Funkcionalna analiza pravosuđa u Srbiji

Procena spoljašnjeg učinka > Potražnja za uslugama prafosuđa

f. Opterećenost tužilaštva

  1. Raspoloživost podataka u vezi s radom tužilaštva je ograničenija nego za sudove. U tužilaštvima ne postoji jedinstven elektronski sistem za upravljanje predmetima, kao ni u sudovima, kao ni sistem ponderisanja predmeta. Kao rezultat toga, teško je analizirati aktuelnu opterećenost ili efikasnost procesuiranja predmeta. Šta više, tužilaštvo prolazi kroz najveću reformu koji je ikada doživelo od svog osnivanja.
  2. Uvođenje tužilačke istrage prema novom ZKP-u dramatično je povećalo broj predmeta tužilaštva i povećalo njegovu ulogu i obaveze. Menjanjem količine i prirode posla tužilaštva, ZKP će promeniti i to kako će tužilaštvo meriti svoj učinak i upravljati njime.
  3. Tabela 2 niže prikazuje broj predmeta u tužilaštvima 2011. i 2012. godine.168 Broj krivičnih prijava iznosio je 331.336 krajem 2012, što predstavlja povećanje od 2011. do 2012. godine od 7,30 %. U tom periodu, tužilaštva su radila na 11.048 novih predmeta i postupala po 13.798 predmeta u žalbenom postupku. Do sada, tužilaštva su retko bila suočena s problemom starih predmeta. Prema srpskom zakonu, predmet može da stoji otvoren u tužilaštvu preko dve godine ukoliko je istražnom sudiji u sudu podnet predlog za pokretanje postupka ili pak policiji dostavljen zahtev za dodatnom istragom. Za tužilaštva se kaže das u ona brža u „raščišćavanju svojih radnih stolova” nego sudovi zato što ona mogu da vrate policiji nedovoljno potkrepljene predmete, tražeći još informacija.
  1. Donošenjem novog ZKP-a, približno 38.871 predmet je prenet iz sudova u tužilaštva. Nema statistike o starosnoj strukturi tih predmeta. Međutim, kako je sada tužilaštvo odgovorno za sprovođenje istrage, neki od predmeta će svakako ući u kategoriju starih predmeta. Uzimajući u obzir činjenicu da se nijedan istražni sudija nije opredelio za prelazak u tužilaštvo, znatan pritisak je sada na tužiocima i zamenicima tužilaca.
  2. Krajem 2013. godine, Srbija je imala 705 tužilaca i zamenika tužilaca. Još 36 zamenika tužilaca je postavljeno u osnovnim tužilaštvima maja 2014. godine na osnovu pretpostavke da će se obim posla povećati.170 Takođe, broj osnovnih tužilaštava se povećao sa 34 na 58 prema novoj mreži sudova, što je stupilo na snagu 1. januara 2014. godine. Međutim, nije došlo do značajnih ulaganja u IT, opremu ili infrastrukturu radi podrške novooformljenim tužilaštvima. Stoga, mnogi tužioci i zamenici tužilaca tavore sa nestandardnom ili nedovoljnom opremom.
  3. Tužilaštvo je sada suočeno s mnogobrojnim problemima. Nema dovoljno informacija za analizu učinka i efikasnosti po novom ZKP-u, a tužilaštvo ima ograničeni okvir u kome treba da ih realizuje. Postoji potreba za više resursa, ali teško je proceniti količinu, vrstu i gde bi ih bilo najbolje rasporediti. Neke preliminarne analize su sprovedene krajem 2013. godine na osnovu postojećeg rasporeda resursa za krivičnu istragu u sudovima. Međutim, to je bilo nedovoljno za merenje objektivnih potreba. Ulaganje u IT i softver za upravljanje predmetima predstavlja vrhunski prioritet kako bi se obezbedilo generisanje pouzdanijih informacija o broju predmeta, učinku i efikasnosti tužilaštva. Analiza ovih podataka će biti od bitne važnosti za razumevanje delotvornosti primene ZKP-a i identifikovanja nekih korektivnih mera pri tome.