Funkcionalna analiza pravosuđa u Srbiji

Rezime činjenica i preporuka

2d. Upravljanje infrastrukturom

i. Osnovne činjenice

  1. Većina objekata je stara od 30 do 60 godina i samo je minimalno održavana u poslednjih 20 godina i više.
    Sveukupno stanje infrastrukture sektora pravosuđa je veoma loše. Nova mreža sudova približava Srbiju proseku EU u broju lokacija sudova na 100.000 stanovnika. Međutim, većina objekata je stara od 30 do 60 godina i samo je minimalno održavana u poslednjih 20 godina i više. Električne instalacije u mnogim pravosudnim objektima su toliko propale da nisu u stanju da podrže veoma potrebne investicije u IT. Jasno je da će biti potrebna značajna ulaganja u infrastrukturu kako bi se obezbedilo da sistem funkcioniše na način koji je u skladu s evropskim standardima.
  2. Nedovoljni kapaciteti postojeće infrastrukture utiču na pružanje usluga. Postoji nedostatak sudnica u sudovima i kabineta u tužilaštvima. Mnogi akteri ističu loše radne uslove kao bitan razlog nižeg kvaliteta sudskih usluga. Sudovi se uglavnom nalaze u zgradama koje su označene kao kulturno nasleđe, što otežava i poskupljuje održavanje i renoviranje. Pored problema s održavanjem, neke od zgrada nisu namenjene da budu sudovi, tako da ne pružaju funkcionalan prostor. U mnogim slučajevima, dvoje ili troje sudija dele isti kabinet i taj isti kabinet koriste i kao sudnicu, što izaziva zabrinutost u pogledu privatnosti i bezbednosti. Uprkos tome, postojeće sudnice se ne koriste optimalno. Rošišta se održavaju samo pre podne, a raspored suđenja bi mogao da bude gušći kako bi se maksimalno iskoristio ovaj ograničeni resurs. Nedostatak prostora takođe stvara prepreke reformama koje teže poboljšanju pružanja usluga, kao što je formiranje pripremnih odeljenja.
  3. Sektoru nedostaju osnovne informacije, kao što je broj objekata pod njegovom kontrolom i potvrda njegovog vlasništva.
    Upravljanje pravosudnom infrastrukturom je nedelotvorno.Podaci su samo delimično raspoloživi i sektoru nedostaju osnovne informacije, kao što je broj objekata pod njegovom kontrolom i potvrda njegovog vlasništva. Odgovornost je podeljena između MP za objekte i VSS i DVT za operativne troškove.To je sada konsolidovano sa MP. Investiciono odeljenje MP, koje je trenutno odgovorno, nema dovoljno kapaciteta u smislu osoblja, stručnosti i finansiranja da bi obavljalo svoju funkciju. Istovremeno, VSS/DVT nema dovoljno osoblja opredeljenog za ovaj zadatak i još ne postoji plan kako da se izgrade kapaciteti osoblja u tu svrhu. Povlačenje sredstava za kapitalne rashode je malo, te se sredstva rutinski gube ili budu realocirana u dodatne budžetske procese radi zadovoljenja drugih potreba, kao što je plaćanje docnji.
  4. Povlačenje sredstava za kapitalne rashode je malo, te se sredstva rutinski gube ili budu realocirana u dodatne budžetske procese radi zadovoljenja drugih potreba, kao što je plaćanje docnji.
    Ne postoje projektni standardi niti protokoli održavanja za sudove i tužilaštva. Iz toga proizilazi neadekvatan broj, veličina i vrsta sudnica i tužilačkih kabineta, kao i suboptimalni radni uslovi u pravosudnim objektima i neadekvatan pristup za ljude koji nisu potpuno pokretni.


Preporuke i dalji koraci

Preporuka 50:
Izvršiti inventar svih zgrada pravosuđa, razjasniti vlasništvo svake od zgrada i oceniti u kakvom su stanju trenutno.120
Ova aktivnost može da počne kratkoročno i da se nastavi srednjeročno uz umerene troškove.

  • Potvrditi odgovornost MP (a ne VSS) za sprovođenje inventara i obezbeđenje sredstava iz državnog budžeta za pripremu inventara. (MP, VSS, Ministarstvo finansija – kratkoročno)
  • Obaviti inventar, primenjujući pouke naučene kroz USAID-ov projekat JRGA za prekršajne sudove, uključujući osnovne informacije, kao što su vlasništvo nad zgradama i procenu stanja u kome se one nalaze. (MP sa VSS, DVT – srednjeročno

Preporuka 51:
Na osnovu inventara, doneti adekvatno finansiran plan za infrastrukturu koji će omogućiti višegodišnju realizaciju. Pažljivo pratiti realizaciju plana kako bi se obezbedilo da je bužet izvršen u potpunosti u skladu s planom.121
Ove stavke se mogu obaviti srednjeročno i dugoročno. Ukupni troškovi za punu realizaciju će biti značajni, ali možda će donatori biti voljni da pruže podršku, naročito ako pravosuđe učini napredak u implementaciji ostalih preporuka datih u ovoj analizi.

  • Podići kapacitet Odeljenja za investicije putem premeštanja osoblja unutar MP (ili iz drugih ministarstava) uz odgovarajuću obuku. (MP – kratkoročno)
  • Doneti, redovno ažurirarti i neprekidno realizovati dugoročnu investicionu strategiju za obnovu objekata. (MP, VSS, DVT, uz međunarodnu pomoć – srednje-dugoročno)

Preporuka 52:
Obezbediti maksimalnu iskorišćenost malobrojnih sudnica i tužilačkih kabineta.122
Maksimalno korišćenje sudnica može se realizovati brzo, bez troškova.

  • Produžiti dnevni raspored suđenja kako bi se obezbedilo da se suđenja obavljaju čitavog dana i tako prostor koristi u maksimalnom kapacitetu. (predsednici sudova s menadžerima suda – kratkoročno)

Preporuka 53:
Utvrditi smernice s minimumom pravila za standarde projektovanja i održavanje za sudove i tužilaštva.123
Ekspertski tim ili radna grupa treba da donesu opis zadataka za donošenje smernica za projektovanje i održavanje. IMG je izradio „Smernice za model suda” koje se mogu upotrebiti kao osnova za projektne i operativne standarde. Potrebni su standardi za broj, veličinu i konfiguraciju sudnica i kabineta kako bi se odredili zahtevi svakog objekta.124 Ti standardi treba da odslikaju puno korišćenje postojećeg prostora. Ovi zadaci počinju srednjeročno uz umeren trošak.

  • Izvršiti funkcionalnu analizu trenutnih potreba korisnika. (MP u koordinaciji sa VSS, DVT – srednjeročno)
  • Doneti smernice za projektovanje i održavanje. (MP preko spoljnih konsultanata – srednjeročno)
  • Formirati tim za infrastrukturu odgovarajućeg obrazovanja i iskustva koji će predstavljati osnovnu instituciju za utvrđivanje standarda za potreban broj sudnica i kabineta, kao i za odgovarajuće standarde veličine i konfiguracije, uzimajući u obzir profil suda/tužilaštva i fizička ograničenja svakog objekta. (MP, VSS, DVT – srednjeročno)
  • Obezbediti državnu i međunarodnu finansijsku podršku. (MP – dugoročno)

Preporuka 54:
Poboljšati pristup sudovima i tužilaštvima licima s invaliditetom.
125 Kratkoročno i uz mali trošak,mogu se pružiti bolje informacije i sprovesti početna procena.

  • Obezbediti informacije na vebsajtu suda o tlocrtu prostora, uključujući i informacije o ograničenju pristupa. (VSS, VKS – kratkoročno)
  • Sprovesti kampanju za podizanje svesti među sudijama i osobljem o ograničenjima pristupa licima s invaliditetom, primenjujući iskustva iz tekuće kampanje u Osnovnom sudu u Leskovcu. (VSS – kratkoročno)
  • Proceniti strukturne prepreke za lica s invaliditetom i oceniti delotvornost oznaka i putokaza. (MP– srednjeročno)
  • Poboljšati objekte sudova i tužilaštava da zadovolje potrebe lica s invaliditetom. (MP– dugoročno)