sud“ Upravnog suda
(dostupno na adresi https://esud.sud.rs/home/#/login) bi trebalo da
pojednostavi kreiranje, administraciju i praćenje toka predmeta krajnjim
korisnicima. E-Sud je veb aplikacija putem koje organizacije ili
pojedinci koji imaju važeći elektronski potpis koji se može očitati mogu
neposredno da podnesu podneske sudu a zatim i da prate tok predmeta.
Prema dosadašnjim iskustvima zabeležen je samo mali broj aktivnih
korisnika i elektronskih podnesaka od građana: 122 korisnika
elektronskim putem su razmenjivala dokumenta sa Upravnim sudom, a u
najvećem broju slučajeva reč je bila o inicijalnim aktima. Međutim,
troškovi suda su značajno smanjeni a pristup pravdi unapređen. Potrebno
je da Ministarstvo pravde sprovede kampanju za unapređenje svesti
građana kako bi se povećao obim upotrebe ovog sistema. Pored toga,
krajem 2017. uspostavljen je i aktivni direktorijum za osnovne, više i
privredne sudove sa preko 12.000 potencijalnih korisnika.
- Elektronsko podnošenje prijava i podnesaka je u fazi
pilotiranja u tri suda, a uspostavljen je i regulatorni okvir kojim se
omogućava elektronsko podnošenje u svim vrstama predmeta. USAID
je izradio protokol, korisničko uputstvo i dijagrame procesa rada,
kreirao mehanizme zaštite potpisa koji prevazilaze one propisane zakonom
i nabavio određenu količinu opreme koja je sudovima potrebna za
elektronski prijem podnesaka. Odabrani sudovi i nekoliko advokata
saglasili su se da podnose i primaju dokumenta elektronskim putem uz
korišćenje posebne adrese elektronske pošte u sudu i elektronskih
sertifikata koje izdaje Pošta.
- Među mogućim preprekama za proširenje obima korišćenja
elektronskog podnošenja prijava i podnesaka su nedostatak:
- kvalifikovanih elektronskih potpisa i vremenskih žigova na
elektronskim dokumentima;
- spremnosti sudova da prihvate ovaj vid prijema, iako će advokati
nastaviti da podnose odštampane verzije dokumenata u formatu PDF;
- adekvatnih kapaciteta za štampanje u sudovima, što ograničava
veličinu podnesaka koji se mogu poslati elektronskim putem;
- računarske pismenosti među advokatima. Međutim, poznavanje sistema i
spremnost za njegovu primenu verovatno će porasti kada postane jasno
koje su njegove prednosti i kako se bude povećavao stepen korišćenja
interneta;
- delotvorne promotivne kampanje Ministarstva pravde;
- poverenja i postojanje bojazni o bezbednosti informacija koje se
podnose putem interneta;
- infrastrukture i veština na strani korisnika (primera radi u pogledu
računara i pristupa internetu); i
- sveobuhvatnog pravnog okvira (naročito za nerezidente).
- Pojedini podnosioci takođe su skloniji tome da stupaju u
neposredne kontakte sa zaposlenima u sudovima.
Tonsko i optičko snimanje ↩︎
- Tonsko i optičko snimanje potencijalno može da uštedi
značajno vreme sudijama, javnim tužiocima i drugom osoblju, što bi
omogućilo održavanje većeg broja ročišta dnevno i smanjenje broja starih
predmeta. Pored toga, sistemi za tonsko i optičko snimanje
pomažu sudijama i javnim tužiocima i da se prisete činjenica u postupku
na narednom ročištu i povećavaju transparentnost, efikasnosti i kvalitet
rada sudova, a istovremeno i obezbeđuju potpuniju i tačniju evidenciju
postupanja u predmetu koju može da koristi apelacioni sud. Korišćenje
tehnologije za tonsko i optičko snimanje dopušteno je novim ZKP-om.
Međutim, koristi od ovog snimanja treba staviti u odnos sa njegovim
troškovima i neophodnim promenama procesa rada.
- Korišćenje sistema za prenos zvuka i slike omogućilo bi i
pružanje uzajamne pravne pomoći sa drugim zemljama Evrope. CCJE
takođe preporučuje zemljama članicama EU da razviju kapacitete za prenos
zvuka i slike da bi se omogućilo održavanje bezbednih ročišta i
saslušanje svedoka ili veštaka na daljinu.
- Oprema za prenos zvuka i slike bila bi naročito korisna u
krivičnim postupcima. U slučajevima u kojima postoji rizik od
bekstva optuženog, troškovi i bezbednosni rizici dovođenja iz pritvora
već su visoki, tako da ima smisla ulagati u dodatnu opremu za tonsko i
optičko snimanje. U posebno osetljivim situacijama, naročito onima u
kojima se kao učesnici u postupku javljaju deca ili pripadnici ugroženih
grupa, bezbednosni rizici se takođe mogu umanjiti korišćenjem opreme za
prenos zvuka i slike. Selektivna nabavka opreme za tonsko i optičko
snimanje za velike sudove i velike ustanove za izvršenje krivičnih
sankcija, kao što su Sremska Mitrovica i Zabela, moglo bi stoga biti
isplativo a istovremeno i pomoći da se unaprede kvalitet i pristup. U
ovom trenutku, samo dva suda u Beogradu poseduju opremu neophodnu za
prenos zvuka i slike, što značajno povećava troškove
ročišta uz prenos zvuka i slike, primera radi uz učešće inostranih
organa. Prevoz optuženih za krivična dela iz različitih pritvorskih
jedinica na ročišta u Beograd takođe predstavlja značajan rizik za
građane.
- Troškovi sistema srednje veličine kreću se od 10.000 do
20.000 evra po sudnici, ali bi mogli značajno da se smanje ako bi se
više sistema nabavilo istovremeno. Ti troškovi predstavljaju
početno ulaganje u opremu za snimanje odnosno prenos slike i zvuka i
proizvođački operativni softver. U međuvremenu, preporučuje se nabavka u
najmanju ruku jednostavnih sistema za tonsko snimanje i
njihovo korišćenje u svim sudovima, uz postepenu nabavku hardvera i
organizaciju obuke, tako da sva ročišta budu dostupna svim
zainteresovanim stranama na pouzdanim nosačima zvuka, čime će se
zameniti sudski zapisničari čije beleške su poznate po svojoj
nepouzdanosti. Aplikacija Skype for Business nedavno je
isprobana kao sistem za prenos zvuka i slike u sudu i javnom tužilaštvu
u Sremskoj Mitrovici. Reč je o jednostavnom i jeftinom softveru koji
dokazuje da su IKT rešenja dostupna i po povoljnim cenama.
Bezbednost i oporavak od
katastrofa ↩︎
- Cilj Akta o bezbednosti informacionog i komunikacionog
sistema iz 2019. godine jeste obezbeđivanje odgovarajućeg nivoa
bezbednosti sistema. Njime se definišu ovlašćenja i
odgovornosti na polju bezbednosti i predviđa da je za resurse
informacionog i komunikacionog sistema zaduženo Ministarstvo
pravde.
- Unapređene su procedure za kreiranje rezervnih kopija
podataka. Ministarstvo pravde je nedavno izdalo instrukcije za
standardizovane procedure za kreiranje lokalnih rezervnih kopija
podataka iz AVP-a u svakom pravosudnom organu uz upotrebu distribuiranih
sistema AVP. Drugi sistemi za vođenje podataka se instaliraju na
centralnom nivou, odakle se i upravlja njima, a smešteni su u data
centrima Ministarstva pravde gde se rezervne kopije kreiraju redovno u
skladu sa standardnom procedurom.
- Ostvaren je značajan napredak u pogledu kreiranja
rezervnih kopija podataka na udaljenim lokacijama. Centralna
lokacija za oporavak od katastrofa uspostavljena je 2017. godine u Nišu,
na oko 200 kilometara od Beograda. Redovne rezervne kopije podataka iz
sistema kreiraju se svakih sedam dana. AVP, najkorišćeniji sistem za
vođenje predmeta, i dalje se kao aplikacija instalira na lokalnim
računarima, što otežava izradu rezervnih kopija podataka, ali se
preduzimaju koraci da se poveća primena sistema za kreiranje rezervnih
kopija i oporavak od katastrofa.
- Pravosuđu i dalje nedostaje planiranje za kontinuitet
poslovanja, odnosno sveobuhvatan sistem za sprečavanje nastanka
potencijalnih rizika i oporavak od njih. Takva vrsta plana
omogućava zaštitu zaposlenih i resursa i njihovu sposobnost da brzo
reaguju u slučaju katastrofe.
- Bezbednost fizičkih spisa i dalje je razlog za
zabrinutost. U pojedinim sudovima, spisi predmeta čuvaju se na
nebezbednim mestima. U malom broju slučajeva, spisi se u gomilama drže
duž hodnika i drugih javnih prostora sudova i javnih
tužilaštava.
- Brojni sistemi za vođenje predmeta u pravosuđu izuzetno
su funkcionalni i omogućavaju kontrolu kvaliteta podataka i primenu
strogih bezbednosnih mera. Međutim, AVP, sistem koji koristi većina
sudova, ne poseduje određene ključne karakteristike savremenih sistema,
koristi neefikasnu distribuiranu arhitekturu, ne poseduje odgovarajuće
mehanizme za kontrolu unosa i kvaliteta podataka i ne upotrebljava se u
obimu koji bi omogućio najviši stepen delotvornosti. Od svog
uvođenja, 2010. godine, AVP je unapredio efikasnost sudova tako što je
smanjio opterećenje poslom i ručno vođenje evidencija. Sistem AVP koji
se koristi u osnovnim i višim sudovima:
- omogućava unos svih osnovnih informacija za obradu predmeta
(primera radi datume podnošenja, strane u postupku, sudije kojima je
predmet dodeljen, istoriju radnji i sudske takse), što pojednostavljuje
rad;
- prati sve funkcije osnovnog suda, od inicijalnog akta do
arhiviranja predmeta;
- odražava stvarne poslovne procese sudova (ne zahteva značajan
obim zaobilaznih rešenja u svakodnevnom radu);
- koristi padajuće menije/rutine za validaciju gde god da je to
moguće, čime se povećava tačnost podataka;
- omogućava pojedincima na najnižem odgovarajućem nivou da unose
podatke (primera radi, umesto da se za to angažuju sudije);
- može da se koristi za izradu obaveštenja, obrazaca i
standardizovanih naloga; i
- povezan je sa centralnom aplikacijom za sudske takse. Ova veza će
se u narednom periodu proširiti tako da obuhvati i aplikaciju privrednih
sudova.
- AVP-u nedostaje više ključnih karakteristika koje bi
povećale njegovu efikasnost kako za sudove tako i za korisnike i
unapredile upravljanje predmetima u pojedinačnim sudovima. Među
značajnijim funkcijama koje nedostaju su:
a. upozorenja korisnika na rokove za podnošenje podnesaka,
utvrđivanje narednih koraka i obaveštenja o isteklim rokovima;
b. izrada rasporeda ročišta: rasporedi ročišta se trenutno izrađuju
ručno nakon što sud poštom pošalje advokatu obaveštenje o predloženim
termina, a advokat pošalje povratnu informaciju sa primedbama i svojim
predlogom termina. To za posledicu ima značajna kašnjenja i nepotrebno
povećava obim posla zaposlenih u sudovima;
c. praćenje vremena proteklog između događaja i aktivnosti: iako za
to postoje podaci u sistemu, izveštaj o vremenu proteklom između
događaja i aktivnosti nije među standardizovanim izveštajima u
sistemu;
- praćenje razloga za odlaganje ročišta i druga kašnjenja u
sistemu;
- centralni registar advokata koji zastupaju strane pred sudom u cilju
analize načina raspodele predmeta među advokatima.
- Funkcije AVP-a se ne koriste u potpunoj meri prvenstveno
zbog odsustva obuke o sistemu AVP od njegovog uvođenja 2010.
godine. Zapisničari nisu obučeni za korišćenje standardizovanih
obrazaca, te se umesto njih izrađuje veliki broj različitih obrazaca,
kako uz korišćenje šablona u programu Microsoft Word tako i na
pisaćim mašinama. Pored toga, ispitanici navode da se standardizovani
obrasci ne koriste zbog značajnih razlika u postupanju između
sudija.
- Sistem AVP još uvek nije doveo do promene svakodnevnog
načina rada u mnogim sudovima, kako kada je reč o smanjenju upotrebe
fizičkih dokumenata tako i u pogledu upotrebe njihovih elektronskih
verzija. Sistemu AVP nedostaju pouzdane funkcije upravljanja
dokumentima, i to naročito tokovima elektronskih dokumenata za predmete
u radu, što nije dostupno ni u sudovima opšte nadležnosti niti u
privrednim sudovima. Svi dokumenti se zainteresovanim licima dostavljaju
u fizičkom obliku, umesto elektronskog uvida u dokumenta i njihovog
slanja narednom licu. Ovde je reč više o operativnom pitanju nego o
nedostatku IKT, pošto sudije i drugi korisnici oklevaju da ostvaruju
uvid u dokumenta u elektronskom obliku. Međutim, čak i kada se ova
prepreka prevaziđe, u sistem bi morala da bude ugrađena funkcija
automatske obrade toka procesa.
- Ministarstvo pravde je zaključno sa 2017. postiglo
jednoobraznost svih sistema AVP instaliranih u sudovima, čime je
osigurano da svi sudovi koriste istu verziju softvera sa istim
specifikacijama i radnim karakteristikama. Svako ažuriranje
AVP-a vrši se u koordinaciji svih sudskih korisnika putem Sektorskog
potkomiteta za AVP, a nove verzije se instaliraju u svim sudovima. Ovo
predstavlja značajan napredak u odnosu na 2014, kada su novi sistemi za
vođenje predmeta bili uvođeni u pojedinačne sudove na krajnje stihijski
način.
- Upravljanje podacima stoga postaje manje fragmentirano,
što smanjuje potrebu za unošenjem istih podataka više puta ili njihovim
ručnim kopiranjem. Nedavno uvedeni alati Oracle za
poslovnu inteligenciju omogućavaju prikupljanje podataka iz svih sudova
u cilju izrade standardizovanih ili posebno prilagođenih izveštaja. AVP
omogućava generisanje lokalnih izveštaja uz korišćenje podataka
dostupnih u svakom sudu. Do sada je uvedeno preko 200 konkretnih
izveštaja, prvenstveno u skladu sa Sudskim poslovnikom. Međutim,
kvalitet tih izveštaja je upitan i njihova tačnost se često osporava,
budući da oni u velikoj meri zavise od kvaliteta podataka unetih u
sistem.
- Integritet podataka u AVP-u je na izrazito niskom nivou.
U tom smislu, problemi se odnose na nedosledno postupanje pri unosu
podataka i činjenicu da ovaj sistem ne odražava temeljne promene
zakona. Nakon velikog broja ažuriranja, tehničkih unapređenja i
razvojnih intervencija koja je pretrpeo AVP, još uvek ne postoji
adekvatan broj obaveznih polja za unos podataka, validacija tih polja
nije adekvatna, a organizuje se i malo ili čak nimalo obuke za pravilno
unošenje podataka. Pored toga, ne vrše se ni periodične kontrole, što
neposredno utiče na kvalitet i doslednost podataka unetih u sistem AVP.
Ovaj sistem takođe ne poseduje mogućnosti za neposrednu komunikaciju i
razmenu podataka sa bilo kojim drugim informacionim sistemom u pravosuđu
Srbije, i to zbog svoje distribuirane arhitekture i zastarele
tehnologije korišćene za njegovu primenu. Ti nedostaci nisu otklonjeni
uvođenjem Servisne magistrale organa.
- AVP takođe koristi i interno upravlja evidencijama koje
su po zakonu u nadležnosti drugih institucija u zemlji. Kako bi se smanjio rizik od
nastanka ljudske greške i unapredio integritet podataka, AVP bi trebalo
neposredno povezati sa drugim institucijama koje vode osnovne registre
da bi se dobili tačniji podaci. To trenutno nije tehnički izvodljivo
uzevši u obzir arhitekturu AVP-a.
- Distribuirana arhitektura koju AVP koristi krajnje je
zastarela. Mogućnosti za povezivanje AVP-a sa drugim sistemima minimalne
su. AVP takođe može da bude pokrenut samo na određenim
verzijama pretraživača Internet Explorer (IE) i ne podržava u
potpunosti nove pretraživače. To predstavlja značajno ograničenje i
bezbednosni problem, budući da je „Majkrosoft“ 2015. godine obustavio
podršku za Internet Explorer.
- Zbog distribuirane arhitekture AVP-a potreban je i veliki
broj lokalnih servera i adekvatno obučeni zaposleni u svakom sudu za
njihovo održavanje i upravljanje njima.
- Zamena velikog broja malih servera jednim većim serverom
(proces koji se takođe naziva i „virtuelizacija“) dovela bi do značajnog
povećanja efikasnosti i fleksibilnosti. Manji broj većih
servera doneo bi veću fleksibilnost u pogledu restrukturiranja
poslovanja sudova, smanjio potrebu za osobljem na poslovima IT u svakom
sudu, snizio troškove rada i održavanja i smanjio potrošnju energije za
do 90 odsto. Ova promena broja i veličine servera omogućila bi i
integraciju različitih baza podataka kroz midlver, jer bi podaci u tom
slučaju bili preuzimani sa manjeg broja lokacija. Hardverski troškovi
ovog rešenja nisu visoki i procenjuju se na između 20.000 i 100.000
evra, a za njegovo uvođenje bilo bi potrebno od 50 do 250 radnih dana.
Međutim, sve dok aplikacije ne budu centralizovane, konsolidovanje
servera zahtevaće međusobno uvezivanje većeg broja različitih
aplikacija.
- AVP-u nedostaju neophodne mere zaštite podataka o
ličnosti i poštovanje odgovarajućih standarda ISO. Lični podaci
u bazi podataka nisu zaštićeni enkripcijom i do njih lako može doći
svako ko ima pristup aplikaciji. AVP kreira log o istoriji korisnika i
vremenu pristupa podacima, ali bez informacija o tome koje odgovorno
lice je zaduženo za logove o podacima i pristup. Potrebno je preduzeti
mere da se neovlašćenim licima spreči pristup podacima o ličnosti i
njihovo kopiranje, otkrivanje, menjanje ili brisanje. Potrebno je da
sistem bude izmenjen i kako bi se evidentiralo koji su podaci o ličnosti
obrađeni ili otkriveni, kao i kada i kome.
- Novi sistem za vođenje predmeta u privrednim sudovima,
SIPRIS, naslanja se na AVP i omogućava veću fleksibilnost, veći
kapacitet za izradu statističkih podataka i veze sa drugim internim i
eksternim sistemima (sistemom PIS, Bazom podataka sudske
prakse, Poštom Srbije i drugima). Među novim funkcijama u odnosu na AVP,
koji privredni sudovi koriste od 2008, su korišćenje bar kodova za
registrovanje podnesaka u sudskim postupcima, što ubrzava skeniranje i
evidentiranje podnesaka u upisnike sudova. Odluke prvostepenih sudova se
automatski povezuju sa odlukama apelacionih.
- SIPRES, jedinstven, automatizovan, centralizovan
informacioni sistem razvijen i implementiran za prekršajne sudove i
Prekršajni apelacioni sud, omogućio je, između ostalog, kreiranje javno
dostupne internet stranice sa registrom neplaćenih novčanih kazni koje
su izrekli ovi sudovi. Unos podataka je kvalitetniji nego kada
je reč o AVP-u jer je bolje uređen: u SIPRES se tako unosi 95 odsto
podataka u svakom predmetu, u poređenju sa između 70 i 80 odsto koliko
se unosi u Softversku aplikaciju za javno tužilaštvo (SAPO) i AVP.
Implementacija elektronske razmene podataka između SIPRES-a i drugih
sistema dobar je primer načina na koji se osnovni registri na
nacionalnom nivou mogu koristiti za sprečavanje dupliranja podataka i
unapređenje njihovog kvaliteta. Međutim, funkcije ovog sistema su i
dalje nepotpune, a nedostaje mu i automatsko izveštavanje o statusu
predmeta i statističkim podacima.
- Sistem SAPO je uveden u 15 od 90 javnih tužilaštava putem
pilot projekta Delegacije Evropske unije, a uvođenje u ostala javna
tužilaštva planira se za sredinu 2021. godine. SAPO je
zamišljen kao modularan sistem zasnovan na poslovnom sistemu za
upravljanje sadržajem (Enterprise Content Management) i pruža
potpunu podršku za digitalizaciju dokumenata u javnim tužilaštvima.
Postojeća platforma obezbeđuje kompatibilnost i funkcionalnu integraciju
sa sistemom SAPS, ali i sa drugim sistemima u pravosuđu.
- Centralizovana arhiva svih predmeta i dokumenata u svim
javnim tužilaštvima kreira se u okviru SAPO-a i digitalizuje zajedno sa
svim eksternim dokumentima i aktima. Te funkcije obezbeđuju
efikasnije izveštavanje i veću transparentnost.
- Međutim, kao i kada je reč o odnosu sudova opšte
nadležnosti i AVP-a, javna tužilaštva ne koriste sve mogućnosti SAPO-a u
potpunosti. Preporučeno je da se sistem dodatno unapredi, po
ceni od približno 3,9 miliona evra tokom petogodišnjeg perioda od
planiranja projekta pa sve do programa IPA za 2017. Prema tim
preporukama, postojeći pristup procesu rada integrisan u neizmenjive
obrasce trebalo bi da bude zamenjen softverom (tzv. engine) za
upravljanje procesom rada. Potrebni su i posebni moduli u okviru SAPO-a
za nova odeljenja za borbu protiv korupcije u javnim
tužilaštvima.
- SAPO sadrži funkcionalne nedostatke koji utiču na
kvalitet podataka i statističko izveštavanje:
- Nije moguće navesti više od jednog osnovnog krivičnog dela po
licu.
- Nedostaje navođenje veze između podataka o pranju novca i povezanih
krivičnih dela.
- Procedura za integraciju predmeta u e-evidenciju nije adekvatna.
- Procedura za evidentiranje prekvalifikacije krivičnog dela nije
adekvatna.
- Evidentiranje krivičnih podataka za prenete predmete nije
adekvatno.
- Nedostatak označavanja konkretne radnje krivičnog dela i njegovog
povezivanja sa saučesnicima.
- U ovom trenutku ne postoji pravilnik (uputstvo) o unosu
podataka kojim bi se uredile informacije i koraci potrebni za unos
podataka u SAPO. To za posledicu ima neujednačene i
nekompatibilne podatke koji se vode u pisarnicama javnih
tužilaštava.
- SAPO je na veoma visokom nivou u pogledu zaštite i
bezbednosti podataka. Pored toga, lični podaci su u ovoj bazi
zaštićeni enkripcijom tako da čak i korisnici koji imaju neposredan
pristup bazi podataka ne mogu da ih vide. Ove funkcije garantuju da samo
odgovarajući korisnici imaju pristup pojedinim podacima, i to na nivou
pojedinačnog korisnika, grupe ili radnog mesta.
- Korisnici navode da su, uopšteno govoreći, zadovoljni
brzinom, jednostavnošću korišćenja i brzinom odziva ovih
sistema. Čini se da kašnjenja izaziva hardver (primera radi
spori serveri) a ne problemi sa aplikacijom, i ona najčešće ne dovode do
poremećaja u radu. Manje iskusni korisnici ukazuju na potrebu za
dodatnom obukom.
- Od poslednjeg ciklusa Funkcionalne analize došlo je do
poboljšanja u radu sistema korisničke podrške za pojedinačne aplikacije.
Ministarstvo razmatra uspostavljanje centralizovane korisničke podrške
koja bi pružala pomoć sa svim problemima i pitanjima vezanim za
IKT. Korisnička podrška za sistem za vođenje predmeta i
povezani softver, u kojoj rade specijalisti za IT i jedan pravnik, pruža
telefonsku podršku tokom radnog vremena suda. Pored toga, sudovima je 24
časa dnevno, 7 dana u nedelji na raspolaganju i elektronski sistem za
prijavljivanje grešaka i zahteva (sistem za tiketing). Svi zahtevi se
podnose kroz sistem za tiketing na internet stranici koju je dobavljač
otvorio za tu namenu. Tiket se sastoji od kopije sadržaja ekrana i
detaljnog obrazloženja kako se problem može reprodukovati. Kao i kod
svih ljudskih resursa vezanih za IKT u svim drugim delovima pravosuđa,
prepreku uspešnijem radu ovde predstavlja odsustvo finansiranja i
odgovarajućih radnih mesta na poslovima IKT.
Svrsishodnost
sistema za potrebe upravljanja ↩︎
- Sudovi, javna tužilaštva, VSS i DVT unapredili su
postupak prikupljanja korisnih, tačnih i pravovremenih statističkih
podataka koji se izrađuju u sistemu za vođenje predmeta, što je
pravosuđu omogućilo da uspešnije upravlja predmetima. U
prethodnom periodu su ostvarena značajna unapređenja, naročito kada je
reč o sistemima za vođenje predmeta i pravilima postupanja, a pravosuđe u Srbiji je sada
okruženje relativno bogato podacima.
- Koristeći više novih IKT alata, kao što je sistem za
poslovnu inteligenciju Oracle, VSS i DVT su u stanju da
pristupe razumno tačnim, standardizovanim statističkim izveštajima o
upravljanju predmetima na nivou čitavog pravosuđa, kao i pojedinim
posebno prilagođenim izveštajima. Među standardnim izveštajima
su oni koji se odnose na:
- ukupan broj predmeta u radu suda;
- broj predmeta u radu po sudiji;
- strukturu predmeta u radu po danu donošenja inicijalnog akta i
danu prijema;
- strukturu rešenih predmeta po danu donošenja inicijalnog akta i
danu prijema;
- dužina odlučivanja;
- prosečno trajanje predmeta u radu;
- prosečno trajanje rešenih predmeta;
- broj predmeta u radu na kraju izveštajnog perioda; i
- broj starih predmeta u radu po danu donošenja inicijalnog akta i
danu prijema na kraju izveštajnog perioda.
- Primera radi, izveštaj o ukupnom broju predmeta koje je
sud primio i rešio omogućava svakom sudu da stekne uvid u svoju stopu
rešavanja predmeta i odnos između primljenih, rešenih i predmeta u
radu.
- Tokovi informacija su i dalje fragmentirani, što se
manifestuje na sledeće načine:
- informacije o predmetima nisu povezane sa informacijama o upravljanju
resursima: primera radi, kada se predmeti evidentiraju u sistemu za
vođenje predmeta, ne registruju se automatski i u računovodstvenom
sistemu;
- sudovi su dužni da podnose redovne izveštaje većem broju nadzornih
tela (Savetu i Veću, VKS-u i Ministarstvu pravde), a ti izveštaji se
međusobno preklapaju ali nikada ne pružaju uvid u čitavu sliku o učinku
i ne razmenjuju se među institucijama koje nadziru rad sudova; i
- sistemi za pripremu i izvršenje budžeta sudova nisu međusobno
povezani.
- Pored toga, nedovoljan je broj obaveznih polja za unos
podataka; validacija polja nije adekvatna; i statistički podaci se ne
„zaključavaju“ nakon što se podnesu, i to naročito u AVP-u. Podaci koje
VKS dobija iz AVP-a su nedosledni a mogu biti i netačni ili ih sudovi
mogu menjati nakon podnošenja. Pored toga, neadekvatan je
stepen obuke za pravilno unošenje podataka a nema ni periodičnih
kontrola kvaliteta i jednoobraznosti unetih podataka. Iz tog razloga, u
podacima podnetim VKS-u nedostaje određeni broj unosa, ili su ti unosi
izmenjeni, što može da obesmisli pojedine izveštaje.
- Organizacija vrsta predmeta i kategorizacija podataka o
predmetima u AVP-u takođe otežavaju smislenu analizu statističkih
podataka. Primera radi, trenutno postoji 70 različitih vrsta
predmeta, a Ministarstvo pravde razmatra i uvođenje novih u okviru
izmena i dopuna pravilnika (videti odeljak o upravljanju). Pored toga,
krivični predmeti se u AVP-u kategorizuju krivične predmete po najtežem
krivičnom delu za koje je lice optuženo i po samo jednom optuženom, tako
se druga eventualna dela i drugi optuženi ostaju skriveni. Ti nedostaci
otežavaju analizu krivičnih postupaka.
Podaci
za podršku donošenju odluka pravosudnih organa i pristup pravosuđu ↩︎
- Vizuelni identitet internet portala pravosuđa u Srbiji
nedavno je izmenjen i on trenutno sadrži sledeće osnovne
elemente:
- mapu svih sudova u Srbiji;
- sudsku statistiku i raspored suđenja;
- Registar neplaćenih novčanih kazni i drugih novčanih
iznosa;
- tok predmeta;
- vezu sa internet stranicom javnih beležnika;
- međunarodnu pravnu pomoć / Judicial Atlas;
- vezu sa stranicom Ministarstva pravde i veze sa stranicama
pojedinih drugih relevantnih organa (Narodnom skupštinom, Vladom Srbije,
Agencijom za privredne registre i drugo); i
- vezu sa internet stranicom „Prijavi nasilje“.
Internet stranica će biti dopunjena dodatnim funkcionalnim vezama u
narednom periodu.
- Sve sudije imaju elektronski pristup alatima za pravno
istraživanje i stranicama o međunarodnom pravu. Sve internet
stranice državnih organa su na takozvanoj neograničenoj „beloj listi“.
Pristup sudija internetu inače je ograničen zbog visokih troškova
širokopojasnog interneta i iz bezbednosnih razloga. Međutim, i drugim
stranicama se može pristupiti uz prethodno odobrenje Uprave za
zajedničke poslove republičkih organa.
- Formirana je i nova baza podataka, „Sudske odluke i
praksa“, u koju je uneto preko 17.000 sudskih odluka. Svi
sudovi mogu da dopunjuju ovu bazu podataka, koja ima „otvorenu“ i
internu komponentu u kojoj se podaci mogu pretraživati po bilo kom
kriterijumu (dostupno na adresi
https://sudskapraksa.sud.rs/sudska-praksa). Baza podataka sadrži odluke,
analize i biltene sudske prakse Vrhovnog kasacionog suda, Vrhovnog suda
Srbije (pre reforme pravosuđa), apelacionih sudova, Ustavnog suda, viših
sudova, Upravnog suda, Privrednog apelacionog suda, prekršajnih
apelacionih sudova, Evropskog suda za ljudska prava u Strazburu,
Evropskog suda pravde u Luksemburgu, Suda pravde Ujedinjenih nacija i
Interameričkog suda za ljudska prava.
Kvalitet
podrške koju e-pravosuđe pruža za pristup korisnika usluga sudova ↩︎
- Generalni direktorat Evropske komisije za informacije,
društvo i medije propisuje standarde za ocenjivanje dostupnosti javnih
usluga putem interneta, i to na petostepenoj skali:
- nivo 1: informisanje – obezbeđen pristup opštim informacijama;
- nivo 2: jednosmerna interakcija – obezbeđene posebne informacije;
mogu se preuzeti obrasci neophodni za podnošenje zahteva za pružanje
usluga;
- nivo 3: dvosmerna interakcija – elektronski obrasci mogu se popuniti
na samoj stranici;
- nivo 4: transakcija –obavljanje jedne procedure (npr. plaćanja) u
potpunosti elektronskim putem;
- nivo 5: personalizacija – proaktivno, automatizovano pružanje
usluga.
- Sprovedeno je više novih, hvale vrednih inicijativa
kojima se unapređuje kvalitet e-pravosuđa a informacije čine
dostupnijima na nivou celog sektora.
- Ministarstvo pravde uspostavilo je portal za rasporede
ročišta i odluke prvostepenih sudova, apelacionih sudova, VKS-a,
Upravnog suda, privrednih sudova, prekršajnih sudova, prekršajnih
apelacionih sudova i javnih izvršitelja, koji omogućava stranama da
ostvare uvid u status svojih predmeta. Ti portali predstavljaju
značajan napredak u pogledu pristupa pravdi i povećali su pravnu
sigurnost i transparentnost.
- Internet stranice su danas široko rasprostranjene u
sudstvu, ali mnoge od njih i dalje pružaju samo osnovne
funkcije. Postoji nekoliko značajnih izuzetaka koji pružaju
složenije funkcije (nivoa 3, dvosmerna interakcija). Ostalo je još mnogo
toga što treba učiniti da bi se građanima omogućilo da jednu proceduru
obave potpuno elektronskim putem ili im se pružile personalizovane,
proaktivne i automatizovane usluge. Da bi se omogućio prijem različitih
prihvatljivih dokumenata korisnika u pravosudni sistem, potrebno je
rešiti problem korišćenja kvalifikovanog elektronskog potpisa i
vremenskog žiga na svim dokumentima, bez obzira na vrstu i nivo
pravosudnog organa.
- Evropskom strategijom za e-pravosuđe propisano je da
Evropski portal pravosuđa predstavlja jedinstveno upravno mesto za
pristup građana ovom sektoru. Jednostavnije procedure
(plaćanja, sporovi male vrednosti) bile bi automatizovane i dostupne iz
svih delova EU. Srbija bi trebalo da se pripremi za učestvovanje u ovoj
inicijativi. Grupa za e-upravu u Ministarstvu pravde nastoji da osmisli
novi portal pravosuđa kao jedinstveno upravno mesto na kome će građani
moći da zadovolje sve svoje potrebe.
- Ministarstvo pravde je uspostavilo centralnu platformu za
izradu internet stranica u pravosuđu, skup standarda za te stranice
(poznate pod nazivom „jedinstveni standardi korisničkog iskustva“,
odnosno Common Look and Feel Standards, CLF) i proces njihovog
kreiranja i održavanja. Time su sniženi troškovi hostinga
internet stranica pravosudnih organa, unapređeni su njihov kvalitet i
bezbednost, osigurana stabilnost i otpornost na padove sistema i
obezbeđeno poštovanje odgovarajućih propisa i savremenih informatičkih
standarda. Nekih 40 sudova je do sada primenilo ovu platformu za izradu
svojih internet prezentacija, a očekuje se njeno postepeno širenje i na
najveći broj pravosudnih organa. Internet stranica najvećeg suda u
Srbiji (Prvog osnovnog suda u Beogradu) kreirana je na ovoj platformi i
dostupna je na adresi https://prvi.os.sud.rs.
- Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu
podataka o ličnosti doneo je odluku da se pretrage na elektronskim
portalima mogu vršiti samo po broju predmeta. To rešenje nije
optimalno jer se advokati i izvršitelji tako sprečavaju da ostvare uvid
u sve predmete koji su u radu odjednom, što dovodi do neefikasnosti i
ometa pristup građana informacijama o predmetima. Zainteresovani akteri
bi mogli da osmisle praktično rešenje za taj problem kojim se štiti
privatnost podataka o ličnosti a istovremeno unapređuju transparentnost,
efikasnost i pristup, u skladu sa evropskom praksom. Primera radi, u
Hrvatskoj pravosuđe daje na uvid broj predmeta i inicijale svake strane
u postupku, čime se korisnicima omogućava da pristupe informacijama a
istovremeno i čuva privatnost. Ovaj primer sa hrvatskog portala mogao bi
da bude korisna smernica za Srbiju.
Zaposleni na
poslovima IKT i obuka u ovoj oblasti ↩︎
Adekvatnost broja zaposlenih ↩︎
- Skoro 20 odsto prekršajnih sudova i 10 odsto osnovnih
sudova nemaju zaposlene na poslovima IKT podrške. Kada se jave
problemi sa softverom ili potreba za manjim popravkama, sudovi zavise od
laika koji su u svom svakodnevnom radu stekli određeno znanje o ovim
sistemima. Bez obuke za IKT, ti povremeni volonteri na ovim poslovima i
dalje neće biti upoznati sa brojnim funkcijama sistema.
- Neadekvatnost zaposlenih na poslovima IKT negativno utiče
na pružanje usluga. Važnija pitanja čekaju rešavanje svih
drugih zahteva upućenih dobavljačima. U pojedinim sudovima postoji
uglavnom odgovarajući broj zaposlenih na poslovima IKT za rešavanje
hitnih problema (kao što su otklanjanje kvarova na opremi i učitavanje
softvera), ali oni nisu dovoljni da bi se obezbedilo adekvatno
korišćenje sistema niti pružila analitička podrška sudovima. Time se
umanjuje sposobnost sudova da koriste tehnologiju u punom obimu,
razumeju svoj rad ili izmene svoje poslovne procese da bi se sudije i
zaposleni bavili produktivnim aktivnostima.
- Grupa Gartner, vodeća svetska organizacija na polju
procene planiranja tehnologija, navodi da u državnim organima širom u
proseku 3,6 odsto zaposlenih radi na poslovima IKT. Sudovi u
Srbiji su daleko ispod tog nivoa jer je u njima ova vrednost 1,8 odsto
(videti Tabelu 50).
- Čak i nakon četiri godine, zaključci Funkcionalne analize
iz 2014. i dalje stoje, budući da je u broj zaposlenih na poslovima IKT
neravnomeran u sudstvu (i kreće se od 0,8 do 3,5 po sudu), a ukupan
procenat zaposlenih koji se bavi ovim poslovima daleko je niži od
referentne vrednosti od 3,6.
Tabela 50: Zaposleni na poslovima IKT u sudovima, 2020. (referentna
vrednost = 3,6 odsto)
Vrsta suda |
Broj sudova |
Sistematizovan broj sudija i nesudijskog
osoblja |
Broj zaposlenih na poslovima IKT |
Prosečni broj zaposlenih na poslovima IKT po
sudu |
Učešće zaposlenih na poslovima IKT u ukupnom broju sudija i
nesudijskog osoblja po sudu |
Osnovni sudovi |
66 |
6.513 |
84 |
1,3 |
1,3% |
Viši sudovi |
25 |
1.922 |
55 |
2,2 |
2,9% |
Apelacioni sudovi |
4 |
747 |
10 |
2,5 |
1,3% |
Privredni sudovi |
16 |
892 |
22 |
1,4 |
2,5% |
Prekršajni sudovi |
45 |
2.276 |
32 |
0,7 |
1,4% |
Ukupno |
156 |
12.350 |
203 |
1,3 |
1,64% |
- Slično tome, nezadovoljavajuća je i pokrivenost javnih
tužilaštava podrškom, jer samo 38 (odnosno 44 odsto) javnih tužilaštava
na nivou čitavog sistema zapošljava radnike na poslovima IKT.
Podršku mogu pružati zaposleni na poslovima IKT iz osnovnih ili viših
sudova u čijim zgradama tužilaštva rade. To predstavlja izazov za
nezavisnost u radu suda i javnog tužilaštva. Druga javna tužilaštva
dobijaju podršku na daljinu iz najbližeg tužilaštva koje zapošljava
kvalifikovano lice. Republičko javno tužilaštvo zapošljava dvoje radnika
koji se bave informaciono-komunikacionim tehnologijama na bilo koji
način.
- Još jedna značajna referentna vrednost jeste odnos broja
podržanih računarskih radnih stanica i broja lica zaduženih za poslove
IKT, a taj odnos je u Srbiji daleko veći od široko prihvaćenog standarda
40 računara po jednom tehničaru. Ovaj problem je naročito
izražen u većim organima (kao što je Prvi osnovni sud u
Beogradu).
Tabela 51: Broj podržanih računarskih radnih stanica u osnovnim
sudovima po jednom zaposlenom na poslovima IKT
Prvi osnovni sud u Beogradu |
648 |
3 |
216 |
Treći osnovni sud u Beogradu |
319 |
2 |
160 |
Osnovni sud u Valjevu |
96 |
2 |
48 |
Osnovni sud u Kragujevcu |
196 |
4 |
49 |
Osnovni sud u Leskovcu |
140 |
2 |
70 |
Osnovni sud u Nišu |
200 |
3 |
67 |
Osnovni sud u Zrenjaninu |
97 |
2 |
49 |
Osnovni sud u Novom Sadu |
458 |
4 |
115 |
Osnovni sud u Subotici |
123 |
3 |
41 |
Osnovni sud u Šapcu |
131 |
2 |
65 |
- Drugim sudovima nedostaje specijalizovano osoblje obučeno
za IKT. Pored toga, 28 odsto zaposlenih na poslovima IKT u
osnovnim sudovima i 53 odsto u prekršajnim sudovima imaju samo srednju
stručnu spremu. Administriranje mreže i servera i izrada internet
stranica prepušteni su dobavljačima izvan pravosuđa.
- Ne postoji dovoljna razlika između opisa poslova
različitih radnih mesta, već umesto toga „svi rade sve“. Prvi
osnovni sud u Beogradu počeo je da dodeljuje posebna zaduženja za IKT
(primera radi, administracija mreže, administracija servera, podrška
krajnjim korisnicima, podrška putem elektronske pošte, izrada internet
stranica), ali te razlike se ne vide u sistematizaciji koju je odobrilo
Ministarstvo pravde, a pored toga nijedan drugi sud ne sledi model Prvog
osnovnog suda. To za posledicu ima izuzetno ograničene mogućnosti za
napredovanje u karijeri u sudovima, a može i objasniti navode o
postojanju značajne fluktuacije zaposlenih na poslovima IKT. Ovo stanje
je ostalo nepromenjeno od Funkcionalne analize iz 2014.
Adekvatnost obuke za IKT ↩︎
- Osnovna obuka za unapređenje računarske pismenosti mogla
bi dovesti do značajnog povećanja efikasnosti korišćenja tehnologije u
pravosuđu. Računarska pismenost doprinosi povećanju efikasnosti
i unapređenju tokova posla i unapređuje iskustvo zaposlenih na radnom
mestu. Zaposleni su produktivniji i stiču resurse sa kojima mogu da
urade više. Brojne sudije, tužioci i zaposleni u sudovima nisu pohađali
ni najosnovniju obuku iz oblasti računarske pismenosti koja bi im
omogućila da se upoznaju sa računarskim hardverom ili relevantnim
softverom. Zainteresovani akteri navode da brojne sudije nemaju osnovna
znanja iz obrade teksta, slanja elektronske pošte ili pretraživanja
sistema za vođenje predmeta i baza podataka za pravna istraživanja.
Shodno tome, bez obzira na dostupnost računara, brojne sudije i dalje
diktiraju odluke i korespondenciju daktilografkinjama, a zatim ih ručno
više puta koriguju nakon čega ispravljaju prekucan dokument. Sudije se
takođe u velikoj meri pouzdaju u rad sudijskih pomoćnika i zaposlenih u
sudovima, koji takođe nisu pohađali nikakvu obuku ali mogu imati ove
veštine jer su mlađi ili su ih stekli na prethodnim poslovima.
- Internet stranica Pravosudne akademije (dostupno na
adresi http://www.pars.rs/en/index.php ), koja je formirana da obezbedi
sistematski pristup i kvalitetnu obuku u većem broju disciplina vezanih
za pravosuđe, ne sadrži ni konkretan opis niti program obuke iz oblasti
IKT, kako za stručnjake iz IKT u pravosuđu tako i za krajnje
korisnike, koji čine 90 odsto svih zaposlenih. Uzevši u obzir sve
značajniju ulogu i sve širu upotrebu IKT u pravosuđu, Akademija bi
trebalo da aktivno organizuje masovnu osnovnu obuku krajnjih korisnika
za IKT, kao i posebnu obuku za lica koja administriraju sisteme za
vođenje predmeta.
- Nema prilika za sistematsku formalnu obuku zaposlenih na
poslovima IKT, osim kada je reč o nekim od najvažnijih aspekata IKT
današnjice (kao što su administracija mreža, arhitektura „u oblaku“ i
slično). Zaposleni na poslovima IKT ne pohađaju specijalizovanu
obuku za pojedinačne aplikacije po prijemu u rad, kao ni stalno stručno
usavršavanje. U više navrata je pokušavano obučavanje sudskog osoblja iz
oblasti vezanih za IKT, kao što su standardi ISO 27000. Čini se da
postoji široko rasprostranjena bojazan da bi zaposleni nakon takve obuke
napustili pravosuđe u potrazi za boljim zaposlenjem na drugim mestima,
kao i da je takva obuka najčešće skupa i prevazilazi mogućnosti budžeta.
U intervjuima o obuci za zaposlene na poslovima IKT potvrđeno je da bi
oni verovatno promenili posao uzevši u obzir sadašnje nekonkurentne
plate.
- Umesto toga, zaposleni na poslovima IKT u najvećoj meri
su prepušteni sami sebi i odgovore traže na forumima na
internetu. Prestalo se sa radom na kreiranju predloženog
pravosudnog Foruma o IKT na internetu, gde bi zaposleni iz različitih
institucija na poslovima IKT mogli slobodno da razmenjuju ideje i
iskustva i traže pomoć.
- Pored toga, osnovne računarske i softverske veštine ne
smatraju se minimalnim kvalifikacijama za prijem zaposlenih na rad u
sudovima. Ako bi se propisao ovaj osnovni uslov, zajedno sa
posedovanjem Evropske računarske vozačke dozvole (ECDL) i obukom iz
administracije Windows servera, na srednji rok bi se značajno
unapredili kapaciteti novozaposlenih. Pravosuđe u Srbiji bi trebalo da
izvuče pouke iz postupanja drugih zemalja u regionu tako što će izvršiti
ozbiljne napore da za državne službenike obezbedi obuku iz IKT (u Bosni
i Hercegovini, na primer, organizovana je masovna obuka svih sudskih
zaposlenih uz primenu plana i programa za ECDL).
- Obuka se organizuje za sudije i zaposlene po
implementaciji novog sistema (i najčešće je finansira donator koji je
finansirao i sistem), ali se ne nudi novozaposlenima niti je dostupna u
vidu stručnog usavršavanja. Primera radi, obuka za rad u AVP-u,
koji je možda najrasprostranjeniji i najosnovniji sistem, ne održava se
još od njegovog prvobitnog uvođenja 2010. godine. Češća obuka i
naprednija naknadna obuka mogle bi dovesti do povećanja
efikasnosti.
- Pravosudna akademija bi trebalo da izvrši procenu potreba
za obukom na osnovu ankete zaposlenih u sudovima. Različite
vidove obuke bi trebalo organizovati za specijaliste iz IKT,
„superkorisnike“ koji mogu da pomognu drugim zaposlenima u sudovima sa
rešavanjem jednostavnijih problema iz IKT i sve ostale
zaposlene.
Preporuke i naredni koraci ↩︎
Preporuka 1: Ponovo se posvetiti poboljšanom upravljanju
IKT-om.
- Stvoriti posebnu funkciju glavnog službenika za informisanje na
nivou ministarstva kako bi se poboljšala vidljivost IKT pitanja i
njihovog doprinosa ukupnoj efikasnosti sektora pravde. (MP –
kratkoročno)
- Ojačati odnose sa Vladinom Kancelarijom za informacione
tehnologije i ugovoriti korišćenje postojeće državne infrastrukture – na
primer, koristiti data centar u Kragujevcu i mrežu širokog područja
(WAN). (MP, VSS, DVT, predsednici sudova, rukovodioci JT –
kratkoročno)
- Ponovo osnažiti Odeljenje za e-pravosuđe u MP i Sektorski savet
za IKT u pravosuđu transformišući njihovu ulogu od koordinacije
donatorskih projekata u ključnu odgovornost za strateško planiranje i
upravljanje IKT-om. (MP – srednjoročno)
- Stvoriti i opredeliti sredstva za višegodišnji strateški
finansijski plan za podršku IKT-u na nivou celog sektora. (MP –
dugoročno)
Preporuka 2: Planirati stalno poboljšanje i dopunjavanje IKT
hardvera, softvera i ljudskih resursa.
- U roku od šest meseci ažurirati popis IT hardvera, softvera i
ljudskih resursa u pravosuđu, koristeći podatke koje su sudovi dali
VSS-u preko BPMIS-a. (MP, VSS, DVT – kratkoročno)
- Finalizovati i sprovesti planove za podnošenje zahteva
dobavljačima za kompletan sistem za pomoć i održavanje softvera. (MP,
VSS, DVT – kratkoročno)
- Ispitati mogućnost uvođenja speech to text programa u
sudove i javna tužilaštva (MP, VSS, DVT – kratkoročno)
- Centralizovati podršku i održavanje IKT infrastrukture kroz
organizaciju na nivou sektora pravosuđa, što bi moglo da doprinese nižim
ukupnim troškovima, racionalnijoj distribuciji opreme onima kojima je
najpotrebnija i mogućnosti ostvarivanja popusta na količinu. Preneti na
spoljne saradnike diskretne aspekte infrastrukturne podrške, kao što su
desktop računari, štampači i skeneri. (MP, VSS, DVT –
srednjoročno)
- Pratiti evergreen proces (operacije koje podrazumevaju relevantno
ažuriranje) – tj. zameniti jednu četvrtinu opreme svake godine, kako bi
se trošak zamene rasporedio tokom godina, umesto jednog velikog
budžetskog troškova svake četvrte ili pete godine. (MP, upravitelji
sudova – srednjoročno)
- Pravilno klasifikovanje svih radnih mesta za IKT, pojašnjavajući
nivo ovlašćenja, staža i nivoe plata za sve pozicije stručnjaka za IKT
(specijalisti za telekomunikacije i baze podataka, analitičari, veb
stručnjaci, itd.) širom tehnološkog spektra. Osigurati da naknade i
mogućnosti za razvoj karijere budu srazmerne privatnom sektoru. (MP,
VSS, DVT – srednjoročno)
- Sprovesti sveobuhvatnu procenu obuke za IKT osoblje pravosudnog
sistema i obezbediti održivu, redovnu obuku o IKT. Obratiti posebnu
pažnju na potrebe osoblja koje radi na održavanju IT opreme. (MP, VSS,
DVT – srednjoročno)
- Proširiti ulogu Pravosudne akademije tako da uključuje kompletan,
standardni nastavni plan i program obuke o IKT-u sa obaveznom godišnjom
komponentom za određene zaposlene u pravosudnom sistemu, uključujući
sudije i tužioce. (MP, VSS, DVT – srednjoročno)
Preporuka 3: Izgraditi kapacitete za poboljšanje kvaliteta
podataka u obradi predmeta, statističkom izveštavanju i donošenju
sudskih odluka.
- Usvojiti Pravilnik o unosu podataka kako bi se obezbedilo
dosledno upravljanje podacima u svim institucijama. (MP, VSS, DVT –
kratkoročno)
- Poboljšati procedure za skeniranje papirnih dokumenata,
uključujući poverljivost i mogućnost pretraživanja. Nabaviti skenere
visokog kvaliteta i povećati kapacitet servera. (MP, VSS, DVT –
kratkoročno)
- Uvesti aplikaciju e-Sud za elektronsko podnošenje u sudovima
opšte nadležnosti koji koriste SAPS i u prekršajnim sudovima koji
koriste SIPRES. (MP, VSS, DVT – kratkoročno)
- Dokumentovati tehničke standarde u okviru EU E-CODEX projekta i
uporediti ih sa onima koje razvija EU kako bi novorazvijeni srpski
standardi bili u skladu sa zahtevima E-CODEX-a. (Javna tužilaštva –
kratkoročno)
- Dati prioritet zameni AVP-a, čija arhitektura sprečava
zadovoljavajuće ažuriranje, sa Super SAPS-om. Uveriti se da je sistem
zamene podržan funkcijama koje AVP-u nedostaju, kao što su dosledna
upotreba padajućih menija, jasne i dosledne definicije podataka,
obavezna polja, validacija polja i zaključavanje statistike kada se
pošalje. (MP, VSS, DVT – srednjoročno)
- Dodati nekoliko elemenata podataka potrebnih za analizu koji se
trenutno ne prate u sistemima za upravljanje predmetima – stope žalbi,
ukupna vremena do rešavanja u različitim instancama i odlaganja. Uvesti
automatske rutine u cilju eliminisanja dvostrukog brojanja predmeta.
(MP, VSS, DVT – srednjoročno)
- Koristiti postojeće sisteme upravljanja predmetima za
identifikovanje predmeta izvršenja i materijalnih predmeta sa istim
dužnikom i više predmeta izvršenja koji uključuju iste stranke i razloge
za postupanje kako biste omogućili sudijama da odrede da li bi
objedinjavanje predmeta bilo prikladno. (MP, VSS, DVT –
srednjoročno)
- Razviti internu bazu podataka o tužilačkoj praksi, koja je
dostupna svim tužilaštvima i povezana sa bazom podataka Pravosudne
akademije (e-Akademija) i bazom sudske prakse. (MP, VSS, DVT –
srednjoročno)
- Uvesti centralni sistem za upravljanje predmetima (SAPO II) u
svim tužilaštvima, omogućavajući povezanost između tužilaštava.
Sprovesti automatsku distribuciju predmeta zasnovanu na softveru u svim
tužilaštvima. (MP, DVT, rukovodioci tužilaštava – srednjoročno)
- Povećati direktan pristup različitim registrima, tj. podacima
koji se vode u drugim državnim institucijama i drugim organizacijama
(bankama, APR-u, itd.). (MP, VSS, DVT – srednjoročno)
- Usvojiti protokole o razmeni podataka između prekršajnih sudova i
saobraćajne policije, Agencije za privredne registre, Odeljenja za
plaćanja u okviru Trezora i Centralnog registra obaveznog socijalnog
osiguranja. (MP, VSS, DVT – srednjoročno)
- Usvojiti protokole za povezivanje podataka koje koriste tužioci,
institucije za sprovođenje zakona, itd. (MP, tužilaštva -
srednjoročno)
- Nabaviti jeftiniju audio tehnologiju koja će se koristiti kada je
pristup ročištima uživo ograničen i kada proceduralni standardi ne
zahtevaju skuplju tonsku i optičku komunikaciju. (MP, VSS, DVT –
kratkoročno)
- Odrediti gde je isplativo proširiti upotrebu skuplje tonske i
optičke tehnologije, kao što su ročišta na daljinu na međunarodnom nivou
ili umesto transfera zatvorenika. (MP, VSS, DVT – srednjoročno)
- Razmotriti zamenu mnogih malih servera većim serverom
(virtuelizacija). (MP, VSS, DVT – srednjoročno)
Preporuka 4: Pripremiti Mapu puta za standarde bezbednosti
IKT koja će podržati rad pravosuđa u oblasti standardizacije
bezbednosti.
- Identifikovati postojeće objavljene bezbednosne standarde,
standarde u razvoju i oblasti u kojima je identifikovana potreba za
standardima, ali na kojima rad još nije započet. (MP –
kratkoročno)
- Preduzeti mere za sprečavanje neovlašćenih lica da pristupe,
kopiraju, otkriju, menjaju ili brišu lične podatke. (MP, VSS, DVT –
krakotočno)
- Osigurati pravilno održavanje Servisne magistrale organa (ESB)
zbog njegove centralne uloge u povezivanju svih sistema i korisnika. (MP
– kratkoročno)
- Poboljšati bezbednost papirnih datoteka premeštanjem datoteka iz
neobezbeđenih u bezbedne oblasti. (MP, VSS, DVT – kratkoročno)
- Uključiti se u planiranje kontinuiteta poslovanja kako bi
osigurali da kritične informacije i sistemi imaju rezervnu kopiju. (MP,
VSS, DVT – srednjoročno)
Preporuka 5: Pripremiti Plan komunikacije u IKT-u (MP, VSS,
DVT – srednjoročno) koji će uključivati sledeće:
- Identifikovati zahteve za komunikaciju sa zainteresovanim
stranama, utvrđujući ključne eksterne i interne zainteresovane strane i
njihove različite zahteve i potrebe za komunikacijom;
- Razviti načine komunikacije i tehnologije, uključujući sastanke,
elektronsku poštu, biltene, konferencije, prisustvo na internetu, itd.
Uspostaviti najpogodnije i najefikasnije sredstvo komunikacije za svaku
ključnu zainteresovanu stranu;
- Razviti komunikacionu matricu, rezimirajući tipove komunikacije,
ciljeve, načine, učestalost, vlasnika, itd. za svaku publiku i tip
zainteresovanih strana;
- Razviti standarde komunikacije da bi se pojednostavili sveukupni
napori u komunikaciji i primenili standardni obrasci i formati