Unapređenje
integriteta pravosudnog sistema Srbije
Glavni nalazi ↩︎
- Uprkos brojnim inicijativama za borbu protiv korupcije i
određenim poboljšanjima u normativnim i institucionalnim okvirima,
sprečavanje i nekažnjivost korupcije u pravosuđu i dalje su
zabrinjavajući u Srbiji u periodu od 2014. do 2020. godine. Još
uvek nije postojao efikasan mehanizam koordinacije za sprečavanje,
smanjenje ili otklanjanje korupcije. U oktobru 2020. godine, Grupa
država za borbu protiv korupcije (GREKO) je utvrdila da je Srbija od
2015. godine na zadovoljavajući način primenila samo dve od 13 preporuka
GREKA u vezi sa „Sprečavanjem korupcije u odnosu na poslanike, sudije i
tužioce“, što je dovelo do ocene GREKA da je
situacija „u celini nezadovoljavajuće“.
Međutim, u martu 2022. godine, u Drugom prelaznom izveštaju o
usklađenosti, GREKO zaključuje da ukupan nivo
usklađenosti sa preporukama više nije „u celini nezadovoljavajući“ jer
je deset preporuka delimično sprovedeno.
- Pravosudne institucije nisu koristile planove
integriteta. Takvi planovi su propisani Zakonom o sprečavanju
korupcije kao sredstvo samoprocene, ali nema dokaza da su oni delotvorno
korišćeni za razvijanje ili jačanje zaštitnih mera protiv
korupcije.
- Značajan prostro za vršenje neprimerenog uticaja na
pravosudni sistem još uvek su prisutni. Ustavni i zakonodavni
okvir i dalje ostavljaju prostor za neprimeren politički uticaj na
pravosuđe, a pritisak na pravosuđe je i dalje visok.
Ustavnim promenama iz 2022. godine ukida se uloga izvršne i zakonodavne
vlasti u procesu imenovanja sudija i sastava VSS-a. Međutim, za
operacionalizaciju novih odredbi je potrebno usvojiti novih zakonski
okvir, sa definisanim rokom za mart 2023. godine. Vladini zvaničnici, od
kojih su neki na najvišem nivou, kao i narodni poslanici, nastavili su
da javno komentarišu tekuće istrage i sudske postupke i pojedine sudije
i tužioce, dok su članci u tabloidnim novinama targetirali i pokušali da
diskredituju članove pravosuđa.
- DVT je 2017. godine ustanovilo funkciju
Povereika za samostalnost koji izveštava javnost o tvrdnjama o
nedozvoljenom uticaju ili pokušajima neprimerenog uticaja na
tužioce. Međutim, to mesto nije bilo popunjeno od marta 2020.
godine, kada je prvom povereniku istekao mandat, pa sve do isteka
mandata sastava DVT-a u martu 2021. godine. Novi Poverenik je imenovan u
aprilu 2022. godine, ali i dalje nedostaju poslovnik o radu Poverenika,
kao i neophodni resursi.
- Automatizovano, nasumično raspoređivanje predmeta je do
2018. godine postalo zvanična norma u sudovima u Srbiji, ali su Zakon o
sudijama i Sudski poslovnik o radu i dalje sadržali prilično opširne
odredbe koje su omogućavale predsednicima sudova da dodele ili prnesu
predmet određenom sudiji, uprkos opštoj zabrani odstupanja od nasumičnog
dodeljivanja. Nije bilo centralizovanog praćenja predmeta koji
nisu nasumično raspoređeni, niti je još uvek postojao automatizovani
mehanizam za nasumično dodeljivanje predmeta u JT.
- Centralno praćenje izvora, osnova ili dispozicije
pismenih pritužbi na rad suda i tužilaštva nije uspostavljeno.
Pritužbe se podnose direktno sudovima i javnim tužilaštvima i/ili VKS-u,
RJT-u, Savetu i Veću, Ministarstvu pravde, Agenciji za borbu protiv
korupcije/Agenciji za sprečavanje korupcije. Svaki sud je bio u obavezi
da prikuplja i dostavlja statistiku pritužbi svakih šest meseci
Ministarstvu pravde, VKS-u, VSS-u i neposredno višem sudu. Ministarstvo pravde je uvelo
automatizovani sistem za žalbe, ali on nije povezan sa drugim
zainteresovanim stranama. Međutim, u sistemu
nije postojala kancelarija sa jedinstvenim brojevima za pismene žalbe
primljene u posmatranom periodu, koliko je pritužbi/žalbi podneto u više
institucija, koliko je zanemareno, a koliko se smatralo
validnim.
- Srbija je od 2017. do 2022. godine napravila značajne
korake u integraciji etičkih kodeksa za sudije i tužioce u režime koji
regulišu njihovo ponašanje. Etički odbori su osnovani kao
stalna tela u VSS-u i DVT-u, dok su „Etika i
integritet u pravosuđu“ jedna od najčešće obrađivanih tematskih oblasti
u okviru programa stalne obuke PA na temu „Posebna znanja i veštine“.
Štaviše, nastavni planovi i programi stalne obuke za nosioce pravosudnih
funkcija promenjeni su tako da uključuju više obuke zasnovane na
veštinama o etici i integritetu.
- Imenovanje sudskih veštaka nije u skladu sa međunarodnim
standardima za nepristrasnost, zbog čega je srpsko pravosuđe podložno
korupciji. Nije bilo jasnih i transparentnih pravila o postupku
koji tužioci primenjuju za imenovanje veštaka u krivičnom postupku.
Stručnjaci u istoj oblasti nisu uvek bili plaćeni po istim cenama. Ove
varijacije su navodno uticale na izbor veštaka od strane stranaka ili
sudija i na kvalitet njihovog rada. MP nije čuvalo sistematizovane
podatke prilikom oduzimanja ovlašćenja veštacima zbog neetičkog,
nekompetentnog ili nestručnog rada. Veštaci koji su propustili rokove
ili ročišta uglavnom nisu kažnjeni.
- Iako su pravosudne institucije poštovale Zakon o zaštiti
uzbunjivača koji je usvojen 2014. godine imenovanjem kontakt osobe za
uzbunjivače, ovi pojedinci nisu prošli obuku o tome kako da obavljaju
svoje dužnosti. Pored toga, istraživanja pokazuju da zaposleni
u pravosudnom sistemu nisu dobro informisani o zaštiti po ovom
zakonu.
- U velikoj meri, pravni okviri koji regulišu disciplinsku
odgovornost sudija i javnih tužilaca bili su u skladu sa međunarodnim
standardima. Najveći izuzetak predstavljalo je i dalje
imenovanje Saveta i Veća kao drugostepenih disciplinskih organa, posebno
zato što oni biraju i članove odgovarajućih disciplinskih komisija za
sudije i tužioce. Takođe postoji potreba za jasnim
pravilima u pogledu osnovna discipline.
- Regionalna anketa o pravosuđu iz 2020. godine pokazala je
značajano povećanje poverenja građana Srbije u pravosudni sistem u
odnosu na 2009. i 2013. godinu. Pravosuđe je bio na sredini
lestvice poverenja 2020. godine, sa 55 odsto. Ovo poboljšanje je deo
obrasca povećanja poverenja u državne institucije uopšte, sa izuzetkom
medija. Poverenje u pravosudni sistem poraslo je kako među korisnicima
suda, tako i među opštom javnošću.
- Značajan deo sudija, tužilaca i advokata navode da
pravosudni sistem u praksi nije nezavisan. Oko 24 odsto sudija
i 34 odsto tužilaca navodi da pravosudni sistem nije nezavisan. Advokati
su još skeptičniji, jer 73 odto advokata smatra da pravosuđe nije
nezavisno.
Uvod ↩︎
- Staranje o tome da se funkcije pravosuđa obavljaju sa
integritetom od presudnog je značaja za demokratsku i ekonomsku
budućnost Srbije. Revidirana metodologija proširenja Evropske
unije za Zapadni Balkan, koju je Evropska komisija usvojila 2020, još
veći naglasak stavlja na ključnu ulogu osnovnih reformi neophodnih za
pristupanje Srbije Uniji, među kojima je i reforma pravosuđa. Ovo predstavlja primenu
međunarodnih standarda prema kojima se nijedno društvo ne može smatrati
ozbiljno posvećenim borbi protiv korupcije ako postoji percepcija da
njegovo pravosuđe ili bezbednosne službe postupaju nekažnjivo. Kultura
integriteta ne može se negovati samo represivnim merama: podsticanje
integriteta zahteva očuvanje nezavisnosti i samostalnosti sudija i
tužilaca i eliminisanje aspekata ovog sistema koji stvaraju prilike za
nastanak korupcije.
- Za potrebe ove analize, izrazi „integritet“ i „korupcija“
upotrebljavaju se u širem smislu. „Integritet“ podrazumeva
sposobnost pravosuđa ili pojedinačnog nosioca pravosudne funkcije da se
odupre korupciji dok pri tom poštuje osnovne vrednosti sudijske i
tužilačke nezavisnosti, ličnog integriteta, čestitosti, ravnopravnosti,
stručnosti i revnosti. „Korupcija“ obuhvata
podmićivanje sudija, sudskog osoblja ili javnih tužilaca, zloupotrebu
službenog položaja od strane nosilaca pravosudnih funkcija, trgovinu
uticajem i vršenjem neprimerenog uticaja na nosioce pravosudnih funkcija
(kako spolja, odnosno od strane političkih aktera, medija i drugih, tako
i iznutra, od strane kolega ili nosilaca viših funkcija unutar
sistema).
- Srbija je 2019. godine donela Zakon o sprečavanju
korupcije koji je zamenio Zakon o
agenciji za borbu protiv korupcije iz 2008. i dodatno razradio njegova
rešenja. Ciljevi zakona iz 2019, čija primena je počela u
septembru 2020, jesu očuvanje javnog interesa, smanjenje rizika od
korupcije i unapređenje integriteta i odgovornosti organa javne vlasti i
javnih funkcionera (videti Okvir 21). Zakonom iz 2018. izmenjen je naziv
Agencije za borbu protiv korupcije, koja je postala Agencija za
sprečavanje korupcije, a proširene su i pojašnjene nadležnosti i mandat
ovog nezavisnog državnog organa.
Okvir 21: Zakon o sprečavanju korupcije iz 2019.
- Pored tela navedenih na Slici 89 u
daljem tekstu, među institucijama i organizacijama koje imaju
nadležnosti za sprečavanja korupcije i izveštavanje o njoj su
Ministarstvo pravde, Narodna skupština, Pravosudna akademija i
organizacije građanskog društva. U borbi protiv korupcije uloge
igraju i nosioci pravosudnih funkcija, odnosno pojedinačne sudije,
tužioci, zaposleni u sudovima i tužilaštvima, advokati i
veštaci.
Slika 114: Institucionalni okvir za očuvanje integriteta u
pravosuđu
- Samo mali broj preporuka koje se odnose na problem
korupcije u pravosuđu navedenih u Funkcionalnoj analizi iz 2014. u
potpunosti je sproveden u delo do kraja 2020, kao što je prikazano u
Prilogu x. U Funkcionalnoj analizi iz 2014. bilo je dato šest
preporuka, podeljenih na 20 posebnih delova, u vezi sa pitanjima
korupcije u pravosuđu. Od tih 20, samo dve su u potpunosti realizovane,
sedam je delimično sprovedeno, a 11 uopšte nije sprovedeno.
- Uprkos brojnim inicijativama protiv korupcije i određenim
poboljšanjima normativnog i institucionalnog okvira, sprečavanje
korupcije i nekažnjivosti u pravosuđu u Srbiji ostalo je aktuelno
pitanje počevši od 2014. pa sve do 2020. godine. I dalje nije
postojao delotvoran koordinacioni mehanizam za sprečavanje, smanjenje
ili suzbijanje korupcije. U oktobru 2020, Grupa država protiv korupcije
(GREKO) utvrdila je da je Srbija od 2015. na zadovoljavajuć način
realizovala samo dve od 13 preporuka GREKO o „sprečavanju korupcije u
pogledu narodnih poslanika, sudija i tužilaca“,
što je navelo GREKO da stanje u tom pogledu oceni kao „u celini
nezadovoljavajuće“.
- Postojao je i značajan prostor za vršenje neprimerenog
uticaja na pravosuđe. Ustavni i zakonski okvir i dalje su
ostavljali prostor za neprimereni politički uticaj na pravosuđe, a
stepen pritiska na pravosuđe ostao je značajan.
Državni zvaničnici, uključujući i pojedince na najvišem nivou, kao i
narodni poslanici, nastavili su u javnosti da komentarišu istrage i
sudske postupke u toku, kao i rad pojedinačnih sudija i tužilaca, dok je
tabloidna štampa u svojim napisima ciljala i nastojala da diskredituje
predstavnike pravosuđa.
- Najosnovnija promena koju Srbija tek treba da izvrši u
cilju podsticanja integriteta u pravosuđu, i to smanjenjem mogućnosti za
vršenje političkog uticaja na rad pravosuđa, jeste usvajanje u Narodnoj
skupštini izmena i dopuna Ustava i povezanih zakona kojima se uređuju
članstvo u VSS i DVT i njihove nadležnosti.
Ove promene se razmatraju u poglavlju o upravljanju i
rukovođenju.
Koordinacija između
institucija ↩︎
- Nisu ostvarene saradnja i koordinacija između institucija
zaduženih za izgradnju integriteta pravosuđa u Srbiji potrebne da bi ova
zemlja unapredila svoju reputaciju u pogledu korupcije u pravosudnom
sistemu. Ovu poruku su institucije i njihovi rukovodioci čuli
mnogo puta, primera radi iz godišnjih Saopštenja o politici proširenja
EU i Funkcionalne analize pravosuđa za 2014.
Odsustvo koordinacije podrazumevalo je i nedostatak odgovarajuće
interakcije između Saveta odnosno Veća i Agencije za borbu protiv
korupcije/ASK u pogledu izrade, sprovođenja i praćenja planova
integriteta i pravila i standarda o sukobu interesa.
- Odsustvo centralizovanih baza podataka Saveta i Veća u
kojima bi se prikupljale sve pismene predstavke o radu pravosudnih
institucija negativno je uticalo na sposobnost sistema da prati kršenje
odredbi o integritetu od strane nosilaca pravosudnih funkcija odnosno
zaposlenih u pravosuđu i da otklanja nedostatke u pružanju pravosudnih
usluga. Iako nije postojala zakonska obaveza Veća odnosno
Saveta da prikuplja i analizira sve pismene predstavke o sistemu,
činjenica da predstavke nisu prikupljane niti analizirane dovodila je do
značajnih problema za pravosuđe u pogledu integriteta (kao i upravljanja
i kvaliteta). Savet i Veće nisu bili u stanju da utvrde koliko
predstavki je imalo istu sadržinu, ili koliko njih se odnosilo na
određenu vrstu predmeta ili određeni sud, javno tužilaštvo, sudiju,
tužioca ili zaposlenog. Uzevši u obzir njihovu odgovornost za rad
sistema i izbor, obuku, vrednovanje rada, etičko postupanje i
disciplinsku odgovornost sudija i tužilaca, Savet i Veće su
najadekvatnije institucije za prikupljanje i analizu podataka u vezi sa
integritetom pravosuđa, u koordinaciji i saradnji sa drugim nadležnim
organima.
- Pravosuđe nije obaveštavalo spoljne institucije koje su
inicijalno primile predstavke o korupciji u pravosuđu i/ili pružanju
pravosudnih usluga. To je predstavljalo još jednu prepreku za
kapacitet Srbije da prati i otklanja kršenja odredbi o integritetu od
strane nosilaca pravosudnih funkcija. Tokom čitave 2020, ove predstavke
su podnošene predsednicima sudova, javnim tužiocima, Savetu i Veću,
VKS-u, RJT-u, ASK i Ministarstvu pravde. Do početka primene Zakona o
sprečavanju korupcije, nije postojala zakonska obaveza bilo koje
pravosudne institucije da izvesti organ izvan pravosuđa koji je primio
pritužbu o načinu na koji je po njoj postupljeno,
osim kada je reč o obaveštavanju Ministarstva pravde u skladu sa Zakonom
o uređenju sudova. Primera radi, ASK je timu Svetske
banke navela da relevantni pravosudni organi nisu rutinski obavestili
Agenciju za borbu protiv korupcije o ishodu 117 predstavki o korupciji u
sudovima i tužilaštvima od 2015. do 2020. godine. U tom periodu,
Agencija za borbu protiv korupcije primila je ukupno 283 predstavke koje
su se odnosile na rad sudova i javnih tužilaštava. Od tog broja, 96
predstavki odnosilo se na sumnju na postojanje korupcije u sudovima, kao
i na krivična dela protiv službene dužnosti i pravosuđa koja su navodno
učinile sudije. Pored toga, 21 predstavka odnosila se na sumnju na
postojanje korupcije u javnim tužilaštvima i krivična dela protiv
službene dužnosti i pravosuđa koja su navodno učinili javni tužioci i
zamenici javnih tužilaca.
Slika 17: Struktura predstavki podnetih ASK u pogledu rada sudova od
2015. do 2020.
Slika 18: Struktura predstavki podnetih ASK u pogledu rada
tužilaštava od 2015. do 2020.
- U skladu sa Zakonom o sprečavanju korupcije, pravosudni
organi dužni su da izveste ASK o ishodu predstavki koje Agencija
prosledi samo ako ASK oceni da „u radu organa javne vlasti postoje
okolnosti koje mogu da dovedu do korupcije“.
U tim slučajevima, ASK je dužna da organu javne vlasti preporuči mere
radi otklanjanja stanja sa rokom za njihovo sprovođenje, a organ javne
vlasti je dužan da obavesti ASK o ishodu preduzetih mera.
Izrada
planova integriteta i praćenje njihovog sprovođenja ↩︎
- Planovi integriteta zamišljeni su kao samoprocene
izloženosti jedne institucije mogućnostima za korupciju i drugim
nepravilnostima, ali nije bilo dokaza da ih je pravosuđe delotvorno
koristilo za izradu ili jačanje svojih zaštitnih mehanizama protiv
korupcije. Od 2012. do 2015, organi javne vlasti izrađivali su
i realizovali svoje prve planove integriteta i okončali prvi ciklus
njihovog sprovođenja. Drugi ciklus počeo je u decembru 2015. i trajao
sve do oktobra 2019. U toku priprema za drugi ciklus, Agencija za borbu
protiv korupcije sarađivala je sa Ministarstvom pravde, Savetom i Većem
na izradi modela planova integriteta sa pravosudne organe. Svaki organ
je imao priliku da predloži oblasti i procese u kojima se javljaju
rizici pored onih navedenih u modelima planova, ali nijedan pravosudni
organ nije iskoristio tu mogućnost. Primera radi,
nijedan sud niti tužilaštvo nisu identifikovali rizike vezane za
sprovođenje pravila ili odlaganje krivičnog gonjenja, sklapanje
sporazuma o priznanju krivice ili izuzeće sudija odnosno javnih
tužilaca, iako su ta pitanja razmatrana u krivičnopravnom sistemu od
2012. do 2019.
Slika 19: Oblasti prepoznate u planovima integriteta pravosudnih
organa
kao najosetljivije na korupciju
- Etička pitanja i lični integritet
- Bezbednost
- Upravljanje institucijom
- Upravljanje ljudskim resursima
- Upravljanje dokumentacijom
- Javne nabavke
- Finansijsko upravljanja |
- Informatička-informaciona bezbednost
- Upravljanje ljudskim resursima |
Izvor: Podaci Agencije za borbu protiv korupcije, jul
2019.
- Delotvorna upotreba ovih planova otežana je i time što
pravosudni organi nisu imenovali zaposlene na višim funkcijama koji bi
bili zaduženi za izradu i praćenje sprovođenja planova integriteta, kao
i nedostatkom transparentnosti u pogledu njihove sadržine.
Prema podacima ASK, planove integriteta u prvom ciklusu donelo je 84
odsto pravosudnih organa, a u drugom njih 88 odsto.
Međutim, zaključno sa krajem 2020, većina organa vezanih za pravosuđe,
uključujući Ministarstvo pravde, Savet, Veće, sudove i javna tužilaštva,
nisu postupili u skladu sa preporukom Agencije za borbu protiv korupcije
da objave planove integriteta na svojim internet stranicama.
Pravila
o sukobu interesa, neprimerenom uticaju i prijavljivanju imovine ↩︎
- Od 2015. do 2020, u skladu sa Zakonom o
Agenciji za borbu protiv korupcije odnosno Zakonom o sprečavanju
korupcije, Agencija za borbu protiv korupcije odnosno Agencija za
sprečavanje korupcije pokrenula je 217 postupaka protiv sudija i javnih
tužilaca zbog povreda zakonskih odredbi o prijavljivanju imovine i
prihoda, sukoba interesa javnih funkcionera i prijemu poklona.
Od tog broja, 196 postupaka je okončano. Izrečeno je 185 mera opomene i
sedam mera javnog objavljivanja odluke o povredi zakona, dok su četiri
postupka obustavljena. Mere opomene su bile
najblaže sankcije propisane za ove povrede.
- Zakonom o sprečavanju korupcije u najvećoj meri su
osnažena i pojašnjena pravila o sukobu interesa i prijavljivanju
imovine. Kodeksi etike za sudije, javne tužioce i zamenike
javnih tužilaca na snazi do kraja 2020. nisu se bavili „sukobom
interesa“ kao takvim, ali kodeksi i članovi 30 i 31
Zakona o sudijama i članovi od 65 do 68 Zakona o javnom tužilaštvu
sadržavali su jasne zabrane o obavljanju delatnosti izvan pravosuđa
kojima se nepristrasnost može dovesti u pitanje, kao i obavezu
obaveštavanja nadređenih o aktivnostima kojima se to može učiniti.
- U aprilu 2021. VSS i DVT izmenili su svoje
poslovnike. Visoki savet sudstva usvojio je izmene i dopune
svog Poslovnika kojima je uređeno sprečavanje neprimerenog uticaja na
pojedinačne sudije i pravosuđe u celini. Pored toga, DVT je odlučilo da u
svom Poslovniku izmeni odredbe o sprečavanju neprimerenog uticaja na
javne tužioce i zamenike javnih tužilaca. Oba poslovnika sada
predstavljaju osnovu za rad Poverenika za samostalnost. Međutim, nakon
izmene svog Poslovnika VSS je sproveo brojne radnje u cilju promovisanja
izveštavanja o neprimerenom uticaju na sudije i adekvatnog sprovođenja
ovog mehanizma.
- Etički kodeks javnih tužilaca i zamenika javnog tužioca i
prateće smernice, koje je DVT usvojilo u aprilu 2021, sadrže više načela
koji se odnose na sukob interesa.
Pa ipak, sukob interesa nije predstavljen kao zasebna tema, a novim
Etičkim kodeksom nisu razrađene različite vrste sukoba interesa. Pored
toga, Etički kodeks poznaje samo jednu meru za sprečavanje ili
otklanjanje sukoba interesa, i to izuzeće. U praksi, to ograničenje je
dodatno pogoršano nedostatkom odredbi u Etičkom kodeksu i Smernicama
kojima bi se pojasnilo kada javni tužilac treba da traži sopstveno
izuzeće; umesto toga, nosioci tužilačke
funkcije upućuju se da to učine „u skladu sa zakonom“.
- Do kraja 2020. učinjeni su i koraci da se među sudijama
unapredi svest o problemima koje uzrokuju potencijalni rizici za
nastanak sukoba interesa i neprimerenog uticaja. Pored obuke koju je
organizovala Pravosudna akademija i o kojoj će biti više reči u daljem
tekstu, ASK je objavila i Priručnik za prepoznavanje i
upravljanje situacijama sukoba interesa i nespojivosti funkcija, dok su Smernice za sprečavanje
neprimerenog uticaja na sudije i Smernice za javne
tužioce: prepoznavanje i postupanje u slučajevima nedozvoljenog i
neprimerenog uticaja objavljeni u februaru 2019. Iako
Priručnik nije namenjen samo sudijama i javnim tužiocima i njihovim
zamenicima, ASK ga je predstavila i nosiocima pravosudnih funkcija. Oba Vodiča sadrže uputstva za
odgovarajuće upravljanje ovim rizicima.
- Pozitivnu vest predstavljao je i početak rada Poverenika
za samostalnost, koga je DVT
imenovalo 2017. godine radi izveštavanja građana o navodima o
neprimerenom uticaju ili pokušaja da se izvrši neprimeren uticaj na
tužioce. Poverenik je imenovan nakon što je EU u svom godišnjem
izveštaju za Srbiju iz 2016. godine navela da se na pravosuđe vrši
pritisak spolja putem brojnih komentara u javnosti o istragama i
predmetima u toku, uključujući i komentare sa najvišeg političkog nivoa,
te da VSS i DVT nisu preduzeli odgovarajuće mere da zaštite nosioce
pravosudnih funkcija od uticaja tih komentara. GREKO je naveo da je
Poverenik uzeo u rad 18 predmeta u 2019. i 40 u 2017. i 2018. i
„preporučio da DVT dodatno zaštiti tužioce od prekomernih kritika iz
političke sfere, izvršio neposredan uvid kako bi u osam predmeta utvrdio
da li su tužioci radili pod neprimerenim političkim uticajem i na svojoj
internet stranici objavio konkretne izveštaje i navode o neprimerenom
uticaju izvršenom na javne tužioce u konkretnim predmetima.“
- Međutim, mesto poverenika je bilo upražnjeno godinu dana
nakon što je trogodišnji mandat prvog poverenika istekao u martu
2020. Sa novim sastavom DVT-a, novi poverenik je imenovan u
aprilu 2021. godine. Pored toga, DVT se takođe nije postaralo da usvoji
adekvatan zakonodavni okvir za rad, kao i neophodna sredstva za rad.
Pravila o prijemu poklona ↩︎
- I Zakon o sudijama i Zakon o javnom tužilaštvu propisuju
da je primanje poklona u suprotnosti sa odredbama o sukobu interesa i
može predstavljati razlog za pokretanje disciplinskog postupka.
Odredbe o prijemu poklona u Zakonu o sprečavanju korupcije nešto su
jasnije nego u Zakonu o Agenciji za borbu protiv korupcije. Novijim
zakonom je nosiocima javnih funkcija i članovima njihovih porodica
dozvoljeno da zadrže samo protokolaran ili „prigodni“ poklon primljen u vezi sa obavljanjem
javne funkcije, pod uslovom da vrednost takvog poklona ne prelazi 10
odsto prosečne mesečne zarade bez poreza i doprinosa u Republici
Srbiji. Prema odredbama Zakona o Agenciji
za borbu protiv korupcije, javni funkcioneri bili su dužni da predaju u
javnu svojinu protokolarne i „prigodne“ poklone vrednosti veće od pet
odsto prosečne neto mesečne zarade u Republici Srbiji.
- I dalje je postojala bojazan da noviji zakon još uvek ne
propisuje kriterijume na osnovu kojih bi se ocenilo da li je poklon
primljen „u vezi sa vršenjem javne funkcije“.
Pored toga, tim Svetske banke nije bio u stanju da proveri da li su od
2015. do 2019. VSS, DVT, RJT i pojedinačni sudovi i javna tužilaštva
vodili evidencije o poklonima koje prijave nosioci pravosudnih funkcija,
kako je bilo propisano članom 41 Zakona o Agenciji za borbu protiv
korupcije.
- Automatizovana dodela predmeta slučajem zvanično je
uvedena kao standardna procedura u svim sudovima Srbije 2018. godine,
ali u decembru 2020. nije postojalo centralizovano praćenje predmeta
koji nisu raspodeljeni slučajem. Takođe, prema stanju u
decembru 2020, Zakon o sudijama i Sudski poslovnik i dalje su sadržavali
prilično široko postavljene odredbe koje su omogućavale predsednicima
sudova da dodele ili prenesu predmet određenom sudiji, uprkos opštoj
zabrani odstupanja od raspodele predmeta slučajem. U skladu sa odredbama
članova 24-27 Zakona o sudijama i Sudskog poslovnika, od redosleda
prijema predmeta moglo se odstupiti u slučajevima predviđenim zakonom,
kao i u slučaju opterećenosti ili opravdane sprečenosti sudije da
postupa usled dužeg odsustva, ako je ugroženo efikasno funkcionisanje
suda, ako je sudiji pravnosnažno izrečena disciplinska sankcija zbog
disciplinskog prekršaja neopravdanog odugovlačenja postupka, kao i „u
drugim slučajevima predviđenim zakonom“.
- Na kraju 2020. još uvek nije postojao automatizovani
mehanizam za raspodelu predmeta slučajem u javnim tužilaštvima, a
raspodela slučajem nije bila pravilo. Kao što je navedeno u
Funkcionalnoj analizi pravosuđa iz 2014, javni tužioci bi trebalo da
dodele predmet prvom sledećem zameniku javnog tužioca po azbučnom redu,
a raspodelu predmeta je trebalo evidentirati u upisnik. Međutim,
zaključno sa krajem 2020. javni tužioci i dalje su imali široka
diskreciona ovlašćenja za preraspodelu predmeta u slučajevima u kojima
su smatrali da je to opravdano, u skladu sa Pravilnikom o upravi u
javnim tužilaštvima.
Imenovanje sudskih veštaka ↩︎
- Regulatorni okvir kojim se uređuje rad sudskih veštaka u
Srbiji nije bio usklađen sa evropskim standardima. Pošto su sudski veštaci
ključni element funkcionalnog sudskog sistema jer obezbeđuju dokaze koji
se često pokazuju presudnim za donošenje sudskih odluka, od izuzetne je
važnosti da se sudsko veštačenje smatra nezavisnim, objektivnim i
nepristrasnim.
- Imenovanje sudskih veštaka prepoznato je kao jedna od
oblasti sa najvećim rizikom od korupcije u pravosuđu Srbije. Zaključno sa decembrom 2020,
prvostepeni sudovi obaveštavali su Ministarstvo pravde o svojim opštim
potrebama za sudskim veštacima određenih struka.
Međutim, Ministarstvo nije bilo dužno da postupa u skladu sa zahtevima
sudova kada je objavljivalo javne pozive za sudske veštake, tako da broj
dostupnih veštaka nije nužno bio adekvatan da se zadovolje potrebe
sistema. Tužioci su imali mogućnost da imenuju veštake u krivičnim
postupcima, ali taj proces nije bio uređen jasnim i transparentnim
pravilima.
- Prema navodima, veštaci iste struke nisu uvek jednako
naplaćivali troškove vršenja radnji niti su im ti troškovi plaćani u
istom iznosu, suprotno odredbama Pravilnika o naknadi troškova u sudskim
postupcima. Te razlike su, opet prema navodima, uticale na
izbor veštaka od strane stranaka u postupku kao i kvalitet rada
veštaka. Veštaci su takođe navodili da se
retko dešavalo da sudija zatraži od veštaka da po izradi nalaza i
mišljenja podnese zahtev za naknadu odnosno nagradu, iako je to
propisano Pravilnikom o naknadi troškova u sudskim postupcima.
- Iako je u skladu sa Zakonom o sudskim veštacima
Ministarstvo pravde imalo pravo da razreši veštaka zbog nestručnog,
neurednog ili nesavesnog veštačenja,
Ministarstvo nije sistematski vodilo evidenciju o takvim
razrešenjima. Takođe je naveden
mali broj situacija u kojima su stranke u postupku ili sudovi kažnjavali
veštake zbog propuštenih rokova ili čak odsustva sa ročišta ili od njih
zbog toga tražili naknadu štete.
Mehanizmi za zaštitu
uzbunjivača ↩︎
- Zakonom o zaštiti uzbunjivača
iz 2014. uređeno je otkrivanje nepravilnosti u radu svih javnih
institucija, uključujući i u pravosuđu. Shodno tome, nosioci
pravosudnih funkcija, sudijski i tužilački pomoćnici i pripravnici i
drugi zaposleni u pravosudnom sistemu mogli su da iskoriste mehanizme
propisane zakonom za prijavljivanje problema u radu svojih kolega i/ili
pravosudnih organa.
- Nisu postojali pouzdani statistički podaci o tome koji
napori su učinjeni da se zaposleni u ovom sistemu upoznaju da
dostupnošću mehanizma uzbunjivanja. Intervjui koje je obavio
tim za izradu Funkcionalne analize ukazuju na to da nosioci pravosudnih
funkcija, sudijski i tužilački pomoćnici i pripravnici i drugi zaposleni
u pravosudnom sistemu nisu u dovoljnoj meri upoznati sa mogućnostima za
korišćenje mehanizama uzbunjivanja.
- Učesnici u intervjuima naveli su da većina lica određenih
za prijem informacija i vođenje postupka u vezi sa uzbunjivanjem nije
imala nikakvu obuku o vršenju svojih ovlašćenja. Pa ipak,
pravosudni organi ispunili su svoju obavezu određivanja tih lica i
usvajanja opštih akata o unutrašnjem uzbunjivanju.
Delotvornost
pritužbi, etičkih kodeksa i disciplinskih postupaka ↩︎
Mehanizmi za podnošenje
pritužbi ↩︎
- Na centralnom nivou nisu praćeni izvori, osnove niti
načini rešenja pismenih pritužbi o radu sudova i tužilaštva.
Kao što je napred već navedeno, pritužbe odnosno predstavke su
podnošene, između ostalog, neposredno sudovima i tužilaštvima, VKS-u,
RJT-u, Savetu odnosno Veću, Ministarstvu pravde i ABPK odnosno ASK.
Svaki sud je bio dužan da prikuplja i svakih šest meseci dostavlja
statističke podatke o pritužbama Ministarstvu pravde, VSS-u, DVT-u i
neposredno višem sudu. Uprkos tome, u
sistemu nije postojalo telo koje bi vodilo zbirne podatke o pritužbama
podnetim pismenim putem tokom izveštajnog perioda, broju predstavki
podnetih većem broju institucija istovremeno i broju odbačenih i
prihvaćenih pritužbi.
- Nedostatak statističkih podataka o razlozima iz kojih su
upućivane pritužbe drastično je uticao na mogućnost pravosudnog sistema
da se suprotstavi glasinama i percepciji da je pravosuđe ogrezlo u
korupciju. Dok žalbu može uložiti samo strana nezadovoljna
sadržinom sudske odluke, pritužbu može podneti svaka strana ili drugi
učesnik u postupku koji smatra da se postupak odugovlači, da je
nepravilan ili da postoji bilo kakav uticaj na njegov tok odnosno
ishod.
- Ispitanici su u intervjuima saopštili timu za izradu
Funkcionalne analize da postoje dva glavna razloga za podnošenje
pritužbe na sudski postupak, i to nezadovoljstvo odlukom i dužina
trajanja postupka. Nakon što pritužba iz bilo kog izvora dospe
do predsednika suda, on je bio dužan da pozove sudiju o kome je reč da
se izjasni i da obavesti podnosioca pritužbe kao i predsednika
neposredno višeg suda o svom mišljenju i merama preduzetim povodom
pritužbe. Sve to je bio dužan da učini najkasnije 15 dana od prijema
pritužbe. Predsednik suda je mogao da odbaci pritužbu u potpunosti ili u
određenom delu ako utvrdi da podnosilac zloupotrebljava pravo na
pritužbu.
- Ako je pritužba podneta posredstvom Ministarstva pravde,
neposredno višeg suda ili Visokog saveta sudstva, predsednik suda je
takođe bio dužan da taj organ obavesti o osnovanosti pritužbe i
eventualno preduzetim merama. Međutim, nijedan od ovih organa
nije mogao da preinači odluku predsednika suda niti preduzme bilo koju
drugu radnju ako predsednik suda nije postupio po pritužbi.
- Pritužbe na rad zamenika javnog tužioca mogle su se
podneti odgovarajućem javnom tužiocu, a na rad javnog tužioca neposredno
višem javnom tužiocu. Odgovarajući javnu tužilac bio je dužan
da o osnovanosti predstavke ili pritužbe pismeno obavesti podnosioca
pritužbe odnosno predstavke. Ukoliko je
predstavka ili pritužba bila podneta preko DVT-a, Ministarstva pravde,
RJT-a ili drugog nadređenog javnog tužilaštva, o osnovanosti pritužbe i
preduzetim merama obaveštavali su se i ti organi. I građani, pravna
lica, državni organi ili organi autonomne pokrajine i jedinica lokalne
samouprave mogli su da upute pritužbe tužilaštvima povodom postupanja u
predmetima.
- Zaključno sa decembrom 2020, na Internet stranicama
brojnih sudova mogle su se naći informacije sa internet stranice
Ministarstva pravde o postupku podnošenja pritužbi; informacije
Ministarstva obuhvatale su vodič, obrazac pritužbe i infografik kojim je
vizuelno prikazana ova procedura. Na internet stranice
Ministarstva pravde jasno je navedeno da se ove procedure ne odnose na
nezadovoljstvo zakonitošću ili ispravnošću sudskih odluka. I VKS je
informacije o postupku podnošenja pritužbi objavio na svojoj stranici,
zajedno sa obrascem pritužbe, a obrazac pritužbe
se mogao naći i na delu stranice RJT-a posvećenom propisima i
obrascima. Međutim, do kraja 2020. VSS, DVT i
javna tužilaštva nisu na svojim stranicama objavili informacije o
podnošenju pritužbi na rad sudova i javnih tužilaca.
Delotvornost etičkih kodeksa ↩︎
- Srbija je od 2017. do 2022. ostvarila značajan napredak u
uvođenju etičkih kodeksa sudija i tužilaca u mehanizme kojima se uređuje
njihovo ponašanje. U martu 2022. GREKO je utvrdio da su
preporuke iz 2015. o odgovarajućem upoznavanju svih aktera sa
Etičkim kodeksom za sudije koji je dopunjen odgovarajućim pismenim
smernicama o etičkim pitanjima za sudije sproveden na zadovoljavajući
način. GREKO je u svom izveštaju naveo da
je do kraja 2020. veliki broj sudija pohađao obuku za upoznavanje sa
Smernicama za sprečavanje neprimerenog uticaja na sudije. GREKO je u
aprilu 2022. godine naveo da obuka o etičkim pitanjima za sudije o
etičkim pitanjima nije redovno organizovana.
- Zabeležena su i druga pozitivna kretanja u pogledu
etičkih pitanja vezanih za sudije i tužioce. Među njima je i
objavljivanje 36 anonimizovanih konačnih odluka Disciplinske komisije
VSS-a „sa konkretnim tumačenjima koja služe kao praktični primeri i
smernice za etička pitanja“, i, kao što je napred
već navedeno, DVT je u aprilu 2021. usvojio novi Etički kodeks javnih
tužilaca i zamenika javnog tužioca i prateće smernice.
Pravosudna akademija je obuku u oblasti Etičkog kodeksa javnih tužilaca
i zamenika javnog tužioca unela u svoj program obuke za 2019, a 51 tužilac je u toku te 2019.
godine pohađao obuku iz pitanja etike.
- Poverljivo savetovanje je bilo zvaničan mehanizam za
podsticanje i podršku etičkom ponašanju nosilaca pravosudnih
funkcijakoje je uspostavljeno u VSS-u, a savetnik za poverljivo
savetovanje je imenovan u novembru 2021.
Do 2018. nisu postojali jasni mehanizmi putem kojih su sudije mogle da
zatraže savete ili konsultacije o odgovarajućem postupanju u
pojedinačnim predmetima u skladu sa etičkim normama.
U septembru 2018. VSS je konačno usvojio Poslovnik o radu svog Etičkog
odbora, i to osam godina nakon što je DVT usvojilo svoj Etički kodeks.
Prema ovom poslovniku, Etički odbor je bio dužan da donosi pisana
uputstva sa praktičnim smernicama i preporukama, kao i da obavlja
poverljiva savetovanja sa sudijama o odgovarajućem postupanju u
pojedinačnim slučajevima.
- Iako je DVT poverilo poverljivo savetovanje Etičkom odboru i
imenovalo profesora kao savetnika za poverljivo savetovanje, nema
izveštaja o poverljivom savetovanju o etičkim pitanjima za javne
tužioce. Prema Kodeksu etike, javni
tužioci i zamenici javnih tužilaca imali su mogućnost da Etičkom odboru
DVT-a podnesu zahtev za tumačenje određenog etičkog pravila, kao i za savet ili utvrđivanje
činjenica u pogledu određenih etičkih pitanja. Međutim, nije postojala
obaveza da te konsultacije budu poverljive.
Disciplinska odgovornost ↩︎
- Pravni okviri kojima se uređuje disciplinska odgovornost
sudija i javnih tužilaca u Srbiji su najvećim delom usaglašeni sa
međunarodnim standardima. Značajan izuzetak u tom smislu bio je
nastavak imenovanja Saveta i Veća kao drugostepenih disciplinskih
organa, prvenstveno zato što Savet odnosno Veće takođe biraju članove
Disciplinskih komisija za sudije i javne tužioce.
I normativni okvir je dospeo pod udar kritike iz domaćih izvora zbog
nejasnoće i nedoslednosti, i to iz najmanje dva
razloga. Prvo pitanje odnosilo se na to što Zakon o sudijama ne
propisuje izričito disciplinsku odgovornost predsednika sudova koji ne
primenjuju pravila i propise koje su dužni da sprovode. Drugi razlog se
ticao odsustva definicija izraza korišćenih za kvalifikovane prekršaja,
kao što su „ozbiljan“, „težak“ i „značajno“.
Ova kritika nije samo od akademskog interesa, budući da su sudije i
tužioci zaista bili sankcionisani u skladu sa tim odredbama. Evropska unija je pozvala Srbiju
da izmeni pravila o disciplinskoj odgovornosti kako za sudije tako i za
tužioce, u skladu sa evropskim standardima, tako da samo ozbiljne
povrede dužnosti, a ne puka nekompetentost, budu osnov za pokretanje
disciplinskog postupka.
- Prema podacima VSS-a,
od 2015. do 2020. pred Disciplinskom komisijom pokrenuto je 90
disciplinskih postupaka protiv sudija. Ovi podaci prikazani su
u Tabeli 20. Tokom istog perioda pred Disciplinskom komisijom DVT-a
pokrenuto je 27 disciplinskih postupaka protiv javnih tužilaca i
zamenika javnog tužioca, kao što je prikazano
na Tabeli 21.
Slika 20: Broj prijava podnetih disciplinskom tužiocu i
disciplinskih postupaka pokrenutih protiv sudija
Godina |
Broj prijava podnetih disciplinskom tužiocu |
Broj pokrenutih disciplinskih postupaka |
2015 |
956 |
18 |
2016 |
831 |
19 |
2017 |
- |
15 |
2018 |
584 |
14 |
2019 |
491 |
14 |
2020 |
429 |
10 |
Slika 21: Broj prijava podnetih disciplinskom tužiocu i
disciplinskih postupaka pokrenutih protiv javnih tužilaca i zamenika
javnog tužioca
Godina |
Broj prijava podnetih disciplinskom tužiocu |
Broj pokrenutih disciplinskih postupaka |
2015 |
262 |
8 |
2016 |
197 |
4 |
2017 |
179 |
3 |
2018 |
152 |
5 |
2019 |
162 |
7 |
2020 |
111 |
0 |
- Među disciplinskim merama izrečenim sudijama i javnim
tužiocima bili su javna opomena, umanjenje plate, zabrana napredovanja i
razrešenje, mada su najčešće izricane mere bile javna opomena i
umanjenje plate. Videti Sliku 115.
Slika 115: Broj disciplinskih mera izrečenih sudijama i javnim
tužiocima
Izvor: Godišnji izveštaji Visokog saveta sudstva i Državnog veća
tužilaca
- Najčešći disciplinski prekršaji zbog kojih su sudijama
izricane mere odnosili su se na efikasnost i kršenje odgovarajućih
etičkih kodeksa. Utvrđeno je da su sudije bile odgovorne za (1)
nesavesno vršenje sudijske funkcije u vezi sa vođenjem ili okončanjem
sudskog postupka, a naročito neopravdano odugovlačenje sudskog postupka,
(2) neopravdano kašnjenje u izradi odluka; i (3) neopravdano
nezakazivanje ročišta ili pretresa. U 2017. i 2018. su vođena tri
predmeta u kojima je utvrđena odgovornost sudija za „značajno kršenje
odredbi Etičkog kodeksa“.
- Nisu bili dostupne ni detaljne informacije o
disciplinskim postupcima protiv pojedinačnih javnih tužilaca. Prema izveštajima DVT-a, od 2015.
do 2018. utvrđena je odgovornost javnih tužilaca i zamenika javnog
tužioca zato što (1) nisu izrađivali javnotužilačke odluke i nisu
ulagali redovna i vanredna pravna sredstva u propisanom roku; (2)
očigledno kršili obaveze pravilnog postupanja prema sudijama u postupku,
strankama, njihovim pravnim zastupnicima, svedocima, osoblju ili
kolegama; (3) kršili načelo nepristrasnosti i ugrožavali poverenje
građana u javno tužilaštvo; i (4) „značajno kršili odredbe Etičkog
kodeksa“.
Obuka
o etičkim pitanjima i drugim aspektima integriteta ↩︎
- Usavršavanje iz oblasti etike i integriteta uvedeno je u
programe početne i stalne
obuke nosilaca pravosudnih
funkcija. Iako je Akademija bila zadužena za organizaciju same
obuke, Savet i Veće su izradili programe početne obuke i usvojili
programe stalne obuke nosilaca pravosudnih funkcija i pratili njihovu
realizaciju. Pravosudna akademija je takođe
predstavila tužiocima i zamenicima tužilaca Kodeks etike za javne
tužioce i zamenike javnih tužilaca koji je bio na snazi do 2021. godine,
a uz to ga je i unela u svoj program obuke za 2019.
- Etička pitanja i integritet uvedeni su u Program početne
obuke Pravosudne akademije u okviru oblasti „Profesionalna znanja i
veštine, pravo EU i međunarodni standardi“. Prema materijalima
Pravosudne akademije, dvodnevne radionice na ovu temu sastojale su se od
predavanja i diskusije i cilj im je bio analiza propisa o izboru,
razrešenju i profesionalnoj etici nosilaca pravosudnih
funkcija.
- Prema izveštajima Pravosudne akademije za 2018. i
2019, tema „Etika i integritet u
pravosuđu“ bila je jedna od najčešće obrađenih oblasti u okviru glave
„Posebna znanja i veštine“ Programa stalne obuke Pravosudne akademije.
Pored toga, programi stalne obuke za nosioce pravosudnih funkcija
izmenjeni su tako da podrazumevaju više obuke za sticanje veština iz
pitanja etike i integriteta. U 2018, ova tema, „Etika i
integritet i pravosuđu“, podrazumevala je jedan dan obuke o etici
državnih službenika, sudijskoj etici i tužilačkoj etici. U 2019. je
dodata obuka o neprimerenom uticaju na javne tužioce i sudije, a u 2020.
je u program uneto razmatranje stručne etike kao mehanizma za
sprečavanje korupcije. Videti Tabelu 21 i Tabelu 22. Materija privrednog
prava za sudije, sudijske pomoćnike i sudijske pripravnike u trgovinskim
sudovima podrazumevala je i radionicu o sudijskoj etici.
Slika 22: Obuka organizovana u 2018. iz oblasti „Posebna znanja i
veštine“
Mentorstvo |
21 |
Etika i integritet u pravosuđu |
18 |
Administracija u sudovima i tužilaštvima |
4 |
Ekonomsko obrazovanje javnih tužilaca |
4 |
Odnosi s javnošću i komunikacija |
4 |
Ekonomsko obrazovanje |
3 |
Unapređenje obuke |
3 |
Zaštita i podrška svedocima |
3 |
Odnosi s javnošću i komunikacija; Pomoć i podrška žrtvama,
oštećenima i svedocima; Zaštita i podrška svedocima |
1 |
Izvor: Izveštaj Pravosudne akademije o realizovanim aktivnostima
u 2018. godini
Slika 23: Obuka organizovana u 2019. iz oblasti „Posebna znanja i
veštine“
Etika i integritet u pravosuđu |
41 |
Rešavanje starih predmeta |
18 |
Odnosi s javnošću i komunikacija |
15 |
Obuka za korišćenje elektronske baze sudske prakse |
4 |
Medijacija |
2 |
Unapređenje obuke |
2 |
Izvor: Izveštaj Pravosudne akademije o realizovanim aktivnostima
u 2019. godini
Slika 24: Broj sudija i tužilaca koji su pohađali obuke
o etici i integritetu od 2016. do 2018.
2016 |
96 |
89 |
2017 |
94 |
91 |
2018 |
184 |
94 |
Ukupno |
374 |
274 |
Izvor: Izveštaji Pravosudne akademije o realizovanim
aktivnostima
- Od 2018. do 2020. godine program stalne obuke izmenjen je
tako da uključuje više obuke za sticanje veština na polju etike i
integriteta. Ove promene izvršene su uz podršku projekta
„Prevencija i borba protiv korupcije“ koji finansira EU.
Ta obuka je za cilj imala da polaznici steknu dodatne kompetencije za
prepoznavanje i rešavanje etičkih dilema i rizičnih situacija u praksi,
uz primenu etičkog kodeksa i antikorupcijskih alata, i bavila se
pitanjima sukoba interesa i davanja poklona. Kako se navodi u Izveštaju
Pravosudne akademije o aktivnostima realizovanim u 2019, te godine je
realizovano 16 jednodnevnih edukativnih događaja uz podršku projekta
EU, a u 2030. Pravosudna akademija je
ovu temu obuke uvrstila u program stalne obuke.
Međutim, ova obuka nije bila obavezna za sve sudije i tužioce.
- I tema neprimerenog uticaja na sudije i tužioce po prvi
put je uvedena u program stalne obuke 2019. godine. Prva procena potreba korisnika za
obukom, koju je Pravosudna akademija realizovala 2018. godine,
predstavljala je primarni izvor za sadržinu programa stalne obuke za
2019. Obuka iz oblasti etike i
integriteta prepoznata je u ovoj proceni kao osnovni prioritet za sudije
viših sudova i zamenike javnih tužilaca u
apelacionim tužilaštvima. Ove obuke su održane
paralelno sa dostavljanjem Smernica za sprečavanje neprimerenog uticaja
na sudije svim sudijama u februaru 2019,
a za sudije je održano i više programa upoznavanja sa ovim smernicama. Međutim, obuka o sprečavanju
rizika od neprimerenog uticaja i zaštiti sudija nije uvrštena u program
obuke za 2020.
Stavovi
prema integritetu u pružanju pravosudnih usluga ↩︎
Percepcija poverenja ↩︎
- Nalazi Regionalne anketa o pravdi sprovedena 2020. godine
ukazuju na značajno povećanje poverenja građana Srbije u pravosudni
sistem u poređenju sa 2009. i 2013. godinom. Pravosuđe se našlo
na polovini liste institucija kojima građani najviše veruju, sa 55 odsto
(videti Sliku 116). To poboljšanje je bilo deo obrasca porasta poverenja
u organe javne vlasti u celini, sa izuzetkom medija. Poverenje u
pravosudni sistem poraslo je kako među korisnicima usluga sudova tako i
u široj javnosti. (videti Sliku 117).
Slika 116: Poverenje građana u institucije, 2009, 2013. i 2020.
Slika 117: Poverenje građana u pravosuđe u Srbiji, 2009, 2013. i
2020.
- Više činilaca i dalje podriva poverenje u
pravosuđe. Osamdeset odsto ispitanika odabralo je trajanje
postupaka, korupciju i politički uticaj kao razloge za nedostatak
poverenja, a preko 70 odsto je dodalo lošu i netransparentnu kadrovsku
politiku. Među ostalim navedenim činiocima bili su razlike između ishoda
sličnih sporova, nedostatak pravičnosti i selektivno pokretanje
postupaka (videti Sliku 118). Korisnici pravosudnih usluga pominjali su
češće od građana u celini neke od ovih činilaca, kao što je sistematsko
odsustvo reakcije na kršenje pravila. Budući da su ispitanici u Anketi
više zainteresovanih strana o pravdi iz 2013. godine naveli faktore
slične onima koje su pomenuli učesnici u istraživanju iz 2020, čini se
da akteri u pravosuđu još mogu da učine mnogo toga da bi se ova pitanja
rešila.
Slika 118: Da li su u pravosuđu prisutni sledeći problemi?
- Rezultati ankete navode na zaključak da je većina
pokušaja da se ostvari uticaj na sudije i tužioce sofisticiranija od
pukog podmićivanja, iako su pojedini korisnici usluga sudova anketirani
2020. godine ipak priznali da su koristili neformalna sredstva da
obezbede uspeh u svojim predmetima, u poređenju sa ispitanicima iz 2013.
Videti Sliku 119 u daljem tekstu. Tri odsto
korisnika usluga u prekršajnim postupcima prijavilo je da su koristili
neformalna sredstva da bi ostvarili uspeh u svojim predmetima, u
poređenju sa devet odsto ispitanika sa iskustvom u sudskim predmetima
koji su isto to naveli 2013. godine. Dva procentna poena manje korisnika
usluga privrednih sudova bilo je spremno da prizna isto to. Međutim,
došlo je i do povećanja broja ispitanika koji su priznali da su
koristili neformalna sredstva da ostvare povoljan ishod u parničnim i
krivičnim predmetima, i to sa dva odsto u 2013. na pet odsto u
2020.
Slika 119: Korisnici usluga sudova koji su naveli korišćenje
neformalnih sredstava za ostvarenje povoljnog ishoda u svom predmetu,
2009, 2013. i 2020.
- Prema nalazima ankete o percepciji građana o borbi protiv
korupcije u Srbiji, koju je 2020. sproveo USAID-ov Projekat za odgovornu
vlast, približno 10 odsto građana
navelo je da je dalo poklon, platilo mito ili učinilo uslugu zaposlenima
u sudovima i tužilaštvima. Većina njih je rekla da su ponudili
mito za ubrzanje usluge, dok su ostali želeli uslugu na koju nisu imali
pravo ili su nastojali da izbegnu odgovornost za svoje
postupke.
- Nastojanja da se izvrši neprimeren uticaj na pravosuđe
dolaze sa više strana i putem većeg broja sredstava. U
Regionalnoj anketi o pravdi, sudije i tužioci naveli su da je korišćenje
veza najčešći način na koji su pojednici pribegavali neformalnim
sredstvima da bi uticali na njihov rad. Videti Sliku 120 i Sliku 121 u
daljem tekstu. Trideset dva odsto sudija i 25 odsto tužilaca navodi da
su uticajni pojedinci izvršili uticaj na njihovu karijeru (i to ne nužno
na pozitivan način) tokom prethodne godine, a 22 odsto sudija i 17 odsto
tužilaca ukazalo je na to da su im ponuđene „protivusluge“. Pokloni i
novčana naknada najređe su pominjani vidovi korupcije.
Slika 120: Procenat sudija koji navode da su se u prethodnih 12
meseci susreli sa sledećim radnjama
Slika 121: Procenat tužilaca koji navode da su se u prethodnih 12
meseci susreli sa sledećim radnjama
Percepcija korupcije ↩︎
- Iako se poverenje u pravosuđe povećalo u 2020, i dalje je
široko rasprostranjena percepcija da je korupcija sveprisutna u srpskom
pravosuđu, te se nivo opažene korupcije ne menja ni unutar pravosudnog
sistema niti izvan njega. Preko 80 odsto ispitanih građana, 42
odsto sudija i 39 odsto tužilaca smatra da je korupcija prisutna u
pravosuđu (videti Sliku 122 i Sliku 123). Pravna lica u odgovorima na
druga pitanja takođe navode da korupcija predstavlja prepreku njihovom
poslovanju.
- Procenat sudija koji navode da je korupcija prisutna u
pravosuđu ostao je isti u odnosu na 2013, dok se procenat tužilaca koji
dele to mišljenje značajno smanjio a broj advokata značajno
porastao. U 2020. je došlo i do značajnog povećanja procenta
sudija i tužilaca koji su odbili da odgovore da li smatraju da je
korupcija prisutna ili nisu mogli da ocene stanje po tom pitanju. Čini
se da advokati, sa druge strane, nisu imali nikakve teškoće sa
izražavanjem svog mišljenja.
Slika 122: Percepcija zastupljenosti korupcije u pravosuđu među
sudijama, tužiocima i advokatima, 2009, 2013. i 2020.
Slika 123: Percepcija zastupljenosti korupcije u pravosuđu među
građanima u celini, 2009, 2013. i 2020.
- Što se građana tiče, jedini sektor na koji korupcija
utiče više na pravosuđe je zdravstvo,
kao što se može videti na Slici 124. To su jedine dve
institucije u kojima je većina ispitanika navela da je korupcija
prisutna u značajnoj meri (ocene 4 ili 5).
Slika 124: Percepcija zastupljenosti korupcije u državnim
institucijama među građanima u celini, 2009, 2013. i 2020.
- Percepcije zastupljenosti korupcije u parničnim i
krivičnim predmetima ispitivane su i tokom izrade Indeksa vladavine
prava Svetskog projekta za pravdu za 2020. godinu. Kada je reč o parničnim
predmetima, Srbija sa ocenom od 0,46 zaostaje za svim zemljama EU (na
73. je mestu od ukupno 128 država obuhvaćenih Indeksom). U krivičnim
predmetima, Srbija je ostvarila ocenu od 0,43 što je, opet, svrstava iza
svih država članica EU (videti Sliku 125).
Slika 125: Svetski projekat za pravdu 2020, percepcija da u
građanskopravnom sistemu nema korupcije (1 = korupcije nema), Srbija i
EU
Slika 126: Svetski projekat za pravdu 2020, percepcija da u
krivičnopravnom sistemu nema korupcije (1 = korupcije nema), Srbija i EU
Percepcija nezavisnosti
pravosuđa ↩︎
- Postoji čitav niz zakonskih mera predviđenih da štite
nezavisnost pravosuđa, ali reforme u cilju uklanjanja ostataka
zavisnosti su odložene, kao što je opisano u poglavlju o upravljanju i
rukovođenju. Među tim promenama je i predloženi nacrt izmena i
dopuna Ustava kojim bi se ukinulo odobravanje odluke o imenovanju
nosilaca pravosudnih funkcija u Narodnoj skupštini.
- Značajan procenat sudija i tužilaca navodi da pravosuđe u
praksi nije nezavisno. Oko 24 odsto sudija i 34 odsto tužilaca
navodi da pravosuđe nije nezavisno. Advokati su još sumnjičaviji: u
njihovim redovima 73 odsto ispitanika navodi da pravosuđe nije
nezavisno, kao što se može videti na Slici 127.
Slika 127: Percepcija nezavisnosti pravosuđa među sudijama, tužiocima
I advokatima
- Srbija je u Izveštaju o globalnoj konkurentnosti Svetskog
ekonomskog foruma za 2019. svrstana na
101. mesto od ukupno 141 zemlje prema nezavisnosti pravosuđa.
Srbija zaostaje za svim zemljama EU osim Hrvatske i Poljske. Rezultati
su slični onima za aspekt vladavine prava u Indeksu transformacije
Fondacije Bertelsman, za koji je Srbija dobila ocenu
nižu od svih zemalja: vrednost indeksa nezavisnosti pravosuđa u Srbiji
bila je 2014. 6,0 od 10 n 2014, na istom nivou kao i 2009.
Slika 128: Izveštaj o globalnoj konkurentnosti Svetskog ekonomskog
foruma za 2019, nezavisnost pravosuđa u EU i Srbiji
Percepcija
nepristrasnosti i pravičnosti ↩︎
- Percepcije pravičnosti pravosudnog sistema značajno su se
razlikovale među ispitanicima. Samo 47 odsto građana, 57 odsto
predstavnika pravnih lica i 62 odsto advokata smatrali su pravosuđe
pravičnim, što je predstavljalo neznatno smanjenje u odnosu na nalaze
istraživanja iz 2013. Sa druge strane, oko 80 odsto sudija i tužilaca
ocenilo je sistem pravičnim u 2020. godini, kao što je prikazano na
Slici 129.
Slika 129: Percepcija pravičnosti pravosuđa u celini, 2013. i 2020.
Slika 130: Percepcija pravičnosti u postupcima korisnika sudskih
usluga, 2013. i 2020.
- Iako bi se moglo očekivati da sudske odluke u njihovim
predmetima utiču na ocenu koju korisnici sudskih usluga daju pravičnosti
pravosuđa, većina anketiranih
korisnika sudskih usluga na čiju štetu su odluke donete ipak je
pravosuđe ocenilo kao pravično. Približno 30 odsto njih je čak
ocenilo i svoje sporove kao u potpunosti pravične (videti Sliku
131).
Slika 131: Percepcija pravičnosti u odnosu na ishod postupka, 2013. i
2020.
- Percepcija pravičnosti pravosuđa donekle se smanjila među
građanima i pravnim licima od 2013, kao što se može videti na
Slici 132. Pozitivna percepcija većine ispitanih grupa
bila je veća od negativne u 2013. u odnosu na 2009. Međutim, iako je u
2002. najmanje 50 odsto ovih grupa (osim građana sa iskustvom u sudskim
postupcima) ocenilo pravosuđe pravičnim, procenti grupa koje smaraju da
je ono pravično niži su u 2020. nego što su bili 2013. godine.
Slika 132: Percepcija pravičnosti pravosudnog sistema, 2009, 2013. i
2020.
- Većina korisnika sudskih usluga smatrala je da je sistem
u potpunosti ili uglavnom pravičan, bez obzira na ishod njihovog spora,
pri čemu je najmanja bila verovatnoća da će tuženi u krivičnim
postupcima smatrati pravosuđe pravičnim. Percepcija pravičnosti
smanjena je među korisnicima sudskih usluga sa iskustvom u parničnim
sporovima i krivičnim postupcima u 2020. u poređenju sa 2013, iako je
percepcija pravičnosti među korisnicima sudskih usluga u prekršajnim
postupcima neznatno porasla (videti Sliku 133).
Slika 133: Ocena pravičnosti suđenja među korisnicima sudskih usluga
bez obzira na ishod njihovog spora, 2009, 2013. i 2020.
- Politizacija pravosudnog sistema i korupcija u pravosuđu
navedeni su kao najčešći razlozi za nepravičan tretman. Većina
sudija, tužilaca i advokata saglasna je da je politizacija prvenstveni
razlog neravnopravan tretmana, dok advokati u daleko većoj meri od
sudija i tužilaca smatraju da korupcija igra ulogu. Stav da su preveliko
opterećenje odnosno neadekvatna organizacija razlozi za neravnopravan
tretman mnogo je rasprostranjeniji među advokatima nego među sudijama i
tužiocima, kao što je prikazano na Slici 134.
Slika 134: Razlozi za neravnopravan tretman koje navode sudije,
tužioci i advokati, 2020.
- Kvalitet zakona u Srbiji takođe se smatrao uzrokom
neravnopravnog tretmana. Šesnaest odsto sudija, devet odsto
tužilaca i 10 odsto advokata navelo je neadekvatne zakonske odredbe kao
jedan od uzroka neravnopravnosti.
- I imovinsko stanje se percipira kao jedan od osnovnih
uzroka neravnopravnog tretmana. Dvadeset pet odsto tužilaca, 19
odsto sudija i 60 odsto advokata navelo je da postoji nejednakost u
tretmanu građana usled njihovog ekonomskog statusa, dok je 64 odsto
građana delilo isto mišljenje.
Slika 135: Ravnopravnost tretmana građana, 2020.
Preporuke i naredni koraci ↩︎
Suštinska promena za promovisanje integriteta u pravosuđu je u
smanjenju mogućnosti za politički uticaj na rad pravosuđa. Ovo se može
postići tako što će Narodna skupština doneti zakone u skladu sa Ustavnim
amandmanima iz 2022. a koje utiču na članstvo i nadležnosti VSS-a i
DVT-a. Novi zakoni bi trebalo da razrade odredbe iz Ustavna kojima se
ukida uloga Narodne skupštine u procesu izbora sudija, kao što je
prethodno razmatrano u poglavlju o upravljanju.
Preporuka 1: Uspostaviti efikasnu koordinaciju između
institucija usmerenu ka sprečavanju korupcije.
- Povećati saradnju i koordinaciju između institucija nadležnih za
izgradnju integriteta pravosuđa Srbije. (MP, VSS, DVT, VKS, RJT –
kratkoročno)
- Povećati interakciju između Saveta, Veća i Agencije za
sprečavanje korupcije (ASK) u vezi sa izradom i primenom planova
integriteta, pravila i standarda koji uređuju sukob interesa i u vezi sa
sprovođenjem ovih propisa. (VSS, DVT, ASK – kratkoročno)
- Uvesti procedure za centralno praćenje izvora, osnova i
raspolaganja pisanim pritužbama na rad sudija i tužilaca. (VSS, DVT, ASK
– kratkoročno)
- Izraditi procedure na osnovu kojih bih sudovi ili tužilaštva
kojima su pritužbe prvobitno podnete izveštavali ASK i Savet i Veće.
(VSS, DVT, VKS, RJT – kratkoročno)
- Izmeniti Zakon o sudijama kako bi izričito definisao disciplinsku
odgovornost predsednika sudova. (MP, Narodna skupština –
kratkoročno)
- Analizirati ishode žalbi na sistemskom nivou; koristiti ove
podatke za informisanje o budućim reformama. (VSS, DVT –
srednjoročno)
- Obratiti pažnju na nastavak imenovanja članova Veća i Saveta kao
drugostepenih disciplinskih organa. (MP, Narodna skupština –
srednjoročno)
- Izmeniti disciplinska pravila za sudije i tužioce u skladu sa
standardima EU, tako da samo teški prekršaji, a ne i nestručnost, dovode
do disciplinskog postupka. (MP, Narodna skupština –
srednjoročno)
- Obezbediti adekvatnu popunjenost disciplinskih tela u VSS-u i
DVT-u. (VSS, DVT – srednjoročno)
Preporuka 2: Jačanje efikasnosti Poverenika za
samostalnost.
- Pobrinuti se da ta pozicija ne bude upražnjena duži vremenski
period. (DVT – kratkoročno)
- Obezbediti sredstva za obavljanje poslova Poverenika. (DVT –
kratkoročno)
- Objavljivati mišljenja i ocene predmeta na veb stranici DVT-a
radi veće transparentnosti rada Poverenika, informisanja javnosti i
usmeravanja ponašanja javnih tužilaca. (DVT – kratkoročno)
Preporuka 3: Završiti izradu procedura za izveštavanje
predsednika sudova o slučajevima kada je nasumična dodela predmeta
poništena i za praćenje ovih izveštaja u VKS-u
- Pojasniti kriterijume za predsednike sudova za dodelu ili
prenošenje predmeta određenom sudiji. (VSS, VKS – kratkoročno)
- Usvojiti automatizovani sistem nasumične dodele predmeta u JT.
(DVT, RJT – srednjoročno)
Preporuka 4: Završiti proces donošenja planova integriteta u
svim sudovima i javnim tužilaštvima.
- Zahtevati od institucija da objave Planove integriteta na svojim
veb stranicama. (Svi – kratkoročno)
- Osim izrade modela plana na papiru, obezbediti mehanizme pomoću
kojih bi sudije i tužioci mogli da utvrde rizike po integritet. (VSS,
DVT, VKS, RJT – kratkoročno)
- Zahtevati od svakog suda ili javnog tužilaštva da imenuje više
službenike za praćenje sprovođenja planova integriteta. (VSS, DVT –
srednjoročno)
- Osigurati koordinaciju i praćenje sprovođenja na centralnom
nivou. (VKS, VSS, DVT, RJT – kratkoročno)
Preporuka 5: Nastaviti sprovođenje Zakona o
uzbunjivačima
- Obezbediti da svi zaposleni u sudovima i javnim tužilaštvima budu
upoznati sa zaštitom uzbunjivača kroz unapređenu opštu obuku. (VSS, DVT,
PCS – kratkoročno)
- Obezbediti obuku za uzbunjivače u svakoj instituciji. (VSS, DVT,
PA – kratkoročno)
- Stvoriti okruženje za bezbedno i efikasno prijavljivanje svih
vrsta neprimerenog uticaja. (VSS, DVT – srednjoročno)
Preporuka 6: Završiti proces u kome će svi zaposleni u
sudovima i javnim tužilaštvima, kao i javnost, biti upoznati sa
pravilima koja se odnose na sukob interesa.
- Pojasniti kriterijume za utvrđivanje da li je poklon bio „u vezi
sa obavljanjem javne funkcije“. (VSS, DVT – kratkoročno)
- Obezbediti prikupljanje, čuvanje i dostupnost evidencije
predviđene članom 41 Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije, koji
zahteva da funkcioneri u pravosuđu izveštavaju o poklonima. (VSS, DVT,
VKS, RJT – kratkoročno)
- Pripremiti javne informacije u vezi zakona i politike davanja
poklona u sudovima i javnim tužilaštvima i objaviti ih na veb stranicama
i u brošurama dostupnim u sudovima i tužilaštvima. (VSS, DVT, VKS, RJT –
srednjoročno)
Preporuka 7: Potpuna primena Etičkog kodeksa i Poslovnika o
radu Etičkog odbora VSS-a.
- Obezbediti pisane smernice o etičkim pitanjima sa praktičnim
primerima i preporukama, uključujući online sekciju Često
postavljanih pitanja. (VSS – kratkoročno)
- Propisati obaveznost postojeće obuke za sve sudije i tužioce.
(VSS, DVT, PA – kratkoročno)
- Pratiti uticaj poverljivih saveta/savetovanja na odgovarajuće
ponašanje u određenim slučajevima. (VSS, DVT – srednjoročno)
- Proširiti Etički kodeks tužilaca tako da sadrži sličan nivo
detalja kao kodeks za sudije u vezi sa dozvoljenim/nedozvoljenim
ponašanjem. (DVT – kratkoročno)
Preporuka 8: Sprovesti pravila o imenovanju, razrešenju i
obeštećenju veštaka.
- Pobrinuti se da svi veštaci dobiju naknadu po istoj stopi u
skladu sa Pravilnikom o naknadama za veštake. (MP, VKS –
kratkročno)