Okvir 8: Inovacije i efikasnost ugušeni u Novom Sadu
Prekršajni sud u Novom Sadu koristio je usluge Omladinske zadruge Sloboda, kao svoje interne kurirske službe u gradu Novom Sadu, kao i u opštinama Veternik, Futog i Petrovaradin. Kuriri Slobode su plaćani 40 RSD po uspešnom uručenju. Prema informacijama Prekršajnog suda, stope uspešnosti kretale su se između 75-80%, što je rezultiralo brojem od 7,000-10,000 dostavljenih dokumenta mesečno. Njihovi kuriri su više puta pokušavali dostavu za istu cenu, tako što su nekoliko puta u jednom danu odlazili na adresu stranke. Takođe su sudu davali informacije sa terena, koje su olakšavale dalje proceduralne korake, kao što su informacije o netačnoj adresi ili ukoliko osoba više ne živi na navedenoj adresi. Kuriri su takođe bili spremni da rade nakon redovnog radnog vremena i vikendima, kada postoji veća verovatnoća da će građani biti kod kuće.
Po rečima predsednika suda:
‘Sloboda je pružala zapanjujući doprinos efikasnijem poslovanju suda, u pretpretresnom postupku, tokom postupka i kasnije u fazi izvršenja sudskih odluka. Oni su takođe omogućavali efikasniju primenu rokova, koji su od suštinskog značaja u pravnom postupku, te su nam tako pomogli da smanjimo broj predmeta koji bi inače zastareli. Njihov rad je značajno unapredio našu stopu naplate novčanih kazni i povećao priliv sredstava u budžet.’
Uprkos uspehu, Prekršajni sud je u 2014. godini prekinuo saradnju sa Slobodom. Odobreni budžet za 2014. godinu za sud je samo delimično odobren, a stavka za internu službu dostave je smanjena na jednu četvrtinu iznosa. Prekršajni sud se vratio na korišćenje usluga Pošte, gde je sigurnije nakupiti docnje, a troškovi mogu biti lakše maskirani u okviru opšte administracije.
‘ne više od dva ročišta, prvog preliminarnog i drugog za prikupljanje dokaza, saslušavanje argumenata i ukoliko je moguće, donošenje odluke, bez odlaganja osim kada se pojave nove činjenice ili u ostalim izuzetnim i važnim okolnostima.’275
Iako Konsultativni savet evropskih sudija (CCJE) kvalifikuje preporuku navodeći razliku u praksi između zemalja članica EU i različite potrebe u zavisnosti od vrste predmeta, CCJE takođe naglašava značaj sudija u kontrolisanju rasporeda i trajanja postupka, postavljanja čvrstih rokova i ostvarivanja njihove moći da odbijaju neopravdana odlaganja. U nekim instancama, sudovi su definisali predložena ograničenja za broj ročišta po predmetu. Novi procesni zakoni u mnogim zemljama pokušavaju da ograniče broj ročišta kroz konsolidovanje onih ročišta koja se zakazuju u sličnim fazama toka predmeta. Nažalost, često nema dovoljno naknadnih informacija kako bi se utvrdilo da li je održan manji broj ročišta ili na koji način reforme utiču na pružanje usluga.