Funkcionalna analiza pravosuđa u Srbiji
Procena spoljašnjeg učinka > Efikasnost u pružanju pravosudnih usluga
f. Efikasnost u pružanju administrativnih usluga311
- Prema Anketi o percepciji pravosuđa u Srbiji, više od 70% korisnika suda je zadovoljno efikasnošću administrativnih usluga koje su dobili u sudovima, uključujući overavanje dokumenata. Posebno je primetno povećano zadovoljstvo uslugama vezanim za overu dokumenata i ugovora od 2009. godine (videti Sliku 47).
- Imajući u vidu pozitivne rezultate, postavlja se pitanje
potrebe za uvođenjem funkcije javnih beležnika (notara) i ka
rešavanju kog problema je ta funkcija usmerena. Privatni
notari su uobičajena pojava u drugim evropskim zemljama.312 U
Srbiji je njihovo uvođenje usmereno ka unapređenju efikasnosti
kroz preuzimanje niza administrativnih zadataka od sudova, sa
fokusom na overavanje dokumenata.313 Privatni notari počinju
sa radom u septembru 2014. godine, a izgleda da će se oni
takmičiti sa sudovima u pružanju ovih usluga. Očekuje se da će
privatni notari biti brži, ali i znatno skuplji. Ovi podaci pokazuju
da su sudovi sposobni da se takmiče, barem što se tiče poslova vezanih za overu.
- Korisnici suda takođe navode da je vreme potrebno za završetak administrativnog posla skraćeno. Prosečno vreme potrebno za overu dokumenata i ugovora je smanjeno sa 118 minuta u 2009. godini na 78 minuta u 2013. godini. Kada je reč o drugim administrativnim poslovima, prosečno vreme je skraćeno sa 164 minuta na 91 minut. Tokom 2013. godine, 48% overa je završeno u roku od 30 minuta, a za više od 40% drugih administrativnih poslova je takođe bilo potrebno manje vremena. U 2009. godini, samo 25% usluga je završeno u tom vremenskom okviru.
- Međutim, prosečno vreme krije značajne varijacije u opsegu navedenog vremena za završavanje administrativnog posla. Značajan procenat korisnika suda navode da su proveli između 90 i 180 minuta u sudu, kako bi završili administrativne poslove, dok druga grupa navodi da im je bilo potrebno čak i više od 10 sati. Neki predstavnici poslovnog sektora navode da su proveli određeni broj radnih dana na završavanju administrativnih poslova (videti Sliku 48).
- Korisnicima je obično potrebno više od jednog dolaska kako bi obavili administrativni posao, a takva situacija je ostala nepromenjena od 2009. godine do 2013. godine. Korisnici suda iz opšte javnosti navode da su za obavljanje njihovog administrativnog posla u proseku bila potrebna 2 do 3 dolaska. Korisnici iz poslovnog sektora navode da su u proseku morali da dođu u sud 3 puta. Međutim, procenat korisnika koji su uspeli da obave svoj posao tokom jednog dolaska se povećao sa 42% u 2009. godini na 50% u 2013. godini. Za overu dokumenata i ugovora, 56 procenata korisnika suda navodi da su 2013. godine završili posao overe tokom jednog dolaska, što je značajno poboljšanje u odnosu na 2009. godinu (videti Sliku 49).
- Prosečno vreme koje korisnik provede prilikom svakog dolaska u sud je takođe prilično dugačko. Korisnici iz opšte populacije i korisnici iz poslovnog sektra navode da u proseku provedu između 39-45 minuta prilikom obavljanja administrativnog posla u sudu. Samo 5% korisnika suda navodi da je bilo potrebno između 91 i 180 minuta, u poređenju sa 32% korisnika u 2009. godini. Međutim, preostalih 15% korisnika navodi da im je, za obavljanje administrativnih poslova bilo potrebno od 181 minuta do 10 sati, u poređenju sa samo 5% korisnika koji su naveli ovo vreme 2009. godine.
- Korisnici suda sada češće završavaju svoje administrativne poslove na jednom mestu, umesto da idu od vrata do vrata. U 2013. godini, 74% korisnika je navelo da su izvršili overu na jednom mestu, što predstavlja povećanje u odnosu na 49% korisnika u 2009. godini (videti Sliku 50).
- Iako se efikasnost u administrativnim uslugama povećala, još uvek ima prostora za unapređenja. U 2013. godini, 47% opštih korisnika i 41% korisnika iz poslovnog sektora još uvek navode da su njihovi administrativni poslovi mogli biti obavljeni u kraćem roku. Više od 20% pružalaca administrativnih usluga se slaže sa ovim mišljenjem.
- Ukoliko sudovi i privatni notari budu mogli da se takmiče u uslugama overavanja, sudovi bi mogli da povećaju pravovremenost na nekoliko načina. U Anketi o percepciji pravosuđa u Srbiji, 41% pružalaca administrativnih usluga navodi da bi poslovi mogli biti obavljeni u kraćem roku kroz pojednostavljene procedure, 38% ističe da je potrebna bolja tehnička opremljenost, kao što su računari, 29% ističe bolju podelu posla i informisanost klijenata. Nije iznenađujuće da 60% ispitanika takođe navodi povećanje zarada. Iz perspektive samih pružalaca usluga, moguće je povećati efikasnost.