Okvir 9: Izazovi u procesuiranju predmeta vezanih za zloupotrebu službenog položaja
Predmeti zloupotrebe službenog položaja daju primer vrste predmeta koja predstavlja poseban izazov za procesuiranje. Akteri navode da izazovi nastaju zbog različitih faktora vezanih za kvalitet zakona, efikasnost sudova, kapacitet i integritet, što su sve faktori koji utiču na kvalitet procesuiranja predmeta.
Prvo, zakon nije jasan. Definicija ‘službenog lica’ u Članu 359 Krivičnog zakonika je neprecizna i obuhvata javne službenike i vlasnike i menadžere privatnih kompanija. Definicija zloupotrebe službenog položaja je takođe neprecizna i obuhvata različite zloupotrebe, od lažnog predstavljanja do prevare i korupcije i pronevere, trgovine povlašćenim informacijama i piramidalne prevare (Poncijeva šema). Član 359 se tako koristi kao rezervna opcija alternativne optužnice u velikom broju predmeta.
Drugo, nedostaju neophodne veštine. Procesuiranje predmeta iz oblasti kriminala belog okovratnika zahteva sofisticirane istražne veštine, uključujući veštine forenzičkog računovodstva, kakve često nisu pristune u tužilaštvima i policijskim stanicama. Dalje, mnoge sudije nisu upoznate sa računovodstvenim konceptima i imaju malo iskustva u rešavanju predmeta iz oblasti kriminala belog okovratnika. Dostupna je ograničena obuka na ovu temu. Dakle, akteri u krivičnom lancu teško mogu da se uhvate u koštac sa složenošću dokaza.
Treće, razvijen je osećaj inercije. Sudije navode određeni stepen nelagodnosti u odbacivanju ovih predmeta, iz straha da mogu biti optuženi za uticaj ili da su ‘podložni korupciji’, a takođe izražavaju nelagodnost u osuđivanju optuženih za čudan prekršaj. Oni navode da nisu sigurni kako će reagovati apelacioni sudovi, tako da je bolje da ‘sačekaju i vide’. Tužioci navode odbojnost prema ovakvim predmetima, zbog gore navedenih izazova, kao i zbog niske stope donetih presuda. Optuženi u ovakvim predmetima su često skloni zloupotrebama u postupku ili izazivanju odlaganja radi taktičke prednosti, a neki se čak upuštaju u korišćenje neformalnih sredstava kako bi uticali na postupak.
Kao rezultat toga, mnogi predmeti zloupotrebe službenog položaja postaju stari. Na primer, Viši sud u Kragujevcu navodi da veći deo njihovih starih predmeta čine predmeti vezani za Član 359. Među zaostalim predmetima se nalazi i simbolična grupa predmeta vezanih za navodnu prevaru protiv profesora i studenata Pravnog fakulteta u Kragujevcu, koji su suočeni sa nizom proceduralnih kašnjenja.
U 2013. godini, Krivični zakonik je izmenjen za potrebe stvaranja odvojenih delova za aktere iz privatnog i javnog sektora, ali drugi izazovi u implementaciji još uvek postoje.
Okvir 10: Međusektorska koordinacija unapređuje pružanje usluga: Slučaj Zrenjanina
Relevantne institucije u Zrenjaninu su razvile jednostavnu i dobru praksu za rešavanje ovog problema u predmetima porodičnog nasilja. Uz podršku Kanadske agencije za međunarodni razvoj (CIDA), javno tužilaštvo u Zrenjaninu je pozvalo predstavnike policije, javnog tužilaštva, centara za socijalni rad, prekršajnih sudova i ostalih institucija radi organizovanja nedeljnih sastanaka kako bi se razmatrali predmeti porodičnog nasilja u nadležnosti ovih institucija. Uspeli su da, kroz koordinaciju rada ovih institucija, izbegnu dupliranje postupaka kako bi se sprečilo kršenje non bis in idem prava, dok su takođe promovisali prava žrtava i svedoka obezbeđujući tako da porodično nasilje ne ‘prođe neopaženo’. Ovakva vrsta međusektorske saradnje na lokalnom nivou nije skupa, a implementacija je jednostavna – jačanje, kvalitet, efikasnost i pristup pružanju pravosudnih usluga u Zrenjaninu.