Funkcionalna analiza pravosuđa u Srbiji

Analiza unutrašnjeg učinka > Upravljanje IKT-om

f. Sposobnost e-pravosuđa da pomogne korisnicima u pristupu pravdi

  1. Pružanje usluga preko interneta nije tehnički cilj sam po sebi već predstavlja ključni alat za unapređenje pristupa pravosudnim uslugama za građane i pravnike. 929
  2. Evropska strategija E-pravda definiše evropski portal pravosuđa kao sistem “sve na jednom mestu” koji omogućava građanima pristup pravdi. Jednostavnije procedure (plaćanja, manja potraživanja) bile bi automatizovane i pristupačne sa bilo koje tačke u EU. Srbija bi trebalo da se pripremi za učestvovanje u ovom poduhvatu.
  3. Generalni direktorat Evropske komisije za informatičko društvo i medije nudi standard za evaluaciju online dostupnosti javnih usluga na skali od jedan do pet:
    1. Nivo 1: informacije – pristup opštim informacijama.
    2. Nivo 2: interakcija u jednom smeru – dinamične informacije; mogućnost preuzimanja obrasca za zahtev za usluge.
    3. Nivo 3: interakcija u dva smera – elektronski obrasci se mogu pokrenuti unutar sajta.
    4. Nivo 4: transakcija – potpuno elektronsko postupanje sa predmetima (npr. plaćanja).
    5. Nivo 5: personalizacija – proaktivne automatizovane usluge.
  4. U sadašnjem obliku, većina postojećih mehanizama E-pravde u Srbiji spada u Nivo 1, ali oni nastavljaju da se unapređuju.930 USAID trenutno radi na unapređenju veb stranica VKS-a i VSS-a kako bi se dodale dinamične i individualizovane informacije o rasporedu ročišta i događaja. Sajtovi, za koje se očekuje da budu spremni za korisnike tokom 2014. godine, biće smešteni kod spoljnog provajdera, ali će ih održavati zaposleni u VKS-u i VSS-u.
  5. Ne postoje ni obrazci koji bi se odnosili na dizajn veb strana (npr. grafika, standardni meni). Strategija komunikacije VSS-a kaže da će VSS dati preporuku o standardima za veb stranice za prvostepene sudove. Projekat JRGA USAID-a planira da izradi uniformisani obrazac veb stranice koji će biti besplatno prosleđen svim prekršajnim sudovima.
  6. MP je izradilo portal za kalendare i odluke prvostepenih sudova 931 koji omogućava stranama da imaju uvid u tok predmeta. Portal prekršajnih sudova je u izradi i radna grupa za SAPS je kao prioritet definisala dodavanje žalbenih i upravnih predmeta na portal.932 . Ovi portali predstavljaju značajan napredak po pitanju pristupa pravdi.
  7. Komesar za zaštitu podataka nedavno je doneo odluku da se pretrage na elektronskim portalima mogu vršiti samo po broju predmeta. Rezultat nije optimalan, s obzirom da zahtevi ne dozvoljavaju advokatima i telima zaduženim za izvršenje da imaju uvid u tekuće predmete na jednom mestu, sprečava efikasnost, smanjuje opšti pristup javnosti informacijama o predmetima. Radeći zajedno, ključne interesne strane bi mogle da dođu do praktičnog rešenja za ovaj problem koji bi zaštitio privatnost i povećao transparentnost i koji bi promovisao kako efikasnost tako i pristup, u skladu sa evropskom praksom. U Hrvatskoj je sistem zaobišao ovaj problem stavljanjem broja predmeta i inicijala svake od strana. To korisnicima omogućava jednostavniji pristup informacijama uz zaštitu privatnosti. Primer hrvatskog portala bi mogao da bude dobra lekcija za Srbiju.