Funkcionalna analiza pravosuđa u Srbiji

Analiza unutrašnjeg učinka > Upravljanje ljudskim resursima

e. Plate i struktura naknada za sudije, tužioce i osoblje

U 2012. godini, odnos plate sudija prema prosečnoj plati u Srbiji je bio sličan proseku utvrđenom u 29 zemalja u kojima je sprovedena ovakva evaluacija za potrebe CEPEJ, a taj prosek je viši ili jednak proseku u 18 zemalja.
  1. Plate sudija i tužilaca u Srbiji su odgovarajuće. U 2012. godini su plate u pravosuđu Srbije bile 2.1 puta veće od prosečne plate u Srbiji. Ovakvi podaci se dobro porede sa evropskim standardima, gde su plate sudija u proseku 2.3 puta veće od prosečne nacionalne plate. U Srbiji su plate sudija i tužilaca smanjene u realnom iznosu od 2010. godine.821 Takvo smanjenje je uobičajeno za zemlje koje je finansijska kriza značajno pogodila, i obično prate smanjenje nacionalne prosečne plate.822 Kao i većina evropskih zemalja, Srbija ne primenjuje razliku između plata sudija i tužilaca.823
  2. Naknade izvan plate stvaraju zabrinutost u nekim oblastima. Primetne su netipične vrednosti u nekim sudovima gde ‘ostale naknade’ 824 čine čak 18% plate, što otvara mogućnost favorizovanja. U proseku, udeo ‘ostalih naknada’ jednak je 3% plate sudije i 6% ukupne naknade. Međutim, u jednom apelacionom sudu ‘ostale naknade’ su ukupno činile 16% sudijske plate, dok neke sudije nisu dobijale nikakvu naknadu u toj kategoriji. Potrebno je dodatno istražiti i regulisati velike varijacije u naknadama.825
  3. Slobodno korišćenje dodataka na platu predstavljalo je problem u prošlosti (videti Tabelu 32). Na primer, akteri su za potrebe Funkcionalne analize naveli da su neki sudovi navodno koristili dodatke za dežurstvo tako što su dopuštali svim sudijama koji vrše funkciju da budu ‘dežurni’, te su stoga oni imali pravo na velikodušne dodatke. Ova praksa je postala skupa za pravosuđe, a takođe je bila predmet kritike. U pozitivnom svetlu, VSS i VKS su nedavno prekinuli ovu praksu. Neke sudije i tužioci moraju da dežuraju, ali te radne liste moraju biti strogo kontrolisane kako bi se sprečila zloupotreba. Stalni nadzor od strane VSS, VKS i predsednika sudova je zagarantovan.
  1. Prosek plate tužioca je u rangu sa platama sudija na istom nivou (videti Tabelu 33 ispod). Ne postoji razlika u strukturi plate, a na plate tužilaca utiču isti faktori. Nema vidljivih smernica o kvalifikovanosti za finansijske nagrade. Neka tužilaštva navode da koriste ovaj podsticaj,827 dok druga to ne rade. Nedostatak pravila i smernica može dovesti do favorizovanja i kronizma, te bi stoga DVT i RJT morali da regulišu plan naknada na jasan način, o čemu bi informisali sve tužioce, uz vršenje stalnog nadzora.
  1. Plate državnih službenika su mnogo složenije (videti Tabelu 34). Postoji više od pedeset različitih elemenata za primanja državnih službenika. Širok spektar zakona i podzakonskih akata reguliše plate u sudovima, pa izračunavanje plata oduzima vreme i samo po sebi je podložno manipulaciji. Međutim, naknade izvan plata za zaposlene u sudovima uklapaju se u 20% plate, što Organizacija za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD) smatra dobrom praksom.
  1. Bonusi za učinak postoje, ali se ne koriste u velikoj meri i ne bi ih trebalo koristiti kratkoročno. U nedostatku Okvira za merenje učinka, i u odsustvu rigoroznog sistema za procenu učinka u sudovima (videti diskusiju ispod), nema dovoljno osnova da se utvrdi šta je uzoran učinak kako bi se dodelili takvi bonusi. Zakon o platama državnih službenika i nameštenika sadrži odredbe za dodatak na platu za izuzetan učinak ili dodatno opterećenje na radu.831 Ove odredbe za plaćanje po učinku se ne koriste u velikoj meri u pravosuđu, a ni u drugim delovima državne službe. Kada budu uspostavljeni sistemi evaluacije i Okvir za merenje učinka, oni mogu predstavljati koristan alat za povećanje učinka kroz podsticanje pojedinaca da se ističu u radu.