Javna tužilaštva
Glavni nalazi ↩︎
- Tužilački sistem u Srbiji je pretrpeo značajne promene od
uvođenja adverzijalnog postupka 2013. godine, ali merenje učinka
tužilaca u Srbiji je previše bazično da bi se procenio uticaj ovih
reformi ili ukupni učinak tužilaštava. Tužioci i dalje nemaju
podršku za korišćenje podataka o merenju učinka u cilju poboljšanog
upravljanja predmetima, pripremanja uspešnih zahteva za finansiranje,
negovanje podrške javnosti i odgovaranje na kritike.
- Dostupni podaci za tužilaštva i dalje su daleko manje
obimni nego za sudove, a podaci o kojima se izveštavalo bili su
ograničene upotrebe zbog načina i formata prikupljanja. Do
kraja 2019. godine nije postojao jedinstveni sistem elektronskog
upravljanja predmetima za tužilački sistem. Stoga je priprema tih
izveštaja u velikoj meri zavisila od ručnog prikupljanja podataka i
individualnog tumačenja, što je činilo izveštaje podložnim
nedoslednostima i netačnostima.
- Tužilaštva u Srbiji su uglavnom blagovremeno procesuirala
predmete u 2018. i 2019. godini u poređenju sa prethodnim godinama zbog
povećanja broja javnih tužilaca koji rade na predmetima od skoro 25
odsto između 2016. i 2019. godine. Kao rezultat toga, broj
predmeta po tužiocu smanjen je za 25 odsto u osnovnim tužilaštvima, za
33 odsto u višim tužilaštvima i za 18 odsto u apelacionim
tužilaštvima.
- Ukupan broj predmeta javnih tužilaštava prenetih iz
godine u narednu godinu je 2017. godine počeo da opada nakon tri godine
doslednog povećanja. Predmeti koji se prenose iz godine u
godinu okarakterisani su kao zaostali predmeti. Apelaciona tužilaštva
imala su veoma mali broj prenetih predmeta. Broj prenetih predmeta u
osnovnim JT rastao je do 2016-2017. godine, a zatim je usledio pad.
Međutim, broj prenetih predmeta u višim JT rastao je svake godine između
2014. i 2019. godine.
- Kada je reč o zaostalim nerešenim predmetima, stope
savladavanja priliva su se stalno povećavale od 2014. do 2019.
godine. Poboljšanje u savladavanju priliva
za osnovna JT bilo je primetno. Prosečne stope savladavanja priliva u
višim JT bile su iznad 90 odsto, ali je postojao trend povećanja broja
zaostalih predmeta. Sva četiri žalbena tužilaštva imala su stopu
savladavanja priliva od 100 odsto u periodu od šest godina od 2014. do
2019. godine.
- Stopa savladavanja priliva pokazuje da li su najstariji
i/ili najkomplikovaniji predmeti okončani u razumnim rokovima.
Pritisak da se više predmeta reši što je brže moguće može značiti da
stariji i teži predmeti i dalje stare. Ovaj rezultat podriva poverenje
javnosti u tužioce i pravosudni sistem u celini, posebno imajući u vidu
predstojeći rok zastarelosti.
- Još uvek nema konkretnih podataka o starosnoj strukturi
nerešenih predmeta. Takođe, informacije
o starim predmetima bile bi veoma različite ako bi se uključili
„predmeti sa nepoznatim počiniocima“, poznati i kao KTN
predmeti.
- Postoji prostor za poboljšanje stope zagušenja, što je
mera kašnenja koja se odnosi na odnos rešenih i nerešenih predmeta na
kraju godine. Iako su beležila poboljšanje, osnovna JT su i
dalje imala najveće stope zagušenja među tri kategorije JT, sa
rezultatima dva do šest puta višim od rezultata viših JT. U apelacionim
JT nije bilo zagušenja.
- Javna tužilaštva u Srbiji ne prate vreme rešavanja
predmeta. Procene ukazuju da vreme rešavanja predmeta u velikoj
meri varira, od manje od mesec dana do više od godinu dana, u zavisnosti
od nivoa i lokacije JT. Vreme rešavanja je duže u osnovnim JT, ali je u
nekim višim JT potrebno poboljšati ove parametre.
- U svim vrstama javnih tužilaštava, prosečan broj rešenih
predmeta po tužiocu bio je veoma sličan trendovima za broj predmeta po
tužiocu. Od 2014. do 2019. godine došlo je do povećanja od 10
odsto za prosečan broj rešenih predmeta po tužiocu u osnovnim JT, ali i
do smanjenja u višim i apelacionim tužilaštvima za 29, odnosno 17
odsto.
- Pošto je odgovornost za istragu sa sudova prebačena na
tužilaštva, postoji zabrinutost među tužiocima da li im je raspoloživo
dovoljno resursa kako i efikasno procesuirali predmete.
Povećanje odgovornosti tužilaca mora biti praćeno adekvatnom raspodelom
resursa, što nije bio slučaj u Srbiji.
- Postoje značajne i neobjašnjive razlike u učinku
različitih javnih tužilaštava na istom nivou. Apelaciona javna
tužilaštva su, generalno gledano, najefikasnija od tri nivoa javnih
tužilaštava. Ovo ukazuje da su, u proseku, njihovi resursi na
odgovarajući način usklađeni sa zahtevima za njihovim uslugama. Ostala
specijalizovana JT i specijalizovana odeljenja u Srbiji suočavala su se
sa problemom učinka.
Uvod ↩︎
- Broj predmeta u JT u Srbiji generalno je veći od broja
predmeta u odgovarjaućim sudovima, jer tužilaštvo identifikuje svoje
predmete po pojedinačnim izvršiocima
dok su sudovi, po pravilu, identifikovali svoje predmete prema
događaju koji čini osnovu optužbe, a koji bi mogao uključivati mnoge
optužene. Funkcionalna analiza iz 2014. godine identifikovala
je efikasnost u pružanju usluga tužilaštava kao problem, ali nedostatak
podataka sprečava detaljnu analizu. Uprkos nedostacima u dostupnosti
podataka koji još uvek postoje, poboljšana dostupnost podataka u ovoj
Funkcionalnoj analizi pruža mnogo više uvida u rad tužilaštava nego što
je to bilo moguće tokom izrade Funkcionalne analize 2014. godine
- Zbog nedostatka obimnijih podataka koji pokrivaju ceo
period od 2014. do 2019. godine, ovaj izveštaj se fokusirao na krivične
prijave (punoletna lica, maloletnici i pravna lica) i privredne
prestupe. Krivičnne prijave protiv
nepoznatih počinilaca prikazane su posebno zbog značajnog broja
nerešenih predmeta akumuliranog tokom godina koji bi iskrivio ukupne
brojke. Druge specifične vrste predmeta su takođe analizirane odvojeno i
isključene su iz ukupnih brojki.
- Podaci apelacionih JT za 2014. do 2019. godine su posebno
prikupljeni od JT preko RJT i DVT za potrebe ovog izveštaja.
Podaci obuhvataju sledeće vrste ili faze predmeta: drugostepene i
trećestepene krivične prijave, „razne krivične predmete“, prijave
oštećenih lica, optužnice, „krivična dela korupcije“ i druge predmete.
- Zbog prirode njihovih predmeta u radu, rad
specijalizovanih javnih tužilaštava je posebno analiziran u ovoj
Funkcionalnoj analizi. Iako specijalno Tužilaštvo za ratne
zločine i specijalno Tužilaštvo za organizovani kriminal rešavaju
relativno mali broj predmeta u poređenju sa drugim višim tužilaštvima,
njihovi predmeti su generalno složeni i izazivaju značajno interesovanje
javnosti. Zasebno se razmatra i veći broj predmeta specijalizovanog
odeljenja za visokotehnološki kriminal i specijalizovanih odeljenja za
borbu protiv korupcije.
Predmeti u radu i
opterećenje ↩︎
Ukupna potražnja za
tužilačkim uslugama ↩︎
- Kao što je bio slučaj u prethodnim Funkcionalnim
analiziama, ukupna potražnja za tužilačkim uslugama se procenjuje kroz
broj predmeta u radu i opterećenje, gde je „broj predmeta u radu“
definisan kao broj primljenih predmeta u datoj godini, a „opterećenje“
kao zbir broja primljenih predmeta i nerešenih predmeta za datu
godinu.
- Prema izveštaju CEPEJ-a iz 2020. godine, na osnovu
podataka iz 2018. godine, priliv predmeta kod tužilaca u Srbiji bio je
znatno veći nego u EU27, EU11 država članica i Zapadnom
Balkanu. Tužioci u Srbiji su u 2018. godini
primili 5,70 predmeta na 100 stanovnika, dok je prosek za EU27 iznosio
3,48. Države članice EU11 i zemlje Zapadnog Balkana slične Srbiji navele
su 2,06, odnosno 2,43 primljenih predmeta na 100 stanovnika. Pogledajte Sliku 55 u
nastavku.
Slika 55: Broj predmeta koje su primili javni tužioci na 100
stanovnika
Izvor: Izveštaj CEPEJ-a iz 2020. godine (podaci iz
2018.)
- Priliv predmeta u tužilaštva 2018. godine, kako je
izračunao CEPEJ, povećan je za tri i po puta u odnosu na 2016. godinu,
pre svega zbog promena u metodologiji izveštavanja, odnosno dodavanja
vrsta predmeta brojkama o kojima se izveštava u Srbiji.
Prethodno se smanjivao broj primljenih predmeta na 100 stanovnika; u
2014. godini taj broj se smanjio sa 3,15 na 2,77 i 1,61 u 2016. godini.
Kao što je ranije opisano u ovoj analizi, nepoznati počinioci i razne
druge vrste predmeta uvedene su u pedmete o kojima se izveštava CEPEJ u
okviru podataka za Srbiju za 2018. godinu. Takođe, iz izveštaja CEPEJ-a
nije jasno koje vrste predmeta mogu biti uključene u statistiku koja se
dostavlja iz svake zemlje – na primer, Hrvatska ne uključuje nepoznate
počinioce u navedenim brojevima predmeta koje vode njeni tužioci. Visoke
brojke u Srbiji takođe su dovele do povećanja proseka Zapadnog Balkana
na osnovu podataka iz 2018 godine, tj. bez brojki Srbije, prosek
Zapadnog Balkana bi bio 1,61 predmet koji prima javni tužilac na 100
stanovnika.
Predmeti u radu JT ↩︎
- JT u velikim urbanim sredinama u zemlji nisu uvek imala
najveći relativni broj predmeta, a takođe nije bilo koncentracije
pristiglih predmeta u bilo kom određenom okrugu ili JT određene
veličine. Ovi zaključci su predstavljeni na Slici 56, ispod. Na
primer, u 2014. godini najveći relativni broj predmeta imalo je malo
Osnovno JT u Senti, sa 4,47 primljenih predmeta na 100 stanovnika, dok
je 2015. godine najveći broj predmeta od 2,51 predmeta na 100 stanovnika
zabeležen u Osnovnom JT srednje veličine u Vranju.
Najveće osnovno JT u Srbiji, Prvo osnovno javno tužilaštvo u Beogradu, zauzelo je tek šesto mesto sa
2,20 primljenih predmeta na 100 stanovnika u 2014. godini i peto sa 2,21
u 2015. godini, ali je zauzelo prvo mesto po broju primljenih predmeta
na 100 stanovnika od 2016. do 2019. godine. Nasuprot tome, 2019. godine
su Drugo i Treće osnovno JT u Beogradu, od kojih svako obuhvata oko
500.000 stanovnika, zabeležili samo 2,12, odnosno 2,33 primljenih
predmeta na 100 stanovnika. Osnovno JT u Novom Sadu, drugom po veličini
gradu u Srbiji, bilo je 19. u 2019. godini sa 1,34 primljenih predmeta
na 100 stanovnika.
Slika 56: Priliv predmeta tužilaca na 100 stanovnika u osnovnim JT u
2019. godini
Izvor: Godišnji izveštaj RJT za 2019. godinu i Popis stanovništva
iz 2011. godine
- U 2019. godini, osnovna, viša i apelaciona JT primila su
130.938 novih predmeta, što je predstavljalo rast od sedam odsto u broju
predmeta u odnosu na 2014. godinu. Sedamdeset sedam odsto od
ukupnog broja u 2019. godini, ili 101.312 predmeta, primila su osnovna
JT. Ovo u poređenju sa 76 procenata u 2014. godini. Viša JT primila su
jednu desetinu ili 13.316 predmeta u 2019. godini, u poređenju sa 11
procenata u 2014. godini. Nešto više od jedne desetine ukupnog broja ili
16.310 predmeta, primila su apelaciona JT, u poređenju sa 14 procenata u
2014. godini. Pogledajte Sliku 57.
Slika 57: Primljeni predmeti u osnovnim, višim i apelacionim
tužilaštvima
od 2014. do 2019. godine
Izvor: Godišnji izveštaji RJT 2014. – 2019. odine i Podaci
apelacionih JT
- Povećanje od sedam procenata za sva javna tužilaštvao od
2014. do 2016. godine bilo je podstaknuto povećanim brojem predmeta koje
primaju osnovna JT, koji je porastao za 11 procenata ili 11.502
predmeta. Nasuprot tome, broj predmeta viših JT smanjen je za
1.868 ili 12 odsto tokom istog perioda. Najveći udeo primljenih predmeta
u 2016. godini su oni koji se odnose na krivična dela odraslih i
maloletnika u osnovnim i višim JT (68 odsto od 153.999 predmeta), nakon
čega slede privredni prekršaji (14 odsto) i 0,13 odsto koji se odnose na
predmete koji uključuju pravna lia. Trinaest odsto
ukupnog priliva su obrađivala apelaciona JT, što je povećanje od tri
odsto u odnosu na 2014. godinu. Od 2016. do 2019. godine, broj novih
predmeta je ostao stabilan u višim JT, dok je pad od 16, odnosno 19
odsto zabeležen u osnovnim, odnosno apelacionim JT. U 2020. godini
osnovna JT primila su 88.744 predmeta ili 12 odsto manje predmeta nego u
2019. godini. Viša JT primila su 11.128 predmeta, što je pad od 16 odsto
u odnosu na prethodnu godinu. Oba slučaja su izazvana padom broja
najznačajnijih vrsta predmeta: krivičnih predmeta i privrednih prestupa
u osnovnim JT i krivičnih predmeta i maloletničkih predmeta u višim JT.
Predmeti pravnih lica i dalje su činila zanemarljiv udeo ukupnog broja
predmeta u JT u 2020. godini.
- Najveći udeo pristiglih predmet au osnovnim JT u 2019.
godini činile su krivične prijave, 88.489 ili 83 odsto.
Privredni prekršaji činili su 16 odsto, a pravna lica 0,19 odsto, kao
što je prikazano na Slici 58.
Slika 58: Primljeni predmeti u osnovnim JT prema vrsti predmeta u
2019. godini
Izvor: Godišnji izveštaj RJT iz 2019. godine
Okvir 17: Kontinuirani problem koji predstavljaju
„ostali krivični predmeti“ uključeni u KTR upisnik
- Dostupni podaci nisu objasnili najznačanije varijacije u
broju predmeta za pojedinačna osnovna JT, a analize RJT ni DVT koje bi
objasnile razloge za ove razlike nisu bile dostupne timu Funkcionalne
analize. Generalno, ukupan broj primljenih predmeta se
povećavao svake godine do 2016. godine kada se stabilizovao, ali nije
bilo izuzetaka. Na primer, najznačajnija godišnja varijacija – povećanje
od 206 odsto – zabeležena je u Osnovnom JT u Obrenovcu u 2015. godini
zbog skoka u broju krivičnih prijava. Tačnije, to Osnovno JT primilo je
574 krivičnih prijava u 2014. godini, 1.757 u 2015. godini, 1.182 u
2016. godini, 796 u 2017. godini, 646 u 2018. i 798 u 2019.
godini.
- Broj predmeta za viša JT opao je za 13 odsto ukupno od
2014. do 2019. godine, ali tim Funkcionalne analize takođe nije bio
upućen u bilo kakvu zvaničnu analizu razloga za ovu pojavu. U
apsolutnim brojkama, 14 viših JT zabeležilo je povećanje u broju
predmeta za ukupno 354 predmeta, dok je broj predmeta preostalih 11
viših JT smanjen za ukupno 2.152 predmeta. Kao što je prikazano na Slici
59 ispod, 14 od 25 viših JT primilo je više predmeta 2019. nego 2018.
godine. Najveći rast zabeležen je u višim JT u Jagodini, Novom Pazaru,
Čačku i Leskovcu, za 41, 39, 29, odnosno 18 odsto. Nasuprot tome,
najznačajniji pad je bio skromniji, i to za 16 odsto u Kraljevu, 15
odsto u Novom Sadu, 13 odsto u Nišu i 12 odsto u Somboru.
Slika 59: Primljeni predmeti u višim javnim tužilaštvima od 2014. do
2019. godine
Izvor: Godišnji izveštaji RJT 2014 – 2019
- Od 2014. do 2019. godine ukupan broj apelacionih predmeta
smanjen je za 17 odsto i uključivao je većinu vrsta predmeta, ali podaci
nisu otkrili nikakav konkretan razlog za ovaj pad. Izražen pad
počeo 2017. godine kada su sva apelaciona JT primila manje predmeta, ali
su najznačajnije promene zabeležili Apelaciono javno tužilaštvo u Nišu
(sa padom od 35 odsto i 1.920 predmeta manje) i Apelaciono javno
tužilaštvo u Novom Sadu (25 odsto i 1.318 predmeta). Do 2019. godine,
Apelaciona tužilaštva u Beogradu i Kragujevcu su se pridružila ovom
trendu; Beograd je imao 18 odsto manje predmeta nego 2018. godine, a
Kragujevac 12 odsto manje. U Novom Sadu je broj novih predmeta ostao
stabilan od 2018. do 2019. godine, dok je u Nišu zabeležen rast od 21
osto. Pogledajte Sliku 60 ispod.
Slika 60: Primljeni predmeti u apelacionim javnim tužilaštvima od
2014. do 2019. godine
Izvor: Podaci apelacionih JT
Okvir 18: Drugostepeni i trećestepeni predmeti tužilaštava
- U višim JT, od 2014. do 2019. godine, broj krivičnih
predmeta protiv punoletnih okrivljenih lica smanjen je za 30 odsto, dok
je broj maloletničkih predmeta porastao za tri odsto. U istom
periodu došlo je do povećanja sa sedam na 18 primljenih predmeta za
kategoriju pravnih lica. U 2020. godini, viša JT su primila deset odsto
manje krivičnih predmeta i 21 odsto manje maloletničkih predmeta nego u
prethodnoj godini, kao što je prikazano na Slici 61 ispod. Takođe, u
2020. godini primljeno je 43 novih predmeta vezanih za pravna lica,
isključivo zbog priliva predmeta u Višem javnom tužilaštvu u
Beogradu.
Slika 61: Primljeni predmeti u višim JT prema vrsti predmeta od 2014.
do 2020. godine
Izvor: Godišnji izveštaji RJT 2014 – 2020
- Desetostruko povećanje broja redmeta za privredne
prestupe od 2015. do 2016. godine izazvano je primeno novog Zakona o
računovodstvu i izazvalo
je zagušenje u javnim tužilaštvima koje je trajalo do 2019.
godine. Zakon o računovodstvu je donet i stupio je snagu pre
nego što su tužioci mogli da razviju procedure za rešavanje ovih
predmeta ili da traže dodatne resurse koji su im bili potrebni za
njihovo rešavanje. Broj primljenih predmeta privrednih prestupa skočio
je sa 1.732 u 2015. godini na 21.178 u 2016. godini, i dalje je iznosio
23.321 u 2017, 19.900 u 2018. i 16.635 predmeta u 2019. godini. Novi
Zakon o računovodstvu stupio je na snagu 1. januara
2020. godine, ali nije sadržao značajnije izmene u vezi sa privrednim
prestupima.
Opterećenje JT ↩︎
- Ukupno opterećenje osnovnih, viših i apelacionih JT,
definisano kao zbir primljenih i prenetih predmeta iz prethodnih godina,
povećan je za ukupno 12 odsto od 2014. do 2019. godine, kao što je
prikazano na Slici 62. Opterećenje se povećavalo svake godine
od 2014. do 2016. godine, a zatim se postepeno smanjivalo od 2017. do
2019. godine, završavajući na ukupno 246.182 predmeta.
Slika 62: Opterećenje osnovnih, viših i apelacionih JT od 2014. do
2019. godine
Izvor: Godišnji izveštaji RJT 2014 – 2019 i podaci apelacionih
JT
- Najveće povećanje opterećenja dogodilo se u osnovnim JT
od 2014 do 2017. godine, u periodu kada je došlo do povećanja od 33
odsto, tj. 60.000 predmeta. Opisano povećanje povezano je sa
novim ZKP-om i prenosom predmeta istrage sa sudova na JT. Međutim,
opterećenje osnovnih JT smanjeno je za četiri odsto u 2018. godini i
devet odsto u 2019. godini. Obim posla osnovnih JT u 2020. godini
nastavio je da opada, za deset odsto. Pogledajte Sliku 63.
Slika 63: Opterećenje osnovnih JT od 2014. do 2020. godine
Izvor: Godišnji izveštaji RJT 2014 – 2019
- Opterećenje viših JT je bilo relativno stabilno u periodu
od 2014. do 2019. godine i kretalo se između 17.000 i 18.000
predmeta. Pošto se savladavanje priliva viših JT kretalo između
93 i 96 odsto (osim u 2018. godini kada je navedeno 100 odsto), pad
opterećenja u 2015. i 2016. godini, prikazano na Slici 57, uzrokovano je
isključivo manjim prilivom. Sa 14.866 predmeta u 2020. godini, obim
posla viših JT smanjen je za 17 odsto.
Slika 64: Opterećenje viših JT od 2014. do 2020. godine
Izvor: Godišnji izveštaji RJT 2014 – 2020
- Opterećenje apelacionih JT pratilo je iste trendove kao i
broj predmeta, sa rastom od tri odsto u periodu od 2014. do 2016.
godine, nakon čega je usledio pad za 19 odsto u periodu od 2016. do
2019. godine.
Efektivnost i efikasnost ↩︎
- Poboljšane stope rešavanja predmeta od 2014. do 2019.
godine bile su rezultat ukupne tužilačke produktivnosti, u kombinaciji
sa stalnim porastom broja operativno aktivnih
tužilaca. Predmeti su rešavani tradicionalnim
odbacivanjem, odloženim gonjenjem ili podizanjem optužnice i suđenjem.
Dok je apsolutni broj rešavanja predmeta u godini mera produktivnosti
sistema, poređenje ukupnog rasta i pada u broju rešenih predmeta, prema
JT ili vrsti JT može doprineti odlukama o raspodeli resursa i odrediti
uticaj reformi. Poređenja takođe mogu pomoći da se identifikuju problemi
ili zagušenja unutar sistema.
- Ukupan broj rešenih predmeta imao je tendenciju da prati
priliv i opterećenje, odnosno da se povećava i smanjuje shodno
tome. Od 2014. do 2019. godine, broj predmeta koje su rešila
sva JT povećan je za 21 odsto, uključujući povećanje od 36 odsto u
osnovnim JT i smanjenje od 14 odsto u višim JT i 17 odsto u apelacionim
JT. U višim javnim tužilaštvima, broj rešenih predmeta je skoro uvek bio
nešto manji od priliva. Međutim, u apelacionim tužilaštvima smanjenje je
direktno uzrokovano padom obima posla u ovim tužilaštvima, a apelaciona
JT su rešila onoliko predmeta koliko su i primila. Pogledajte Sliku 65.
U 2020. godini su i osnovna i viša JT navela manji broj rešenih
predmeta, za osam, odnosno 11 odsto.
Slika 65: Rešeni predmeti u osnovnim, višim i apelacionim JT od 2014.
do 2019. godine
Izvor: Godišnji izveštaji RJT 2014 – 2019 i podaci apelacionih JT
Savladavanje priliva ↩︎
- Prosečne ukupne stope savladavanja priliva javnih
tužilaštava su stalno rasle od 2014. do 2019. godine, konačno premašivši
100 odsto u 2018. i 2019. godini. Savladavanje priliva je
izraženo u procentima, dobijenim deljenjem broja rešenih predmeta sa
brojem pristiglih predmeta. Savladavanje priliva veće od 100 odsto
pokazuje da je JT rešilo više predmeta nego što je primilo. Ako je stopa
savladavanja priliva niža od 100 odsto, JT je rešilo manje predmeta nego
što je primilo, što je dovelo do povećanja ukupnog broja
predmeta.
- Kako su tužioci postajali iskusniji u radu sa ZKP-om koji
je stupio na snagu 2013. godine, stope savladavanja priliva su stalno
rasle sa 79 odsto 2014. godine, do 86 odsto 2015. godine, 94 odsto u
2016. godini, 99 odsto u 2017. godini i konačno 107 odsto u 2018. i 105
odsto u 2019. godini. Pretpostavlja se da je rezultatima za te
godine doprinelo povećanje broja operativno aktivnih tužilaca u 2018. i
2019. godini, zajedno sa unapređenim veštinama u delotvornoj primeni
ZKP-a koje su stečene kroz obuke i konsultacije, kao i povećanoj
upotrebi odloženog gonjenja i sporazuma o priznanju krivice.
Slika 66: Savladavanje priliva prema vrsti JT od 2014. do 2019.
godine
Izvor: Proračuni SB
- Kao grupa, osnovna JT su poboljšala svoje prosečne stope
priliva svake godine za ukupno poboljšanje od 34 procentna poena od
2014. do 2019. godine. Istaknute godine bile su 2014. godina sa
stopom savladavanja priliva od 73 odsto, kao i 2019. godina sa stopom
savladavanja priliva od 107 odsto. Dostignuća osnovnih JT u 2019.
godini, kada je tri četvrtine od 58 osnovnih JT postiglo stopu
savladavanja priliva od 100 odsto ili više, predstavljala su značajno
poboljšanje u odnosu na 2014. godinu, kada je samo jedna petina osnovnih
JT ostvarila stope savladavanja priliva od najmanje 100 odsto.
Pogledajte Sliku 67 i Sliku 68, ispod. 14 osnovnih JT koja čine 24 odsto
bila su osnovna JT koja nisu dostigla povoljne stope savladavanja
priliva i to su uglavnom bila mala JT; jedini izuzetak bilo je Prvo
osnovno javno tužilaštvo u Beogradu sa stopom savladavanja priliva od 84
odsto u 2019. godini. Jedino osnovno JT sa nepovoljnijim stopama
savladavanja priliva te godine bila su Osnovno JT u Petrovcu na Mlavi
(68 odsto) i Osnovno JT u Prijepolju (78 odsto). Uprkos nižoj stopi
rešenih predmeta u 2020. godini, zbog još nižeg priliva predmeta,
osnovna JT proizvela su stopu savladavanja priliva od 112
odsto.
- Prosečne stope savladavanja priliva za osnovna JT u
celini su se poboljšale uprkos značajnim varijacijama među stopama
savladavanja priliva pojedinačnih osnovnih JT, što je fenomen koji nije
ispitan ni u jednoj zvaničnoj analizi koju je tim Funkcionalne analize
mogao da pronađe. Samo Osnovno JT u Kuršumliji je svake godine
ostvarilvalo stope savladavanja priliva od preko 100 odsto, ali veličina JT nije bila
garancija povoljnih stopa savladavanja priliva, kao što pokazuju tri
osnovna JT u Beogradu, tri od četiri najveća JT u Srbiji (drugo najveće
je u Novom Sadu). Prvo osnovno JT u Beogradu ostvarilo je povoljnu stopu
savladavanja priliva samo jednom od 2014. do 2019. godine, od 138 odsto
u 2018. Treće osnovno JT u Beogradu takođe
je imalo samo jednu godinu u kojoj je rešilo više predmeta nego što je
primilo. Nasuprot tome, stope savladavanja priliva u Drugom osnovnom JT
u Beogradu bile su stalno iznad 100 odsto od 2016. do 2019.
godine.
- Rezultati osnovnih JT u Beogradu verovatno su bar
delimično posledica njihovog povećanog broja operativno aktivnih
tužilaca. Od 2014. do 2019. godine, povećanje je iznosilo 53
odsto za Prvo osnovno JT, 58 odsto za Drugo osnovno JT i 87 odsto za
Treće.
Slika 67: Stope savladavanja priliva u odabranih
149 osnovnih JT od 2014. do 2019. godine
Izvor: Godišnji izveštaji RJT 2014 – 2019 i proračuni SB
- Ukupne prosečne stope savladavanja priliva u višim JT
dostigle su 100 odsto samo jednom, u 2018. godini, a inače su se kretale
od 93 odsto 2015. godine do 96 odsto u 2017. godini. U 2016.
godini stopa je iznosila 96 odsto, a stopa za 2019. godinu je bila 95
odsto. Iako su ove brojke bile relativno stabilne i relativno blizu 100
odsto, one pokazuju da se fond nerešenih predmeta stalno povećavao, kao
što je prikazano na Slici 68 ispod. Osim učinka Višeg JT u Beogradu,
među višim JT u Srbiji nije bilo drugih istaknutih primera. Još jedna
godina u kojoj je ukupan prosek stope savladavanja priliva u višim JT
dostigla povoljnih 101 odsto bila je 2020. godina, ali kao direktna
posledica značajanog pada u prilivu predmeta u višim JT.
- Dvadeset i tri od 25 viših JT u Srbiji postiglo je stopu
savladavanja priliva od najmanje 100 odsto najmanje jednom u periodu od
2014. do 2019. godine, pri čemu su izuzetne vrednosti zabeležene u Višem
JT u Beogradu i Višem JT u Zrenjaninu. Stope za Više JT u
Zrenjaninu kretale su se od 94 do 99 odsto, ali su varijacije bile
znatno izraženije u Višem JT u Beogradu. To tužilaštvo je 2014. godine
imalo stopu od 95 odsto, 2015. godine samo 79 odsto, 2016. godine 87
odsto, 2017. godine 90 odsto, 2018. godine 97 odsto i 2019. godine 84
odsto.
Slika 68: Stope savladavanja priliva u višim JT od 2014. do 2019.
godine po višim JT
Izvor: Godišnji izveštaj RJT 2014 – 2019
- Svako od četiri apelaciona JT zabeležilo je stopu
savladavanja priliva od 100 odsto tokom šest godina od 2014. do 2019.
godine. Kao što pokazuju drugi podaci izensenin u ovom
izveštaju, apelaciona JT su bila u stanju da dobro rade sa odobrenim
nivoom finansiranja i zaposlenih.
- Čak i stope savladavanja priliva koje prelaze 100 odsto
nisu garantovale da su najstariji i/ili najsloženiji predmeti okončani u
razumnim rokovima. Kako je navedeno u Funkcionalnoj analizi
tužilaštava, pritisak da se predmeti reše što brze često znači da
stariji i teži predmeti i dalje stare, u mnogim ako ne i svim
pravosuđima, što je rezultat koji podriva poverenje javnosti u tužioce i
sudove.
- Dostupni statistički podaci za tužilaštva u Srbiji još
uvek nisu dali prosečno vreme za rešavanje ili starosnu strukturu
nerešenih i rešenih predmeta. Kao rezultat toga, blagovremenost
se ovde analizira korišćenjem tri skupa pokazatelja: broj prenetih
predmeta, stope zagušenosti i vremen rešavanja kako je definisano od
strane CEPEJ-a.
- U 2017. godini ukupan broj predmeta JT koji su preneti iz
jedne u narednu godinu počeo je da opada nakon tri godine stalnog
povećanja. Povećanje od 2014. do 2017. godine iznosilo je 27
odsto, dok je u narednim godinama broj nerešenih predmeta opao za ukupno
19 odsto i više od 25.000 predmeta, kako je prikazano na Slici 69. Kao
što je i očekivano, s obzirom na njihov udeo u ukupnom broju predmeta u
sistemu, preneti predmeti u osnovnim JT su najviše uticali na ukupan
broj predmeta.
Slika 69: Preneti predmeti u JT od 2014. do 2019. godine
Izvor: Godišnji izveštaji RJT 2014 – 2019
- Broj prenetih predmeta u osnovnim JT rastao je do
2016-2017. godine, ali je broj za viša JT rastao uporno svake godine
između 2014. i 2019. godine do ukupnog povećanja od 66 odsto.
Broj nerešenih predmeta u osnovnim JT opao je za 11 odsto 2018. godine i
10 odsto 2019. godine. Kontrast između osnovnih i viših JT prikazan je
na Slici 70 i Slici 71.
Slika 70: Preneti predmeti u osnovnim JT od 2014. do 2019. godine
Izvor: Godišnji izveštaji RJT 2014 – 2019
Slika 71: Preneti predmeti u višim JT od 2014. do 2019. godine
Izvor: Godišnji izveštaji RJT 2014 – 2019
- Ovi ukupni iznosi bi bili veoma različiti ako bi se
uključili „predmeti sa nepoznatim počiniocima“ takođe poznati kao KTN
predmeti. Na početu 2019. godine u srpskim
JT bilo je 472,802 nerešenih KTN predmeta, od čega je 92 odsto bilo u
osnovnim JT. Stope savladavanja priliva za KTN predmete u osnovim JT
iznosile su 64 odsto 2014. godine, 48 odsto u 2015. godini, 79 odsto u
2016. godini, 128 odsto 2017. godine, 93 odsto u 2018. godini i 146
odsto u 2019. godini. Viša JT ostvarila su stopu savladavanja priliva od
32 odsto za KTN predmete u 2014. godini, 2015. godine 119 odsto, 2016.
godine 159 odsto, 2017. godine 687 odsto, 2018. godine 151 odsto i 100
odsto u 2019. godini.
- Kao što je napomenuto u diskusiji o stopama savladavanja
priliva, od 2014. do 2019. godine apelaciona javna tužilaštva imala su
vrlo malo prenetih predmeta. Apelaciona JT u Kragujevcu i Novom
Sadu rešavala su sve svoje predmete svake godine od 2014. do 2019.
godine, dok je Apelaciono tužilaštvo u Nišu prenosilo šest do 17
predmeta svake godine. Apelaciono JT u Beogradu prenelo je 50 predmeta u
2018. godinu i tri predmeta u 2019. godinu. Javna tužilaštva u Nišu i
Beogradu prenela su zanemarljiv broj predmeta, koji predstavljaju
najviše jedan odsto njihovog ukupnog broja predmeta.
Stope zagušenosti ↩︎
- Stopa zagušenosti izračunava se deljenjem ukupnog broja
nerešenih predmeta na kraju jedne godine sa brojem rešenih predmeta u
toj istoj godini. Ova stopa treba da pokaže kakav uticaj broj
prenetih predmeta ima na učinak JT. Iako ne postoji standardni cilj za
stope zagušenosti u tužilaštvima, veliki brojevi ukazuju na već stope
zagušenosti i verovatna kašnjenja. Stopa zagušenosti treba da bude ispod
1,00, a idealno ispod 0,50, kako bi se osiguraloda na kraju godine bude
mnogo manje nerešenih predmeta od broja rešenih predmeta tokom
godine.
- Ukupna stopa zagušenosti u tužilaštvima u Srbiji od 2014.
do 2019. godine kretala se od 0,79 do 1,01, kao što je prikazano na
Slici 72 ispod, pri čemu najnovije stope ostavljaju prostora za
napredak. U 2018. godini stopa zagušenosti je bila 0,81, sa
120.316 nerešenih predmeta i 148.087 rešenih predmeta na kraju godine. U
2019. godini, stopa je iznosila 0,79 predmeta na osnovu 108.895
nerešenih predmeta i 137.287 rešenih predmeta.
Slika 72: Ukupne stope zagušenosti osnovnih, viših i apelacionih JT
od 2014. do 2019. godine
Izvor: Proračuni SB
- Iako su beležila poboljšanja, osnovna JT nastavila su sa
najvećim stopama zagušenosti među tri kategorije javnih tužilaštava, sa
rezultatima dva do šest puta višim od rezultata viših javnih
tužilaštava. U apelacionim javnim tužilaštvima nije bilo
zagušenosti, kao što je prikazano na Slici 73.
Slika 73: Stope zagušenosti prema vrsti JT od 2014. do 2019.
godine
Izvor: Proračuni SB
- Stope zagušenosti za pojedinačna osnovna JT u 2019.
godini i dalje su uveliko varirale kao što je prikazano na Slici 74
ispod, pri čemu devet njih prelazi 1,00. Najveća stopa
zagušenosti zabeležena je u Drugom i Trećem osnovnom javnom tužilaštvu u
Beogradu, sa 2,38, odnosno 2,13. Javno tužilaštvo u Petrovcu na Mlavi
zabeležilo je stopu od 1,64. Pored Drugog i Trećeg osnovnog javnog
tužilaštva u Beogradu i tužilaštva u Petrovcu na Mlavi, osnovna JT sa
stopama iznad 1,00 bila su Osnovno JT na Ubu (1,60), Prvo beogradsko
(1,51), Novi Sad (1,19), Lazarevac (1,16), Obrenovac (1,06) i Požarevac
(1,02). Ipak, 22 od 58 osnovnih JT, ili 38 odsto, prijavilo je stope
jednake ili niže od 0,50 u 2019. godini, što pokazuje da je efikasniji
učinak moguć barem u malim i srednjim javnim tužilaštvima. Na primer,
Osnovno javno tužilaštvo u Kragujevcu imalo je stopu zagušenosti od
0,25, Osnovno JT u Leskovcu 0,36, a Osnovno JT u Senti 0,09.
Slika 74: Stope zagušenosti odabranih
osnovnih JT u 2019. godini
Izvor: Proračuni SB
- Ukupne stope zagušenosti u višim JT ostale su ispod 0,50
svake godine od 2014. do 2019. godine, iako su se blago povećavale svake
godine. Ukupne stope su ostale u željenom rasponu od manje od
0,50 iako su se gotovo udvostručile od 2014. do 2019. godine zbog
izuzetno velikih zagušenja u Višem javnom tužilaštvu u Beogradu. Stopa
zagušenosti u Beogradu se značajano pogoršala nakon 2014. godine, kada
je iznosila 0,34 iako je broj tužilaca u toj kancelariji porastao sa 43
u 2014 godini na 64 do 2019. godine; stopa je iznosila 0,73 u 2015.
godini, 1,00 u 2016. godini, 0,96 u 2017. godini, 1,12 u 2018. godini i
1,43 u 2019. U 2019. godini je najveća stopa zagušenosti nakon Beograda
prijavljena u Sremskoj Mitrovici i iznosila je 0,46. Najveći kontrast u
odnosu na Beograd i Sremsku Mitrovicu utvđrne je u Leskovcu gde je stopa
zagušenosti smanjena sa 0,20 u 2014. godini na 0,02 u 2018. i 2019.
godini.
Vreme rešavanja ↩︎
- Pošto tužilaštva u Srbiji još uvek nisu pratila trajanje
pojedinačnih predmeta nakon analize koju je sprovela Funkcionalna
analiza tužilaštava, ova analiza nastavlja da koristi CEPEJ metodologiju
za izračunavanje teorijskog vremena potrebnog za rešavanje nerešenog
predmeta, uzimajući u obzir tadašnji aktuelni tempo rada javnog
tužilaštva. Pokazatelj se dobija tako što se broj nerešenih
predmeta na kraju određenog perioda podeli sa rešenim predmetima za taj
period, pomnoženim sa 365 dana. Rezultirajući
pokazatelj nije procena prosečnog vremena potrebnog za procesuiranje
predmeta, već teorijski prosek trajanja predmeta u okviru određenog
sistema (npr. pojedinačna JT, vrste JT, JT po okruzima ili JT po
zemljama).
- Vreme rešavanja predmeta kod tužilaca u Srbiji se
postepeno smanjivalo u periodu od 2014. do 2019. godine, iako je i dalje
bilo dva do šest puta duže u osnovnim nego u višim JT. Vreme
rešavanja predmeta u višim JT je očekivano niže nego u osnovnim JT, jer
su njihovi predmeti uglavnom hitni zbog toga što su okrivljeni u
pritvoru i njihova nadležnost je uža. Ukupno vreme rešavanja predmeta u
sistemu smanjeno je sa 339 dana 2014. godine na 290 dana 2019. godine. U
osnovnim JT vreme je smanjeno sa 471 na 349 dana. Treće osnovno javno
tužilaštvo u Beogradu najviše se mučilo u pogledu vremena rešavanja i
bilo je jedino osnovno JT koje je premašilo hiljadu dana pet godina
zaredom, od 2014. do 2018. godine. Vreme rešavanja predmeta u ovom
tužilaštvu se gotovo prepolovilo od 2014. (1.374 dana) do 2019. godine
(777 dana). Osnovna javna tužilaštva sa najboljim vremenom rešavanja
predmeta u 2019. godini bila su tužilaštva u Senti (34 dana), Raškoj (36
dana) i Velikom Gradištu (42 dana). Štaviše, izračunato vremen rešavanja
predmeta u Velikom Gradištu od 20 dana u 2018. godini predstavljalo je
poboljšanje od 91 odsto u odnosu na 2014. godinu. Pogledajte Sliku
75.
Slika 75: Vreme rešavanja predmeta u odabranim
osnovnim JT od 2014. do 2019. godine
Izvor: Proračuni SB
- Više JT u Beogradu bilo je odgovorno za stalno povećanje
vremena rešavanja za viša JT ukupno, vremena koja su se skoro
udvostručila od 2014. (79 dana) do 2019. godine (152 dana). Tim
koji je sprovodio Funkcionalnu analizu nije dobio zvanične analize koje
bi objasnile uzrok povećanja vremena rešavanja predmeta za Beograd. Dok
je većina drugih JT uspela da zadrži vreme rešavanja ispod 100 dana, u Beogradu se vreme rešavanja od
124 dana iz 2014. godine učetvorostručilo na 523 dana u 2019. godini.
Više javno tužilaštvo u Beogradu zabeležilo je pad broja rešenih
predmeta od 25 odsto od 2014 do 2019. godine, dok je stopa savladavanja
priliva smanjena sa 95 na 84 odsto, a preneti broj predmeta povećan sa
1.174 predmeta 2014. godine na 3.685 predmeta 2019. godine. Pogledajte
Sliku 76 ispod.
Slika 76: Vreme rešavanja predmeta u višim javnim tužilaštvima od
2014. do 2019. godine
Izvor: Proračuni SB
- Kao i kod ostalih pokazatelja efikasnosti, vreme
rešavanja predmeta apelacionih JT bilo je odlično u periodu od 2014. do
2019. godine, jer su ova JT praktično rešavala sve pristigle predmete
svake godine.
Efikasnost po tužiocu ↩︎
- Prema izveštaju CEPEJ-a iz 2020. godine (podaci iz 2018.
godine), broj javnih tužilaca na 100 hiljada stanovnika u Srbiji iznosio
je 11,2, što predstavlja povećanje od 2,4 tužioca u odnosu na prethodni
izveštaj CEPEJ-a koji je razmatrao podatke iz 2016. godine i u skladu sa
prosekom EU27. Prosek EU11 za 2018. godinu bio je 16,7, dok je
prosek Zapadnog Balkana bio 12,52. U poređenju sa pojedinačnim
regionalnim sličnim zemljama iz EU11 i sa Zapadnog Balkana, samo Bosna i
Hercegovina je imala sličan odnos od 10,7. Pogledajte Sliku 77
ispod.
Slika 77: Broj javnih tužilaca na 100.000 stanovnika – Izveštaj
CEPEJ-a iz 2020. godine
Izvor: Izveštaj CEPEJ-a iz 2020. godine (podaci iz 2018.
godine)
- Broj predmeta – tj. pristigli predmeti – za tužioce u
svim vrstama JT smanjio se u periodu od 2014. do 2019. godine.
Broj predmeta po tužiocu smanjen je za 25 odsto u osnovnim JT, za 33
odssto u višim JT i za 18 odsto u apelacionim JT, kao što je prikazano
na Slici 78 ispod.
Slika 78: Broj predmeta po tužiocu u osnovnim, višim i apelacionim JT od 2014. do 2019. godine
Izvor: Proračuni SB
- Nakon tri godine povećanja, broj pristiglih predmeta u
osnovnim JT počeo je da opada 2017. godine, pošto se broj tužilaca koji
rade na predmetima povećao za skoro jednu četvrtinu od 2014. do 2019.
godine. U višim JT, broj pristiglih predmeta je varirao između
13.000 i 15.000 dok je broj tužilaa porastao za 30 odsto, što je dovelo
do pada broja predmeta po tužiocu. Međutim, povećanje broja tužilaca
viših tužilaštava prvenstveno je povezano sa formiranjem četiri
specijalizovana odeljenja za borbu protiv korupcije. Ovi tužioci nisu
mogli biti isključeni iz ukupnog broja za ovaj proračun, jer se nije
moglo utvrditi koliko tužilaca u četiri tužilaštva radi u odeljenjima za
borbu protiv korupcije u odnosu na druga odeljenja. Pogledajte Tabelu 13
ispod.
Tabela 13: Broj predmeta i tužilaca u osnovnim i višim JT od 2014. do
2019. godine
Osnovna JT |
Broj predmeta |
108,922 |
110,532 |
120,424 |
113,620 |
108,479 |
101,312 |
Tužioci |
355 |
344 |
350 |
350 |
429 |
439 |
Viša JT |
Broj predmeta |
15,319 |
14,639 |
13,451 |
14,162 |
13,263 |
13,316 |
Tužioci |
158 |
157 |
161 |
167 |
186 |
206 |
Izvor: Godišnji izveštaji RJT 2014 – 2019
- Do 2019. godine, svaki tužilac u osnovnim tužilaštvima
imao je prosečan priliv od 231 predmeta, ali su i dalje postojale
značajne razlike u broju predmeta među tužiocima u osnovnim JT opisanim
u Funkcionalnoj analizi tužilaštava. Tužioci u višim JT
generalno su imali manji priliv u 2019. godini, u rasponu od malog broja
od 23 predmeta u Kraljevu do velikog broja od 194 predmeta u Zrenjaninu.
Od 25 viših JT, u 17 (68 odsto) javnih tužilaštava tužioci su imali broj
predmeta ispod nacionalnog proseka.
- Broj predmeta po tužioci smanjen je u apelacionim JT na
248 predmeta u 2019. godini. Dok su Apelaciono JT u Beogradu i
Apelaciono JT u Kragujevcu prijavila pad broja novih predmeta u
poslednje dve godine, broj ovih predmeta je u porastu u Nišu i Novom
Sadu.
- Iako je u poslednjih nekoliko godina povećan broj
tužilaca, tužioci su ocenili da njihov godišnji broj predmeta znatno
premašuje optimalan broj. Razlika između stvarnog broja
predmeta i i broja predmeta koje tužioci smatraju optimalnim je
značajna. Prema tužiocima, stvarni broj predmeta je u proseku premašio
optimalni za 66%. Percipirani opseg stvarnog i optimalnog broja predmeta
varira među različitim tipovima sudova i tužilaštava. Tužioci osnovnih
tužilaštava navode veći broj predmeta na kojima obično rade.
- U svim vrstama javnih tužilaštava, prosečan broj rešenih
predmeta po tužiocu bio je veoma sličan trendovima za broj predmeta po
tužiocu. Od 2014. do 2019. godine došlo je do povećanja od 10
odsto za prosečan broj rešenih predmeta u osnovnim tužiocima, kao i
smanjenja u višim i apelacionim javnim tužilaštvima za 29, odnosno 17
odsto. Pogledajte Sliku 79 ispod.
Slika 79: Broj rešenih predmeta po tužiocu u osnovnim, višim i
apelacionim JT od 2014. do 2019. godine
Izvor: Proračuni SB
- Broj rešenih predmeta po tužiocu u osnovnim JT je rastao
svake godine od 2014. do 2016. godine, a zatim je opadao od 2017. do
2019. godine, sa stabilnim ili rastućim brojem rešenih predmeta po
tužiocu u većini, ali ne i svim osnovnim JT od 2014. do 2019.
godine. Neka javna tužilaštva, kao što su tri osnovna JT u
Beogradu, povećala su broj tužilaca dok su ostala tužilaštva izgubila
tužioce (npr. Osnovna JT u Leskovcu, Pančevu i Šapcu). S druge strane,
Osnovno JT u Novom Sadu je u 2019. godini u odnosu na 2014. godinu
dodalo četiri tužioca, broj pristiglih predmeta je smanjen za šest
odsto, a broj rešenih predmeta po tužiocu je opao za 18 odsto.
- Prosečan broj rešenih predmeta po tužiocu u osnovnim
javnim tužilaštvima varirao je više od broja predmeta po tužiocu, četiri
puta. Kretali su se od 131 u Prijepolju do 562 u Krušumliji.
Više od polovine ili 31 odsto osnovnih JT ostvarilo je broj rešenih
predmeta po tužiocu niži od proseka. U osam osnovnih JT je broj rešenih
predmeta po tužiocu bio prosečan, a u jednoj trećini ili 19 osnovnih JT
broj rešenih predmeta po tužiocu bio je iznad proseka.
- Međutim, kao što je bio slučaj kod broja predmeta, broj
rešenih predmeta po tužiocu u osnovnim JT još uvek nije bio u korelaciji
sa veličinom JT. Mala javna tužilaštva ostvarila su neke od
najviših stopa rešenih predmeta po tužiocu, a JT sa doslednim stopama
rešenih predmeta koje su iznad proseka su sva bila mala tužilaštva, sa
šest ili manje tužilaca.
- Smanjenje stope rešenih predmeta po tužiocu u višim JT
ukazuje na to da bar neka od viših JT dobijaju dodatno osoblje koje im
je potrebno. Stope rešavanja predmeta za viša JT sveukupno su
bile upola niže od osnovnih i apelacionih javnih tužilaštava i
konstantno su se smanjivale vreenom. Međutim, na osnovu intervjua koji
je obavio tim Funkcionalne analize, skraćeno vreme rešavanja predmeta
verovatno je bilo posledica većeg broja tužilaca u višim JT koji su
dodeljeni specijalizovanim odeljenjima.
- Tužioci apelacionih javnih tužilaštava uspeli su da reše
broj predmeta koji je jednak broju primljenih
predmeta.
Efikasnost
specijalizovanih javnih tužilaštava i specijalnih odeljenja viših JT ↩︎
- Sa značajanim izuzetkom Tužilaštva za organizovani
kriminal, specijalna javna tužilaštva i specijalna odeljenja javnih
tužilaštava u Srbiji bila su opterećena problemima učinka, nestabilnim i
niskim stopama savladavanja priliva, visokim stopama zagušenosti i dugim
vremenom potrebnim za rešavanje predmeta.
- Na osnovu svih pokazatelja efikasnosti razmatranih u ovom
poglavlju, druga JT bi što je moguće češće trebalo da usvoje procedure
koje je koristilo Tužilaštvo za organizovani kriminal za postizanje
svojih rezultata od 2014. do 2019. godine. Relativno mali broj
predmeta Tužilaštva za organizovani kriminal od 474 predmeta u 2019.
godini predstavljalo je gotovo dvostruko veći broj predmeta u odnosu na
2014. godinu, kada je primljeno 238 predmeta, ali je Tužilaštvo ipak
dobro vodilo predmete kroz sistem. Stopa savladavanja priliva je
dostigla 102 odsto u 2014. godini, dok je 2015. godine bila 99 odsto,
2016. godine 92 odsto, 2017. godine 97 odsto, 2018. godine 95 odsto i
2019. godine 98 odsto. Vreme rešavanja predmeta variralo je od 50 dana
2017. godine do 111 dana 2016. godine; u 2019. godini vreme rešavanja
predmeta iznosilo je 89 dana. Stope zagušenosti bile su u idealnoj
kategoriji, ispod 0,50 od 2014. do 2019. godine.
- Nasuprot tome, rezultati za Tužilaštvo za ratne zločine
značajno su se razlikovali od stope savladavanja priliva od 380 odsto
2015. godine do 25 odsto 2017. godine. U 2018. i 2019. godini,
ove stope savladavanja priliva su se stabilizovale na 107, odnosno 100
odsto. Stope zagušenosti su pratile nestalne varijacije, ali su te stope
redovno bile daleko iznad 1,00; u 2019. godini stopa zagušenosti je bila
1,58. Samo u 2015. godini ova vrednost je pala na zadovoljavajućih 0,37.
Slično tome, vreme rešavanja je bilo visoko, 967 u 2014. god, 134 u
2015. godini, 557 u 2016. godini, 1.590 u 2017. godini, 706 u 2018.
godini i 576 u 2019. godini. Međutim, sve ove varijacije se odnose na
veoma mala opterećenja; 20 predmeta je primljeno 2014. godine, 10
predmeta 2015. godine, 34 predmeta 2016. godine, 56 predmeta 2017.
godine, 29 u 2018. godini i 28 predmeta u 2019. godini.
- Specijalno tužilaštvo za visokotehnološki kriminal u
okviru Višeg tužilaštva u Beogradu je više nego učetvorostručilo svoj
broj nerešenih predmeta sa 226 predmeta 2015. godine na 952 predmeta u
2019. godini, prvenstveno zbog niske stope savladavanja
priliva. Njegova stopa savladavanja priliva
bila je 68 odsto u 2015. godini, 42 odsto u 2016. godini, 67 odsto u
2017. godini, 58 odsto u 2018. godini i 67 odsto u 2019. godini. Niske
stope savladavanja priliva (68 odsto u 2015. godini, 42 odsto u 2016..
godini, 67 odsto u 2017. godini, 58 odsto u 2018. godini i 67 odsto u
2019. godini) praćenje su visokim stopama zagušenosti i visokim vremenom
rešavanja predmeta. Stopa zagušenosti je skočila sa 1,47 u 2015. godini
na 4,96 u 2019. godini, dok se vreme rešavanja predmeta kretalo od
najnižih 536 dana u 2015. godini do najdužih 1810 dana u 2019. Iako ovo
nije moglo biti provereno iz dostupnih podataka, visoke stope
zagušenosti, visoka vremena rešavanja i niske stope savladavanja priliva
su možda bile posledica složene prirode mnogih predmeta. Broj predmeta
za 2014. godinu bio je nečitak u Godišnjem izveštaju; u 2015. godini
broj predmeta je bio 226, u 2016. godini 322, u 2017. godini 252, u
2018. godini 324 i 287 predmeta u 2019. godini.
- Specijalna odeljenja za borbu protiv korupcije, osnovana
2018. godine u četiri viša javna tužilaštva, primila su 9.682 krivičnih
prijava u prvoj godini rada, od kojih su većinu pokrenula viša javna
tužilaštva pre 2018. godine. Prenos ovih predmeta iz drugih
viših JT verovatno je povećao obim posla i broj rešenih predmeta
originalnih JT. U 2018. godini ukupno je rešeno 3.696 krivičnih prijava,
od kojih je 75 odsto odbačeno. Takođe, tokom 2018. godine bilo je
potrebno 465 dana za rešavanje krivični hprijava dok je stopa
savladavanja priliva bila samo 44 odsto. U 2019. godini odeljenja su
rešila još 5.146 predmeta i podigla ukupnu stopu savladavanja priliva na
78 odsto. Međutim, zbog povećanog obima posla, prosečno vreme rešavanja
predmeta povećano je na 545 dana.
Efikasnost
percipirana od strane zainteresovanih strana ↩︎
- Prema Regionalnoj anketi o pravosuđu, najveći stepen
zadovoljstva efikasnošću javnih tužilaca je prisutan kod samih tužilaca
i kod sudija, dok su advokati najmanje zadovoljni. Zadovoljstvo
korisnika usluga pravosuđa je negde između. Devet od deset tužilaca
smatra da njihova institucija efikasno obavlja određene poslove (91
odsto). Sa njima se uglavnom slažu sudije sa dve trećine onih koji su
zadovoljni efikasnošću javnih tužilaštava (65 odsto). Opšta javnost i
preduzeća uglavnom imaju veoma slične stavove – 44 odsto obe grupe
populacije pozitivno ocenjuje efikasnost tužilaštva.
Slika 80: GRAĐANI, PREDUZEĆA, ADVOKATI, SUDIJE I TUŽIOCI: OPŠTA
PERCEPCIJA EFIKASNOSTI TUŽILAŠTVA
- Saradnja sa drugim istražnim organima javni tužioci
prepoznaju kao najvažniji element koji doprinosi efikasnosti rada
tužilaštva. Čak 79 odsto tužilaca ističe pozitivan uticaj te
saradnje, 11 odsto ne smatra da ta saradnja ima ikakvog uticaja, dok
samo 8 odsto ocenuje da je taj uticaj negativan. Sudije i advokati ne
vide saradnju između tužilaca i drugih istražnih organa kao relevantnu
za efikasnost tužilaštva.
Slika 81: ADVOKATI, SUDIJE I TUŽIOCI: UTICAJ SARADNJE IZMEĐU JAVNOG
TUŽILAŠTVA I DRUGIH ISTRAŽNIH ORGANA
- Iskustvo sa tužilaštvom čini percepciju građana o
njihovoj efikasnosti negativnijom. Pozitivno mišljenje o
njihovoj efikasnosti ima 44 odsto građana bez iskustva sa javnim
tužiocima, dok samo 37 odsto onih sa iskustvom deli njihovo mišljenje.
Za razliku od građana, predstavnici privrede sa iskustvom imaju bar
nešto pozitivniji stav o efikasnosti svih javnih tužilaca.
- Većina javnih tužilaca saglasila se da su mere za
poboljšanje efikasnosti njihovog rada povećanje broja tužilaca,
istražitelja i drugog osoblja, ali i unapređenje infrastrukture i
saradnje sa istražnim organima. Tužioci su gotovo potpuno
ujednačeni u mišljenju da bi veći broj zaposlenih u tužilačkoj
administraciji prvenstveno doveo do veće efikasnosti njihovog rada (97
odsto). Većina njih ističe i povećanje broja samih tužilaca (88 odsto),
poboljšanu infrastrukturu (86 odsto) i bolju saradnju sa policijom (84
odsto).
Uticaj
pandemije Kovida-19 na efikasnost javnih tužilaštava u 2020. godini ↩︎
- Preliminarna procena uticaja pandemije na efikasnost JT
ukazuje da nije bilo neposrednih efekata na javna tužilaštva u Srbiji,
međutim, takvih uticaja je nesumnjivo bilo, a oni će se otkriti u
narednim godinama. Proglašeno vanredno stanje od sredine marta
do sredine maja 2020. godine zaustavilo je postupke gonjenja koji se
nisu smatrali hitnim i dovelo do smanjenja broja
predmeta i broja rešenih predmeta. Ukupna stopa savladavanja priliva u
2020. godini bila je povoljna prvenstveno zbog opadajućeg broja novih
predmeta.
- Pandemija je takođe uslovila promene u nekim procesima
rada tužilaca, što je moglo uticati i na kvalitet i na efikasnost
njihovog rada. Na primer, neka ročišta su morala da se održe
online, kao što su ročišta vezana za kršenje mera
samoizolacije. Do decembra 2021. godine i dalje je bilo teško predvideti
obim dodatnih zagušenja koja će nastati nakon završetka pandemije (ili
makar dok pandemija ne bude pod većom kontrolom). U međuvremenu će mnogi
predmeti možda biti „zaglavljeni“ u sistemu, a neki novi predmeti se
mogu pojaviti kao direktan uticaj pandemije.
Preporuke i naredni koraci ↩︎
Preporuka 1: Poboljšati i proširiti upotrebu sistema za
automatsko vođenje predmeta u tužilaštvima.
Sistem za automatsko vođenje predmeta u javnim tužilaštvima bi
trebalo da bude u potpunosti razvijen i uveden, uključujući detaljan,
fleksibilan modul za izveštavanje. Novi sistem za
vođenje predmeta (SAPO II) trebalo bi da omogući generisanje i
korišćenje ovih preporučenih funkcija:
- Izvršiti analizu nedostataka radi utvrđivanja koji će podaci,
izveštaji, upozorenja i pretrage biti potrebni za isključivo oslanjanje
na sistem za vođenje predmeta. (DVT, RJT – kratkoročno)
- Navesti koje izveštaje treba automatski i redovno da proizvodi
sistem za vođenje predmeta, u skladu sa potrebama internog i eksternog
izveštavanja. (DVT, RJT – kratkoročno)
- Navesti koji bi mehanizmi upozorenja u sistemu za vođenje
predmeta olakšali obradu predmeta i omogućili tužiocima da efikasnije
upravljaju svojim poslom. (DVT, RJT – kratkoročno)
- U skladu sa tim izmeniti podzakonska akata i pravila. (DVT, RJT –
srednjoročno)
- Preneti sve postojeće podatke u sistem. Kad je potrebno, ručno
uneti stare podatke preko pojednostavljenih obrazaca. Preneti sve
relevantne štampane podatke u digitalni sistem. (MP, RJT, DVT i JT –
srednjoročno)
- Eliminisati papirne registre u JT. (DVT, RJT –
dugoročno)
Preporuka 2: Formirati specijalizovana istražna
odeljenja.
Specijalizovano istražno odeljenje osnovano u Prvom osnovnom javnom
tužilaštvu u Beogradu bilo je od koristi, a uvođenje takvog odeljenja u
drugim osnovnim tužilaštvima i višim tužilaštvima vredi ispitati.
- Sprovesti studiju u Prvom osnovnom javnom tužilaštvu u Beogradu
kako bi se utvrdilo koje aspekte tog odeljenja treba osnovati u drugim
osnovnim i višim JT, za koje vrste predmeta, kao i koji resursi su
potrebni za to. (RJT, DVT – kratkoročno)
- Obezbediti neophodne resurse za rad novih odeljenja. (DVT, RJT,
MP – srednjoročno)
Preporuka 3: Poboljšati praćenje broja predmeta i
učinka.
Redovno pratiti poslove tužilaca kako bi procenili njihov broj
predmeta i rezultate rada. Ovo se odnosi na zabrinutost tužilaca da
njihov rad na predmetima koji značajno povećavaju njihov obim posla nije
na adekvatan način uzet u obzir prilikom raspodele predmeta i
vrednovanja rezultata rada tužilaca.
- Identifikovati ove zadatke i analizirati njihov uticaj na
rezultate rada JT. (DVT, RJT – kratkoročno)
- Objediniti unos podataka i praćenje „KTR“ predmeta među javnim
tužilaštvima i izbegavati dvostruko evidentiranje predmeta (RJT –
kratkročno)
- Kvantifikovati koliko rada tužioci ulažu u „KTR“ predmete. (DVT,
RJT – kratkoročno)
- Razmotriti korišćenje sistema za vođenje predmeta za
klasifikaciju „KTR“ predmeta kako biste procenio njihov uticaj na
rezultate rada. (RJT, DVT – srednjoročno)
- Uneti i upravljati podacima o „KTR“ predmetima na način koji će
nastaviti da ih identifikuje nakon što tužilac započne zvaničnu istragu
o predmetu i premesti predmet u drugi upisnik. (RJT, DVT –
srednjoročno)
- Pratiti vreme rešavanja predmeta u svim vrstama predmeta. (RJT,
DVT – srednjoročno)
Preporuka 4: Unaprediti procesuiranje predmeta protiv
nepoznatih učinilaca.
- Redovno arhiviranje „KTN“ predmeta kako ne bi opterećivali sistem
kada im istekne rok do zastarelosti. (RJT – srednjoročno)
Preporuka 5: Izraditi plan za smanjenje broja zaostalih
predmeta kako bi se smanjio značajan broj predmeta koji se prenose,
posebno predmeta koji su nerešeni više od dve godine.
Pravosuđe bi trebalo da bude uključeno u većinu, ako ne i u sve od
navedenog po potrebi. Međutim, mogu postojati politike ili programi koje
tužioci mogu interno sprovoditi kako bi nadgledali pravovremenost i
smanjili zaostatke u javnim tužilaštvima.
- Formirati stalnu radnu grupu za izradu i praćenje implementacije
plana smanjenja zaostalih predmeta. Članstvo u grupi se može promeniti
tokom vremena, ali njena funkcija ne bi trebalo da bude promenljiva
pošto zaostaci predstavljaju trajnu pretnju efikasnosti i kvalitetu svih
tužilačkih sistema. (RJT – kratkoročno)
- Razviti i ažurirati starosnu listu predmeta kojima se bavi svako
JT. Liste bi doprinele detaljnom dizajnu sistema za vođenje predmeta i
planovima za smanjenje zaostalih predmeta za sva JT. Ove liste treba
ažurirati najmanje svakih šest meseci. (RJT – kratkoročno)
- Objaviti rezultate (RJT – srednjoročno)
Preporuka 6: Identifikovati, širiti i podsticati razmenu
dobrih praksi.
Sprovesti detaljnu analizu istrage, obrade predmeta, upravljanja i
administrativne prakse najefikasnijih javnih tužilaštava u svakoj
kategoriji veličine. Studija bi identifikovala procese ili politike koje
bi mogle pomoći drugim javnim tužilaštvima da poboljšaju svoje vreme i
broj rešenih predmeta i smanje starost i broj predmeta koji se prenose
iz godine u godinu.
- Pripremiti izveštaj sa detaljima najefikasnijih praksi i
preduslova za njihovo sprovođenje u drugim JT. (RJT, DVT –
kratkoročno)
- Pripremiti relevantna pravila i priručnik da bi se zabeležili
koraci neophodni za sprovođenje preporučenih praksi. (DVT, RJT –
kratkoročno)
- Uvesti efikasne prakse kod javnih tužilaštava sa slabijim
rezultatima rada kroz programe razmene među kolegama, radionice, obuke u
PA, itd. (DVT, RJT, PA – srednjoročno)
- Razviti podsticaje za najuspešnija JT i ona sa najvećim
poboljšanjem. Ovo bi se moglo napraviti po uzoru na postojeći program
nagrađivanja najboljih sudova. (RJT, DVT – srednjoročno)
Preporuka 7: Raspodeliti tužilačke resurse na osnovu
potražnje za uslugama, a ne na osnovu stanovništva kako bi se ujednačio
broj predmeta po tužiocu (RJT, DVT - srednjoročno)