Pristup uslugama pravosuđa
Glavni nalazi
- Dok Srbija zaostaje za drugim evropskim zemljama u
pristupu pravdi, situacija se ipak poboljšala od 2013. godine.
Ključna poboljšanja uključuju Zakon o besplatnoj pravnoj pomoći,
Centralni sistem za sudske takse (da bi se olakšalo podnošenje zahteva
za oslobađanje od plaćanja sudskih taksi),
online baze podataka zakona i status predmeta, i podsticaji za
meidjaciju. Moguće je dodato poboljšanje pristupačnosti, informacija,
upravljanja i vrednovanja pristupa pravnim uslugama.
- Pristupačnost je i dalje najozbiljnija prepreka pristupu
uslugama pravosuđa u Srbiji za građane i privredu. Sudski i
advokatski troškovi predstavljaju značajan deo prosečnih prihoda u
Srbiji, čak i za jednostavne predmete. Poslovni sektor navodi da su
sudovi sve nedostupniji zbog sudskih i advokatskih troškova, a najviše
su pogođena mala preduzeća.
- Primena oslobađanja od plaćanja sudskih taksi još uvek
nije ujednačena, što dovodi do nedoslednog pristupa pravosudnim uslugama
za siromašne. Pravila o oslobađanju od sudskih taksi nisu
sveobuhvatna, nedostaju im rokovi za podnošenje zahteva za izuzeće i za
odlučivanje suda o zahtevu. U javnosti postoji veoma ograničeno
razumevanje programa oslobađanja od sudskih taksi.
Ne postoje smernice ili standardizovani obrasci za sudije koje
odobravaju oslobađanje od plaćanja sudskih taksi, a odluke se uglavnom
ne prate. Osim visine sudskih taksi, stranke često ističu nejednak
tretman sudova i nedostatak informacija kao glavne probleme sa kojima se
susreću prilikom oslobađanja od plaćanja taksi.
Oslobađanje od taksi može poboljšati pristu pravdi u nekim oblastima,
ali bez podataka se ne može pratiti njihov uticaj.
- Advokatske tarife su propisane na višem nivou nego u
mnogim državama članicama EU. Advokati se laćaju po ročištu ili
podnesku. Ovo podstiče dugotrajne sudske sporove i smanjuje mogućnost
građana sa niskim primanjima da plate pravne usluge.
- Advokati po službenoj dužnosti mogu se imenovati za
siromašne klijente, ali postoji zabrinutost u pogledu njihove kontrole
kvaliteta i nepristrasnosti. Da bi se omogućila ravnomerna
raspodela predmeta među advokatima po službenoj dužnosti, Advokatska
komora Srbije uvela je pozivni centar i softver za praćenje.
- U skladu sa Ustavom Srbije i evropskim principima
pravosuđa, u oktobru 2019. godine uspostavljen je sistem pravne
pomoći. Zakon o besplatnoj pravnoj pomoći predviđa dve
različite kategorije – pravnu pomoć i pravnu podršku. Pravnu pomoć
pružaju advokati i opštinske službe pravne pomoći i organizacije
civilnog društva u slučajevima azila i diskriminacije.
- Opštinske službe pravne pomoći primaju zahteve građana za
besplatnu pravnu pomoć i odlučuju o njihovoj podobnosti na osnovu
njihovog materijalnog stanja. Pravna pomoć se pruža za sve
vrste predmeta osim privrednih i prekršajnih za koje nije predviđena
kazna zatvora. Lica podobna za besplatnu pravnu pomoć su lica koja već
primaju socijalna davanja, deca koja primaju dečji dodatak i pripadnici
određenih ugroženih grupa. Pored toga, pojedinci koji trenutno ne
primaju socijalne naknade ili dečji dodatak imaju pravo ako bi plaćanje
pravne pomoći iz sopstvenih sredstava omogućilo da se kvalifikuju za
socijalna davanja.
- Ministarstvo pravde ima ograničena sredstva za praćenje
novih programa besplatne pravne pomoći. Ministarstvo vodi
registar pružalaca usluga pravne pomoći i odlučuje o žalbama protiv
odbijenih zahteva za pružanje opštinskih pravnih usluga. Samo jedan
zaposleni je zadužen za sprovođenje novih programa. Ne dostavljaju svi
pružaoci usluga podatke Ministarstvu, a zadovoljstvo pruženim uslugama
se ne prati niti procenjuje na centralnom nivou.
- Delotvorno sprovođenje Zakona o besplatnoj pravnoj pomoći
ugrožava nedostatak adekvatnog planiranja budžeta i nedostatak sredstava
u godišnjim budžetima opština. Pored toga, neke opštine ne vode
registar besplatne pravne pomoći, što utiče na praćenje sprovođenja.
Pored toga, Ministarstvo pravde je prepoznalo izazove ujednačavanja
prakse opštinskih službi za pravnu pomoć kako bi se osigurao jednak
pristup i pravda za sve građane.
- Potreban je veći stepen komunikacije kako bi se
informisali građani o pravnoj pomoći i pravnoj podršci. Većina
građana nije upoznata sa bilo kakvim besplatnim pravnim uslugama koje bi
mogle biti pružene u njihovoj opštini. Da bi se poboljšala ispaltivost,
potrebno je ohrabriti učešće organizacija civilnog društva, centara za
pravnu pomoć i pravnih fakulteta.
- Svest o pravu i praksi značajno se poboljšala u
poslednjih pet godina, posebno među profesioalcima. Sudije,
tužioci i advokati mogu pristupiti online bazi podataka
Službenog glasnika koja sadrži zakone, podzakonske akte i sudsku praksu.
Posebna veb stranica o sudskoj praksi uspostavljena je 2020. godine i
sadrži odabrani broj sudskih odluka Vrhovnog kasacionog suda,
apelacionih sudova, Upravnog suda, Privrednog apelacionog suda i
Prekršajnog apelacionog suda, što značajno povećava dostupnost istih
među profesionalcima. Ova poboljšanja u pristupačnosti zakonodavstva i
sudske prakse doprinose povećanju kvaliteta i doslednosti sudske
prakse.
- Poboljšan je sistem pristupa korisnika suda informacijama
o sudovima uopšte i njihovim predmetima. Portal Pravosuđe sada
omogućava pristup informacijama o statusu postupaka u toku u svim
sudovima (svim vrstama i svim instancama), uključujući i informacije o
statusu predmeta koje vode javni izvršitelji. Pored toga, razvoj e-Suda
poboljšao je kontakt sa sudom i omogućio elektronsku komunikaciju. S
jedne strane, u odnosu na 2009. i 2014. godinu, manji procenat građana i
privrednika navodi da su informacije o pojedinim sudovima i predmetima
dostupni. S druge strane, korisnici koji su direktno uključeni u sudske
predmete prijavili su visok nivo zadovoljstva u tom pogledu, što ukazuje
da su oni na neposrednim iskustvom imali koristi od ažuriranog
sistema.
- Primena medijacije je i dalje ograničena, kao i svest
građana i privrede o medijaciji. Dodatna inicijativa je
potrebna kako bi medijacija bila približena potencijalnim korisnicima
suda, zajedno sa intenzivnom obukom za sudije, tužioce, advokate i
sudsko osoblje. Dalje podsticaje treba ugraditi u institucionalni okvir
kako bi se podstakla njegova upotreba i integrisala u sudski sistem, kao
što je izrada posebno registra za predmete medijacije koji će omogućiti
uključivanje ovih predmeta u rezultate vrednovanja rada sudija i
njihovog napredovanja.
- Jednakost pristupa za ugrožene grupe i dalje predstavlja
izazov. Većina anketiranih građana izjavila je da pravosuđe
nije jednako dostupno svim građanima. Uočeni nejednak tretman građana
prvenstveno je zasnovan na ekonomskom statusu i partijskom članstvu.
Takođe se smatra da je jednak pristup pravdi uskraćen građanima nižeg
obrazovanja, ali i na osnovu etničke pripadnosti, seksualne orijentacije
i pola.
Uvod ↩︎
- Pristup pravdi je osnovni princip vladavine prava i
uključuje nekoliko dimenzija: pristup pojedinaca sudovima, pravno
zasutpanje onih koji to ne mogu priuštiti i jednakost ishoda.
Pristup pravdi ne postoji tamo gde se građani, a naročito
marginalizovane grupe, plaše sistema i stoga ga ne kroiste, gde je
pravosudni sistem finansijski nedostupan, gde pojedinci nemaju pravno
zastupanje, ili kada nemaju informacije ili nisu upoznati sa svojim
pravima. EK naglašava važnost poboljšanog pristupa u reformi pravosudnog
sistema i relevantni delovi su uključeni u Akcioni plan za Poglavlje
23.
- Pristup pravdi predstavlja problem ekonomskom razvoju,
pošto se čini da ograničenja u pristupu pravdi predstavljaju prepreku za
preduzeća. Kao i 2013. godine, pravosudni sistem ostaje
prepreka poslovnom okruženju. Oko jedne trećine predstavnika poslovnog
sektora navodi da stanje u pravosudnom sistemu negativno utiče na
poslovno okruženje u Srbiji. Međutim, još 35
odsto ispitanika je izjavilo da pravosudni sistem nema uticaj na
poslovno okruženje, dok 25 odsto ispitanika smatra da je pravosudni
sistem pozitivno ili veoma pozitivno uticao na poslovnu klimu.
(Pogledajte Sliku 100). Međutim, veličina kompanije i sektora utiču na
percepciju. Veće kompanije u većoj meri vide pozitivan uticaj, 49,3
odsto preduzeća sa više od 50 zaposlenih smatra da pravosudni sistem
pozitivno utiče na poslovno okruženje, u poređenju sa 17 preduzeća koja
imaju manje od 9 zaposlenih. Preduzeća u sektoru usluga i trgovine (25
odsto) vide pozitivan uticaj više od preduzeća u proizvodnom sektoru
(11,6 odsto).
Slika 100: Kako po Vašem mišljenju trenutno stanje u pravosudnom
sistemu utiče na poslovno okruženje u Vašoj zemlji?
Izvor: Razumevanje prepreka za poslovanje:
Rezultati istraživanja o tome kako pravosudni sistem utiče na poslovnu
klimu u Jugoistočnoj Evropi, Svetska banka,, 2019
- Srbija zaostaje za ostatkom Evrope u pogledu pristupa
pravdi. Prema Indeksu vladavine prava Svetskog projekta pravde
iz 2020. godine, Srbija se nalazi nisko na lestvici među zemljama EU u
pogledu pristupačnosti i priuštivosti sistema građanskog pravosuđa
(pogledajte grafikone ispod). Međutim, pozicija Srbije se poboljšala od
2014. do 2020. godine sa 0,48 na 0,59.
Pored toga, pozicija Srbije je poboljšana u poređenju sa susednim
zemljama koje nisu članice EU i, prema podacima iz 2020. godine, pristup
pravdi je bolji nego u Albaniji i Bosni i Hercegovini.
Slika 101: Pristup i priuštivost građanskog pravosuđa, EU i Srbija,
Indeks vladavine prava Svetskog projekta pravde 2020.
Slika 102: Pristup i priuštivost građanskog pravosuđa, Regionalne
zemlje i Srbija, Indeks vladavine prava Svetskog projekta pravosuđa
2020.
- Prema Regionalnoj anketi o pravosuđu iz 2020. godine
percepcija pristupačnosti sudova je visoka, ali se razlikuje među
pojedincima unutar sistema, onima koji sarađuju sa sistemom, onoima
izvan sistema. Na primer, Anketa je pokazala da sudije i
tužioci sistem smatraju najpristupačnijim; više od 85 odsto ocenilo je
sistem kao pristupačan, a 76 odsto opšte javnosti ocenilo je sistem kao
pristupačan. Pojedinci unutar sistema, naročito sudije i tužioci, kao i
oni koji nemaju česte interakcije sa sistemom možda nisu u dobroj
poziciji da procenjuju pristup pravdi. Negativna percepcija
pristupačnosti najveća je među advokatima, među kojima je 30 odsto
ocenilo sistem kao nepristupačan.
Slika 103: Opšta percpecija pristupačnosti suda
Pristupačnost
usluga pravosuđa (Finansijski pristup pravdi) ↩︎
- Finansijski pristup sudskom sistemu ostaje najveća
prepreka pristupu pravdi za većinu građana Srbijei predstavnika
privrede. Više od polovine građana pristupačnost doživljava kao
najveći izazov za pristup pravosuđu, dok fizičku dostupnost kao prepreku
prepoznaje samo 15 odsto građana i 7 odsto preduzeća.
Slika 104: Opšta percepcija tri specifična aspekta pristupačnosti
- Troškovi sudskih sporova povećani su od 2013. do 2020.
godine, naročito u građanskim predmetima gde su troškovi sada tri puta
veći. U proseku su troškovi prvostepenog postupka građana
iznosili preko 600 evra, što je više od prosečne mesečne zarade u
Srbiji. Povećanje sudskih troškova doprinosi daljoj nedostupnosti suda;
već u 2013. godini, kada su troškovi bili znatno niži, građani su
doživljavali finansije kao faktor koji ih odvraća od suda. Okvir 19
ispod prikazuje pokazatelj prosečnih ukupnih troškova za korisnike suda
u 2013. i 2020. godini.
Okvir 19: Koliko u proseku plaćaju korisnici suda?
- Usluge pravosuđa podrazumevaju mnoge pojedinačne troškove
za korisnika. Odeljak u nastavku istražuje sudske troškove,
troškove advokata i specifična pitanja pristupa finansijama sa kojima se
suočavaju Srbi sa nižim primanjima, uključujući oslobađanje od plaćanja
sudskih taksi, advokate koje imenuje sud i pravnu pomoć.
Pristupačnost sudskih taksi ↩︎
- Sistem obračuna sudskih taksi , kao i način određivanja i
naplate sudskih taksi, utvrđen Zakonom o sudskim taksama, nije menjan od
2013. godine. Takse su zasnovane
na iskazanoj vrednosti potraživanja; u parničnim predmetima kreću se od
1.900 RSD do 97.000 RSD, a u privrednim predmetima od 3.900 RSD do
390.000 RSD. Takse se plaćaju na svaki podnet
zahtev, što utiče na to koliko uporno se
zahtevi mogu sprovoditi, kao i na svaku donetu odluku,
a i svako sudsko poravnanje postignuto u svim parničnim postupcima i
privrednim sporovima. U vanparničnim postupcima, u nekim slučajevima se
primenjuje nominalna taksa od 390 RSD, mada se veće naknade primenjuju
za vanparnične postupke koji uključuju imovinu, kao što su postupci
nasledstva ili podela imovine. U upravnom postupku, nominalna taksa od
390 RSD se primenjuje za pokretanje postupka, kao i za svaki podnet
zahtev (npr. žalba, zahtev za ponavljanje postupka).
- Korisnici suda navode da sudski troškovi predstavljaju
više od 60 odsto ukupnih troškova postupka i predstavljaju značajnu
prepreku pristupu pravosudnom sistemu u Srbiji. U Regionalnoj
anketi o pravosuđu iz 2020. godine, javnost sa iskustvom u sudskim
postupcima navela je sudske troškove kao najznačaniju prepreku.
Preduzeća takođe navode troškove advokata kao značajnu
prepreku.
Slika 105: Građani i preduzeća: Vrste troškova u prvostepenim
postupcima
- Međutim, sudske takse predstavljaju manji deo ukupnih
troškova sudskog postupka u odnosu na advokatske troškove, čak i kada su
oni sniženi, i to značajno po okruzima. Finansijsko opterećenje
sudskih sporova je posebno veliko za korisnike koji dolaze iz manje
bogatih delova zemlje. Kao što se vidi u Tabeli 16 ispod, sudske i
advokatske takse za brakorazvodnu parnicu zahtevale bi od prosečnog
stanovnika Novog Pazara da izdvoji 80 odsto svog mesečnog neto prihoda,
čak i po uobičajeno sniženoj advokatskoj stopi. Stanovnik Novog Pazara
bi morao da uplati skoro 150 odsto svojih mesečnih neto prihoda za
pokrivanje ukupnih troškova postupka, ukoliko se ne primenjuju popusti.
Sudske i advokatske takse za brakorazvodnu parnicu u Beogradu, sa
smanjenim stopama, premašile bi 43 odsto mesečnog neto prihoda prosečnog
Beograđanina.
Tabela 16: Troškovi razvoda kao udeo u prosečnim prihodima
Novi Pazar |
45,475 |
5,320 |
62,250 |
67,570 |
11.6 procenata |
136.8 procenata |
148 procenata |
80.1 procenata |
Beograd Prvi |
84,327 |
5,320 |
62,250 |
67,570 |
6.3 procenata |
73.8 procenata |
80.1 procenata |
43.2 procenata |
Izvor: Proračuni Svetske banke
- Zadržan je maksimalni iznos sudskih taksi od 2014.
godine, tako da su građanski predmeti visoke vrednosti i dalje relativno
jeftini u poređenju sa predmetima manje vrednosti. Zainteresovane strane navode da
ograničenje iskrivljuje podsticaje kada je trošak tužbe visok,
ohrabrujući veoma bogate pojedince ili velike kompanije da podnose
neosnovane zahteve, iskoriste proceduralne neefikasnosti ili podnose
neutemeljene žalbe.
- Zakon o parničnom postupku predviđa da svaka stranka
plaća sudske takse pre nego što podnese prvobitni zahtev ili odgovor,
ali sud neće obustaviti parnicu zbog neplaćanja taksi. Međutim,
mnogi potencijalni ili neiskusni korisnici suda možda nisu upoznati sa
ovim pravilom.
- Sudovima nedostaje online kalkulator taksi koji
bi omogućio potencijalnim strankama da procene svoje sudske takse pre
nego što podnesu zahtev u predmetu. Jedinstveni online
kalkulator takse trebalo bi da bude dostupan na svim veb stranicama
sudova, uključujući objašnjenja o tome kada se određena taksa mora
platiti i da li treba da je plati tužilac, tuženi ili obe strane. Neki
sudovi imaju kalkulatore koji nisu u skladu sa poslednjim izmenama
Zakona o sudskim taksama, ili se dešava da neki sudovi prikazuju samo
tekst zakona. Dostupan je kalkulator koji se zasniva na taksama, ali bi
ga sudovi trebali obezbediti besplatno.
Dostupnost
mogućnosti oslobađanja od plaćanja sudskih taksi ↩︎
- Oslobađanje od taksi može biti od ključnog značaja za
postizanje ujednačene prakse i omogućavanja pristupa pojedincima sa
nižim prihodima koji izbegavaju korišćenje usluga suda zbog
troškova. Zakon o sudskim taksama i Zakon o
paričnom postupku dozvoljavaju oslobađanje od sudskih taksi i troškova
za stranke koje finansijski nisu u mogućnosti da pokriju sudske
troškove. Međutim, u javnosti postoji veoma ograničeno razumevanje
mogućnosti oslobađanja od plaćanja sudske takse; stoga, mnogi
potencijalno korisnici koji bi bili odvraćani od pristupa sudovima nisu
svesni da bi mogli da iskoriste ovu pogodnost.
- Iako zakonodavni okvir pruža različite mogućnosti za
oslobađanje od plaćanja sudskih taksi, u praksi postoji niz
problema. I Zakon o sudskim taksama i Zakon o parničnom
postupku ne predviđaju rok za podnošenje zahteva za oslobađanje od
plaćanja sudskih taksi niti rok za odlučivanje suda o zahtevu. Takođe, odsustvo propisa često
stvara probleme u pogledu forme odluke, da li ona treba da bude u formi
posebne odluke ili da bude deo presude.
- Nedostatak konsolidovanih podataka o primeni pravila o
oslobađanju od sudskih taksi dodatno otežava procenu ovog mehanizma u
praksi.
- Da bi se prevazišao problem nedokumentovanih taksi i
nedosledne primene programa oslobađanja od taksi, 2020. godine je
razvijen Centralni sistem za sudske takse (CSST). Ostaje da se
vidi da li će se koristiti sve funkcionalnosti sistema i da li će
pravosudni sistem pratiti sve uplate sudskih taksi, uključujući i
informacije o oslobađanju od plaćanja taksi.
- Iako se praksa razlikuje, zainteresovane strane navode da
sudovi prvenstveno uzimaju u obzir imovinu, prihode i broj članova
porodice stranke. Sudovi takođe mogu uzeti u obzir lica koja su
finansijski zavisna od stranke, kao i vrednost potraživanja. U praksi, ispitanici su naveli da
sudije obično odobravaju oslobađanje od plaćanja taksi ako stranka
podnese zvaničnu izjavu kojom dokazuje da je nezaposlena ili da ne
poseduje nekretnine. Primaoci socijalne pomoći mogu takođe biti
oslobođeni obaveza plaćanjaj troškova postupka, ali se to opet
primenjuje nedosledno.
Priuštivost advokata ↩︎
- Stranke se vrlo često odlučuju da angažuju privatnog
advokata za zastupanje u građanskim i krivičnim predmetima čak i kada to
nije potrebno. Zakon samo u nekim postupcima zahteva da stranku
zastupa advokat, ali je u građanskim predmetima 57
odsto korisnika suda prijavilo angažovanje advokata, dok je to učinilo
65 odsto u krivičnim predmetima. Međutim, u prekršajnim predmtima svega
10 odsto građana angažovalo je privatnog advokata.
- U većini jurisdikcija, advokati su slobodni da
pregovaraju o svojim honorarima u dogovoru sa svojim
klijentima. Većina zemalja ima osnovne
principe u vezi sa strukturom naknada i zahtevaju da naknade budu
adekvatne i srazmerne vrednosti i složenosti predmeta. Nasuprot tome, u
Srbiji su advokatski honorari i troškovi strogo regulisani, za razliku
od većine zemalja članica EU. Tarifa o nagradama i
naknadama troškova za rad advokata utvrđuje naknade za
svaku vrstu postupka i svaku pravnu radnju ili predlog.Stranke mogu da
pregovaraju, ali naknade ne smeju biti veće od 500 odsto ni manje od 50
odsto stope naknade.
- Advokati se plaćaju po ročištu ili podnesku, što je u
suprotnosti sa mišljenjem Konsultativnog veća evropskih sudija (CCJE) da
„naknada advokata i sudskih službenika treba da bude fiksirana na takav
način da ne podstiče nepotrebne proceduralne korake.“ Retki su advokati koji prihvataju
plaćanje po predmetu.
Obavezna odbrana ↩︎
- Iako zakon u nekim slučajevima nalaže imenovanje advokata
po službenoj dužnosti, ne
prikupljaju se zvanični podaci o broju imenovanja niti o vrstama
predmeta u kojima je imenovanje po službenoj dužnosti
najčešće.
- Da bi se prevazišla zabrinutost u vezi sa integritetom
procesa identifikovanja advokata po službenoj dužnosti, Advokatska
komora Srbije je uvela pozivni centar sa softverom za praćenje
informacija o obaveznoj odbrani.
Policija, sudovi ili tužioci mogu da pozovu i budu upućeni na advokata,
dok službenik pozivnog centra u softver učitava informacije o advokatu
po službenoj dužnosti. Zainteresovane strane su ovu praksu, koja je
uvedena u februaru 2019. godine, ocenili pozitivno. Dnevni izveštaj o
pozvanim i angažovanim advokatima po službenoj dužnosti objavljuje se na
internet strranici Advokatske komore. Softver omogućava izradu
izveštaja, ali i pretrage po advokatima ili tužiocima (policijski
službenik ili sudija) koji su zahtevali advokata, kao i informacije da
li je advokat odbio da prihvati obaveznu odbranu i njihove razloge za
odbijanje. Pozivni centar je skinuo teret opterećenje sa tužilaca koji
su ranije prijavili probleme u obezbeđivanju prisustva advokata tokom
istrage.
- Zainteresovane strane su izrazile zabrinutost u pogledu
neprimerenog uticaja na imenovanje advokata i rad advokata po službenoj
dužnosti. Istu zabrinutost je u nekoliko navrata izrazio
Evropski komitet za sprečavanje mučenja i nečovečnog ili ponižavajućeg
postupanja ili kažnjavanja (CPT). U 2018. godini je objavljeno da:
„su se advokati po službenoj dužnosti samo sretali sa klijentima u
sudu i da u nekoliko predmeta nisu pokazivali nikakvo interesovanje za
obavljanjem poverljivog razgovora sa svojim klijentima…Izneti su i
navodi da su pojedini advokati po službenoj dužnosti bili više
zainteresovani za održavanje dobrih odnosa sa policijskim slžbenicima
nego za zastupanje svojih klijenata“.
- Rad advokata po službenoj dužnosti se ne prati radi
kontrole kvaliteta. Informacije u vezi sa sastancima se ne
unose u AVP, ili ako se unesu, navode se kao „opšta napomena“ koja nije
adekvatna za izradu analitičkih izveštaja. Neke zainteresovane strane
navode da je kvalitet rada advokata po službenoj dužnosti niži od
kvaliteta advokata koje finansira stranka zbog njihove ograničene
odgovornosti. Nekoliko zainteresovanih strana navodi da je veća
verovatnoća da će advokati po službenoj dužnosti pokrenuti neosnovane
tužbe i žalbe kako bi povećali svoje račune za pružene usluge. Tim
Funkcionalne analize nije u mogućnosti da potkrepi ove tvrdnje zbog
nedostatka podataka ili mehanizama kontrole kvaliteta.
Programi pravne pomoći ↩︎
- Pravo na advokata koji se obezbeđuje o trošku države kada
stranka u nekrivičnom sporu ne može sebi da priušti advokata navedeno je
u Povelji EU o osnovnim pravima,
EKLJP i Principima
i smernicama Ujedinjenih nacija za pristup pravnoj pomoći u sistemima
krivičnog pravosuđa. U Srbiji je Ustavom zagarantovano pravo na
pravnu pomoć. U znak priznanja ovog principa, Srbija je nakon
višegodišnjih priprema usvojila Zakon o besplatnoj pravnoj pomoći 2018.
godine. Primena zakona je počela 1.
oktobra 2019. godine.
- Zakon o besplatnoj pravnoj pomoći predviđa dve različite
vrste pomoći: pravnu pomoć i pravnu podršku. Pravnu pomoć
pružaju advokati i opštinske službe pravne pomoći i organizacije
civilnog društva u slučajevima azila i diskriminacije. Opštinske službe
pravne pomoći primaju zahteve građana za besplatnu pravnu pomoć i
odlučuju o njihovoj podobnosti na osnovu njihove finansijske situacije
(pogledajte Okvir 17 ispod). Pravnu podršku, koja obuhvata opšte pravne
savete, popunjavanje formulara, pripremu dokumenata za beležnike i
zastupanje u medijaciji, pružaju organizacije civilnog društva,
medijatori i javni beležnici.
- Ministarstvo pravde nadležno je za vođenje registra
pružalaca pravne pomoći i odlučuje o žalbama na odluke opštinskih službi
pravne pomoći. Advokatske komore su registru dostavile spisak
od 3.213 advokata kao pružalaca pravne pomoći, a 155 opština je
registrovalo pružaoce pravne pomoći. Pored toga, dve organizacije
civilnog društva su registrovane kao pružaoci besplatne pravne pomoći. U
grupi pružalaca pravne podrške nalaze se medijatori (45), javni
beležnici (17) i organizacije civilnog društva (30).
Opštinske službe pravne pomoći su odgovorne za pozivni centar koji služi
za upućivanje građana na advokate i obezbeđivanje ravnomerne raspodele
predmeta među advokatima. Ministarstvo pravde je 2020. godine odlučilo
po 116 žalbi na odluke opštinskih službi pravne pomoći, a najviše žalbi
je podneto zbog toga što opštinske službe za pravnu pomoć nisu
odgovorile na zahteve (78) i zbog odbijanja zahteva za besplatnu pravnu
pomoć (31).
- Svest i znanje javnosti o besplatnoj pravnoj pomoći su
ograničeni i većina građana nije upoznata sa bilo kakvim besplatnim
pravnim uslugama koje bi mogle biti pružene. Samo pet odsto
opšte populacije upoznato je sa detaljima vezanim za besplatnu pravnu
pomoć. U Regionalnoj anketi o pravosuđu iz 2020. godine 46 odsto
ispitanika navelo je da ne zna da li je besplatna pravna pomoć dostupna
ili ne, dok sličan procenat zna da besplatna pravna pomoć postoji, ali
nema konkretne informacije u vezi sa njom. Građani koji su imali
skorašnja iskustva pred sudom češće su upoznati sa besplatnom pravnom
pomoći (12 odsto), u poređenju sa onima koji nemaju iskustva sa sudovima
(4 odsto).
Slika 106: Znanje građana o besplatnoj pravnoj pomoći
- Sudije, tužioci i advokati smatraju da pravna pomoć nije
dostupna onima kojima je potrebna. Više od četrdeset odsto
sudija, tužilaca i advokata smatra da besplatna pravna pomoć ne doseže
do onih kategorija stanovništva kojima je najviše potrebna, dok značajan
procenat pružalaca usluga tvrdi da zbog nedostatka informacija ne može
da proceni dostupnost besplatne pravne pomoći.
Slika 107: Sudije, tužioci i advokati: Dostupnost besplatne pravne
pomoći
- Prema informacijama iz godišnjeg izveštaja Ministarstva
pravde o primeni Zakona o besplatnoj pravnoj pomoći u 2020.
godini, savetodavne usluge su pružene 19.395 puta, opšte pravne
informacije su date u 9.745 slučajeva i obezbeđeno je 1.913 pismenih
podnesaka. U 2020. godini je podneto 6.883 zahteva za besplatnu pravnu
pomoć, od kojih je 5.367 zahteva odobreno, a u 954 slučaja korisnici su
upućeni na advokate.
- Ne dostavljaju svi pružaoci usluga podatke Ministarstvu
pravde, koje objedinjuje stope korišćenja besplatne pravne pomoći i
vrste usluga, a Ministarstvu nedostaju resursi za vrednovanje
programa. Samo jedan službenik u Ministarstvu pravde je
odgovoran za nadzor nad sprovođenjem besplatne pravne pomoći,
uključujući i terenske posete opštinskim službama pravne pomoći.
Zadovoljstvo pruženim uslugama se ne prati niti procenjuje na centralnom
nivou. Jedini instrument za merenje zadovoljstva korisnika su žalbe
podnete protiv advokata.
Okvir 20: Zakon o besplatnoj pravnoj pomoći:
- Tarifom za besplatnu pravnu pomoć uvedene su znatno niže
naknade za advokate od onih koje se plaćaju u drugim
predmetima. Na primer, po Tarifi za usluge besplatne pravne
pomoći, ograničenje za prvostepeni
krivični postupak za krivična dela do 5 godina zatvora iznosi 60.000
RSD, dok po Opštem tarifniku advokatska taksa
iznosi 22.500 RSD za predlog u krivičnom postupku.
- Finansiranje pravne pomoći obezbeđuje se iz državnog
budžeta. Troškovi pravne pomoći koju
pružaju opštinske službe pravne pomoći pokrivaju se iz budžeta lokalne
samouprave, dok se troškovi usluga advokata, beležnika i medijatora
pokrivaju 50 odsto iz budžeta lokalne samouprave i 50 odsto iz budžeta
Republike Srbije.
- Delotvornu primenu Zakona o besplatnoj pravnoj pomoći
ometa nedostatak pravilnog planiranja budžeta i nedostatak sredstava u
godišnjim opštinskim budžetima. Pored toga, neke opštine ne
vode registar besplatne pravne pomoći, što utiče na praćenje
sprovođenja. Štaviše, Ministarstvo pravde je prepoznalo izazov
objedivanjavanja prakse opštinskih službi besplatne pravne pomoći kako
bi se osigurao jednak pristup pravdi za sve građane.
Pristup i svest o zakonima ↩︎
- Pristup zakonima i svesto o njima, kao preduslov pristupa
pravosuđu, i dalje je ograničen u Srbiji. Pre 2014. godine
jedine dostupne baze podataka bili su propisi u punom obliku, koje su
ustanovile i vodile privatne firme uz plaćanje godišnjeg članstva od oko
500 evra. Od 1. januara 2014. godine
Službeni glasnik je poreknuo svoju online bazu podataka u kojoj
su dostupni svi zakoni, uključujući propise koje su doneli i drugi
organi osim Narodne skupštine. Ova baza podataka je delimično dostupna
javnosti besplatno (samo odabrani zakoni i pozakonski akti), dok je za
pun pristup potrebno platiti godišnju članarinu od približno 340 evra. Narodna skupština objavljuje
zakone samo onako kako su usvojeni bez unošenja izmena u postojeće
zaone. Ministarstva i druge institucije koje mogu da donose propise ne
objavljuju ih uvek.
- Rezultati Regionalne ankete o pravosuđu iz 2020. godine
ukazuju da jedna trećina građana doživljava pristup informacijama,
uključujući prisutp zakonima, kao izazov.
Ljudi često ne znaju gde da pronađu propise i nedostaju im praktične
informacije o njihovim pravima ili postupcima za njihovu
zaštitu.
- Česte promene zakonodavstva podrivaju pristup pojedinaca
pravdi, što je pitanje koje advokati prepoznaju kao značajan
izazov. Više od 40 odsto advokata tvrdi da je pristup
informacijama ograničen. Sudije i tužioci su
u razgovorima sa timom Funkcionalne analize naveli da se i oni bore da
budu u toku sa stalnim izmenama i dopunama.
- Besplatan pristup praktičnim smernicama, autoritativnim
tumačenjima i komentarima nakon usvajanja novih zakona je i dalje
ograničen. Čak i ako postoje, korisni komentari na
zakonodavstvo od strane relevantnih stručnjaka nisu dostupni
besplatno.
- U Regionalnoj anketi o pravosuđu iz 2020. godine, u
poređenju sa 2009. i 2014. godinom, manji procenat građana i
predstavnika poslovnog sektora navodi da su informacije o određenim
sudovima i predmetima dostupne (pogledajte Sliku 108 ispod). 60
odsto građana i 69 odsto ispitanika iz poslovnog sektora navodi da je
pravosudni sistem dostupan u smislu opšteg pristupa informacijama, u
poređenju sa 64 odsto, odnosno 76 odsto u 2013. godini.
Slika 108: Percepcije o dostupnosti informacija
u javnosti i poslovnom sektoru 2009, 2014, 2020.
- Visokoobrazovani građani doživljavaju pristup
informacijama kao veći izazov u odnosu na manje obrazovane
građane. U Regionalnoj anketi o pravosuđu
iz 20202. godine, 38 odsto visokoobrazovanih građana izrazilo je
poteškoće u pronalaženju potrebnih informacija, u poređenju sa 24,8
odsto stanovnika sa najnižim stepenom obrazovanja. Ovi rezultati znače
da visokoobrazovani građani imaju veća očekivanja u vezi sa obimom,
vrstom i kvalitetom dostupnih informacija, dok manje obrazovani građani
nemaju računarsku opremu za pristup potrebnim informacijama ili da
informacije nisu pružene na odgovarajućem čitljivom nivou. Ova moguća
tumačenja treba imati na umu u planiranju dostupnosti informacija o
postupcima.
- Iskustvo sa sudskim predmetima pozitivno se odražava na
pristup informacijama. I građani i predstavnici poslovnog
sektora koji su imali iskustva sa sudskim sprovodima ističu veće
zadovoljstvo pristupom informacijama u njihovom konkretnom predmetu. 84
odsto građana je pristup informacijama u konkretnim predmetima ocenilo
kao pozitivan, u poređenju sa 60 odsto građana koji su izrazili opšte
zadovoljstvo pristupom informacijama iz sektora pravosuđa. Poslovni
sektor pokazuje slične obrasce: devet od deset preduzeća koja su bila
uključena u određeni predmet smatraju da je pristupačnost pozitivna, u
poređenju sa sedam od deset bez direktnog iskustva.
Slika 109: Građani i poslovni sektor: Pristup informacijama uopšte u
odnosu na lakoću dobijanja informacija o konkretnom predmetu
- Ispitanici koriste nekoliko izvora informacija kada traže
informacije o svom predmetu; u poređenju sa 2013. godinom, korisnici se
više oslanjaju na advokate i zvanične izvore informacija.
Učestalost varira u zavisnosti od vrste predmeta. U privrednim
predmetima, advokati su najčešći izvor informacija sa 85 odsto, zatim
slede zvanične sudske informacije, a zatim nezvanični izvori kao što su
prijatelji, mediji i internet. Sličan je obrazac i u krivičnim
predmetima, gde su advokati dominantni izvor informacija (72 odsto). U
građanskim predmetima se najčešće koriste advokati i zvanični sudskih
izvori informacija (64 percent). Zvanični izvori informacija preovlađuju
u prekršajnim predmetima (95 odsto), nakon čega slede nezvanični izvori
(41 odsto).
Slika 110: Izvori informacija koji se koriste za informacije o
konkretnim predmetima
- Iako postoji napredak u pružanju informacija na
internetu, još uvek ima prostora za poboljšanje koje bi poboljšalo i
pristup i efikasnost. Svi sudovi i javna tužilaštva imaju
internet prezentacije. Dok su internet prezentacije javnih tužilaštva
ujednačenog vizuelnog dizajna i vrste informacija koje pružaju, internet
prezentacije sudova se i dalje veoma razlikuju. Neki sudovi imaju
sadržajne internet prezentacije (na primer, Prvi osnovni sud u
Beogradu), dok drugi uopšte nemaju internet prezentacije. Neke NVO
takođe nude korisne praktične informacije.
Pružanje online informacija omogućava potencijalnim korisnicima
da sprovedu istraživanje bez pomoći, sprečava nepotreban odlazak do suda
i može da unapredi efikasnost sudskih procesa. U 2020. godini je
rasprostranjenost interneta u Srbiji bila oko 80 odsto,
čemu bi pravosuđe trebalo da se prilagodi.
- Dostupnost informacija o sudovima i dvosmerna
komunikacija sa sudovima su značajno napredovali uvođenjem veb portala
Pravosuđe Srbije. Portal pruža
informacije o mapi sudova sa svim relevantnim kontakt podacima, statusu postupaka u toku po
vrstama sudova (osnovni, viši, apelacioni, privredni, prekršajni,
vrhovni) uključujući status predmeta koje vode javnih izvršitelji. Zbog ograničenja vezanih za
privatnost podataka, portalu mogu pristupiti samo oni koji znaju broj
predmeta. Druge značajne reforme uključivale su i razvijanje e-suda,
koji omogućava elektronsku komunikaciju sa sudom.
Ministarstvo pravde je pored toga razvilo e-oglasnu tablu koja je počela
sa radom u januaru 2020 godine i koja je zamenila
prethodne fizičke oglasne tabele u sudovima u izvršnom postupku. Veb portal Pravosuđe Srbije sadrži
bazu znanja koja pruža opšte informacije o
nadležnostima sudova i tužilaštava, obavezi svedočenja, porodičnom i
naslendom pravu. Međutim, ove informacije nisu u formatu prilagođenom
korisnicima, već predstavljaju citate iz zakona.
Pristup odlukama suda ↩︎
- VKS je i dalje jedini sud koji redovno objavljuje sve
svoje odluke. Međutim, broj odluka dostupnih na internetu je
ograničen. Sajtovi Apelacionog suda u Novom Sadu
i Apelacionog suda u Nišu sadrže pretraživač
koji omogućava lakši pristup odabranoj temi. Ustavni sud je mnoge svoje
odluke objavio na internetu. Drugi sudovi ne objavljuju redovno svoje
presude, iako neki, posebno apelacioni sudovi, neke posebno važne odluke
ili izvode iz odluka objavljuju na njihovim internet
stranicama.
- Tokom 2020. godine je izrađena posebna internet stranica
o sudskoj praksi. Ova stranica sadrži
više od 12.000 odluka Vrhovnog kasacionog suda, 45.000 odluka
apelacionih sudova, 5.000 odluka Prekršajnog apelacionog suda, 5.000
odluka Privrednog apelacionog suda i 140.000 odluka Upravnog suda. Veb
stranica sadrži sofisticirani pretraživač koji omogućava pretraživanje
odluka po sudu, godini, materiji, upisniku, broju predmeta, predsedniku
veća, vrsti odluke, itd. Odluku o tome koji će predmeti biti navedeni na
veb stranici sudske prakse donose odeljenja sudske prakse nadležnih
sudova. Veb stranica je razvijena kroz podršku projekta i zahteva
redovno ažuriranje novim odlukama.
Pristup Alternativnom
rešavanju sporova ↩︎
- Svest o medijaciji je ograničena i, zapravo, opada tokom
vremena. Prema Regionalnoj anketi o pravosuđu iz 2020. godine,
samo 14 odsto korisnika sudova i oko 37 odsto korisnika suda iz
poslovnog sektora znaju šta je medijacija, a ti nivoi su niži nego u
Anketi o pravosuđu u Srbiji iz 2013. godine, kada je 17 odsto građana i
53 odsto preduzeća korisnika suda bili upoznati sa medijacijom.
Slika 111: Građani i preduzeća: Upoznatost sa procesom medijacije
2013-2020
- Narodna skupština je u maju 2014. godine usvojila novi
Zakon o medijaciji. Zakon o medijaciji iz 2014. godine
dozvoljava stranaka da budu oslobođene od plaćanja sudskih taksi ako je
medijacija uspešna pre kraja prvog ročišta. Medijacija se po novom
zakonu može koristiti u bilo kom sporu osim ako zakonom nije propisana
isključiva nadležnost suda ili drugog relevantnog organa. Konkretno,
medijacija se smatra pogodnom za imovinske, porodične, privredne,
administrativne predmete, predmete vezane za životnu sredinu, predmete
zaštite potrošača i radne predmete.
- Zakonom o medijaciji uvedena je obaveza sudova da
promovišu medijaciju. Sud je dužan da strankama u sporu pruži
sve potrebne informacije o mogućnosti medijacije, što se može učiniti i
upućivanje, stranaka na medijatora. Zakon o parničnom postupku je
izmenjen 2014. godine kako bi se uključila obaveza sudija i suda da
upućuju stranke na medijaciju.
- Uprkos rezultatima koji pokazuju da je medijacija brža i
jeftinija od sudskog postupka, Zakono o medijaciji nije imao očekivani
uticaj u smislu broja rešenih predmeta. Sudovi u srbiji su
2019. godine vodili 460.970 građanskih predmeta, dok je samo 569
predmeta medijacije rešeno u toku iste godine.
Istraživanje koje je sproveo EU za Srbiju – Projekat podrške Vrhovnom
kasacionom sudu potvrdilo je da se prvostepeni predmeti u medijaciji
rešavaju u proseku za 53 dana ili 1/8 vremena od 414 dana koliko je
potrebno za rešavanje ovih predmeta bez medijacije.
- Podrška predsednika sudova medijaciji je od vitalnog
značaja za njen uspeh. Sudovi koji su bili uključeni u projekte
promovisanja medijacije, kao što su Drugi sud u Beogradu i Privredni sud
u Beogradu, te Osnovni i Viši sud u Čačku, osnovali su informativnu
službu za pružanje informacija o mogućnostima i postupcima za
alternativno rešavanje sporova građanima koji dolaze u sud. Najbolje
prakse su prepoznate i uključene u Smernice za unapređenje primene
medijacije u Republici Srbiji iz 2017. godine, koje su zajednički
usvojili Vrhovni kasacioni sud, Visoki savet sudstva i Ministarstvo
pravde.
- Upućivanje predmeta i registar predmeta medijacije je
kritičan korak za optimizaciju prednosti medijacije i poboljšanje
kvaliteta i efikasnosti u radu sudova. Sprovođenje medijacije u
sudovima zahteva statističko praćenje i izveštavanje o medijaciji. Ovo
je teško izvodljivo jer se medijacija i dalje vodi u pomoćnim knjigama,
a ne u registru. Predlog Foruma sudija za izmenu Sudskog poslovnika i
uvođenje posebnog M upisnika za praćenje predmeta medijacije mogao bi,
računajući medijaciju kao deo posla pojedinačnih sudija, da podstakne
sudije da određene vrste predmeta upućuju na medijaciju.
Međutim, u izmenama Sudskog poslovnika nije navedena predložena
mera.
Pristup pratećim stručnim
uslugama ↩︎
- Veliki broj profesionalaca osim advokata – izvršitelji,
beležnici, tumači, veštaci i medijatori – podržavaju ostvarivanje
pravde. Pružanje informacija o ovim pružaocima usluga i
obezbeđivanje njihovog zadržavanja po razumnoj ceni je ključno za
efikasan pristup sudu. Stranke u sporu moraju da budu u stanju da lako
identifikuju ove profesionalce prema geografskoj oblasti i tematskoj
oblasti, da razumeju verovatno naknade i znaju da li postoje trenutne
žalbe protiv njih.
- Informacije dostupne u registrima razlikuju se po
kvalitetu i obimu. MP je formiralo registre za većinu javnih
izvršitelja, medijatora, veštaka, javnih beležnika i sudskih tumača.
Registri sudskih tumačai veštaka su dostupni u Excel formatu i
omogućavaju pretraživanje u zavisnosti od digitalne pismenosti
korisnika. Registar javnih izvršitelja je takođe dosutpan na veb
stranici Komore javnih izvršitelja, a izvršitelji su navedeni na osnovu
sedišta sudova, što je slučaj i sa beležnicima na
veb stranici Komore javnih beležnika.
Registri javnih izvršitelja i javnih beležnika je u podobnom formatu
koji omogućava lako pretraživanje po geografskoj lokaciji ili
nadležnosti suda.
Geografski i
fizički pristup uslugama pravosuđa ↩︎
Geografski pristup
lokacijama sudova ↩︎
- Geografske prepreke za pristup pravosuđu ne predstavljaju
značajan razlog za zabrinutost u Srbiji. Oko 80 odsto građana i
89 odsto predstavnika poslovnog sektora ne smatraju udaljenost suda
problematičnom.
- Sa poboljšanjem zastupljenosti interneta, dalje širenje
mreže sudova sve je manje potrebno. Razvoj pojednostavljenih
online procesa može direktno približiti niz usluga pravosuđa
direktno korisnicima. Budući napori da se poboljša fizički pristup
pravosudnim uslugama najbolje bi se rešili upotebom online
strategija, kao što je e-podnošenje zahteva.
Jednakost pristupa za
osetljive grupe ↩︎
- Većina građana ne smatra da je pravosuđe jednako dostupno
svim građanima. Po mišljenju opšte populacije, nejednak tretman
građana je prvenstveno zasnovan na ekonomskom statusu i različitoj
pripadnosti političkim strankama. Gotovo polovina građana smatra da nivo
obrazovanja utiče na tretman u sudovima, dok jedna trećina smatra da
etnička pripadnost, seksualna orijentacija i rodna pripadnost utiču na
tretman. Godine starosti oko 28 odsto opštih korisnika navodi kao jedan
od razloga za različiti tretman, dok 22 odsto građana navodi invaliditet
i religijske razlike.
Slika 112: Mišljenje građana o jednakom tretmanu građana
- Znatno manji procenat sudija i tužilaca smatra da se
različite kategorije građana tretiraju drugačije. Međutim, 27
odsto sudija i 31 odsto tužilaca navodi članstvo u stranci kao osnov za
nejednak tretman.
- Stavovi advokata o nejednakom tretmanu su znatno bliži
stavovima opšte populacije nego stavovima pružalaca usluga
pravosuđa.
Slika 113: Mišljenje sudija, tužilaca i advokata o jednakom tretmanu
građana
- Pripadnici poslovnog sektora takođe smatraju da postoji
različit tretman rezidenata i pravnih lica. 57 odsto
predstavnika poslovnog sektora smatra da tretman privrednih subjekata
zavisi od njihove vlasničke strukture, a 47 odsto smatra da tretman
varira u zavisnosti od veličine preduzeća. Dodatnih 40 odsto smatra da
tretman zavisi od specifične geografske lokacije na kojoj se preduzeće
nalazi, dok je 38 odsto zaključilo da zavisi od vrste privredne
delatnosti.
Preporuke i naredni koraci ↩︎
Preporuka 1: Pristupačnost sudskih taksi
- Ažurirati sudske takse na osnovu principa koji obezbeđuju
pristupačnost za pokretanje valjanog postupka, obeshrabruju neozbiljne
postupke, podstiču alternativno rešavanje sporova i obezbeđuju pristup
predmetima koji se odnose na javnu dobrobit, kao što su predmeti
porodičnog prava. (MP, VKS – kratkoročno)
- Izmeniti Zakon o sudskim taksama i Zakon o parničnom postupku
kako bi se utvrdio rok za podnošenje zahteva za oslobađanje od plaćanja
sudskih taksi i rok za odlučivanje sudova po zahtevu. (MP –
kratkoročno)
- Podići svest da sud neće obustaviti parnicu zbog neplaćanja
taksi. Da bi se zaštitilo od zloupotrebe ove politike, razmisliti o tome
da se neplaćene takse plate sudu do kraja postupka i produžiti rok
zastare sudskih taksi. (VKS – kratkoročno)
- Zahtevati od sudova da ažurirani online kalkulator taksi
bude dostupan javnosti besplatno. (VKS – kratkoročno)
- Razviti dosledan i blagovremen sistem za podnošenje zahteva za
oslobađanje od sudskih taksi. Proceniti da li se Centralni sistem za
sudske prakse (CSST), razvijen 2020. godine, efikasno koristi,
uključujući njegovu upotrebu za praćenje plaćanja sudskih taksi i
informacije o oslobađanju od plaćanja sudskih taksi. (VKS –
kratkoročno)
- Razmotriti uklanjanje ograničenja na sudske takse kako bi naknade
u predmetima visoke vrednosti bile proporcionalne onima u predmetima
manje vrednosti. (MP, VKS – srednjoročno)
Preporuka 2: Preispitati pristupačnost advokatske
tarife.
- Razmotriti alternativne aranžmane za advokatske tarife prema
kojima se advokati ne plaćaju po ročištu ili podnesku. Ovo će takođe
podstaći ograničavanje upotrebe žalbi i unaprediti efikasnost u
procesuiranju predmeta. (MP, Advokatska komora – srednjoročno)
- Razmotriti primenu praksi koje se koriste u državama članicama EU
i drugim zemljama za pregovaranje o advokatskim tarifama na osnovu
smernica koje uzimaju u obzir vrednost predmeta, količinu posla advokata
i javni interes koji služi predmetu (na primer, strožije regulisanje
naknada za slučajeve koji se odnose na starateljstvo nad decom, povrede
na radu i osobe sa invaliditetom, dok bi istovremeno dozvoljavali više
pregovaranja u predmetima od privatnog interesa). (MP, Advokatska komora
– srednjoročno)
Preporuka 3: Osigurati pristup i kvalitet advokata po
službenoj dužnosti koji su zaduženi za obaveznu odbranu
- Pomoću pozivnog centra i softvera za praćenje koje je 2019.
godine uvela Advokatska komora Srbije za prikupljanje podataka o broju
imenovanja, broju odbijenih imenovanja i navedenim razlozima, kao i o
vrstama predmeta u kojima je najčešće imenovanje po službenoj dužnosti.
(MP, Advokatska komora – kratkoročno)
- Pratiti rad advokata po službenoj dužnosti kako bi se obezbedio
kvalitet i nepristrasnost. (MP, Advokatska komora –
srednjoročno)
Preporuka 4: Povećati svest javnosti i pristup besplatnoj
pravnoj pomoći.
- Ohrabriti organizacije koje pružaju usluge u zajednici da upućuju
klijente u centre za besplatnu pravnu pomoć. (MP –
kontinuirano)
- Podsticati pravne fakultete da odvoje vreme i nadgledaju svoje
studente u pružanju usluga pravne pomoći. (MP, Pravni fakulteti –
kontinuirano)
- Usvojiti pravilno planiranje budžeta i povećati sredstva za
besplatnu pravnu pomoć u budžetima opština. Zahtevati od svih opština,
centara za pravnu pomoć i pravnu podršku da vode registar svojih
aktivnosti i dostave podatke Ministarstvu pravde. (MP, MDULS –
kratkoročno)
- Razviti metod za praćenje zadovoljstva korisnika, primeniti ga
lokalno i proceniti rezultate na centralnom nivou. Obezbediti dodatne
kadrove za Ministarstvo za potrebe praćenja programa. (MP –
srednjoročno)
Preporuka 5: Povećati pristup informacijama o zakonima i
sudovima.
- Razmotriti ideju da se javne biblioteke pretplate na
online baze podataka zakona i propisa tako da javnost može
imati pun pristup bez naknade. (MP – kratkoročno)
- Poboljšati pristup javnosti objavljenim sudskim odlukama i
povezanim bazama podataka koje je moguće pretraživati. (MP –
srednjoročno)
- Prilikom objavljivanja novih zakona, pratiti promene i upućivanje
na postojeće zakone. (Narodna skupština, resorna ministarstva –
kratkoročno)
- Povećati pristup javnosti praktičnim smernicama i objašnjenjima
zakona na jednostavnom jeziku. (Narodna skupština, resorna ministarstva
– kratkoročno)
- Zahtevati od ministarstava i drugih institucija koje donose
propise da ih objavljuju. (Svi – kratkoročno)
- Nastaviti sa poboljšanjem veb stranica koje pružaju informacije o
sudovima i određenim predmetima. (MP, VKS – srednjoročno)
Preporuka 6: Povećati pristup opcijama za alternativno
rešavanje sporova.
- Sprovesti dodatne inicijative za informisanje potencijalnih
korisnika suda o mogućnosti posredovanja (medijacije). (MP, VKS –
kratkoročno)
- Obezbediti dodatnu obuku za sudije, tužioce, advokate i sudsko
osoblje o ulozi medijacije. Razmotriti korišćenje najboljih praksi
priznatih u Smernicama za unapređenje primene medijacije u Republici
Srbiji iz 2017. godine. (PA – kratkoročno)
- Usvojiti upućivanje predmeta i registar za predmete medijacije
umesto daljeg evidentiranja medijacije u pomoćnim knjigama. Usvojiti
predlog Foruma sudija za izmenu Sudskog poslovnika i uvesti poseban M
upisnik za praćenje predmeta medijacije, koji bi uračunavao medijaciju
kao deo posla pojedinih sudija i podsticao ih da više predmeta upućuju
na medijaciju. (VKS – kratkoročno)