Funkcionalna analiza pravosuđa u Srbiji

Analiza unutrašnjeg učinka > Upravljanje IKT-om

c. Efikasnost sistema za potrebe upravljanja

  1. Slabosti u prikupljanju i analizi podataka unutar sistema za upravljanje predmetima u pravosuđu onemogućavaju procenu efikasnosti procesa, organizacionih struktura i optimizaciju korišćenja resursa. Prikupljanje podataka u sudovima ne treba da bude ograničeno na informacije o pojedinačnim predmetima. Da bi bili delotvorni sudovi moraju imati sadržajne, precizne i blagovremene statističke podatke. Ne postoji opšti „krovni“ softver za sve IKT sisteme koji bi obezbedio sektorske statističke informacije, što sprečava donošenje odluka zasnovanih na dokazima.
  2. Prikupljanje statističkih podataka iziskuje značajan napor i vodi ka prikupljanju nekonzistentnih podataka od strane različitih tela (VKS, VSS, RJT, DVT i MP). Na primer, statistički izveštaji izrađuju se primenom AVP aplikacije u osnovnim i višim sudovima, ali se oni ne šalju elektronski u centralnu bazu podatak.903 Umesto toga, službenici zaduženi za statistiku u VKS sastavljaju sve izveštaje koje su elektronskom poštom dobili od sudova kako bi napravili jedan glavni izveštaj.
  3. Pored toga, s obzirom da postoji neadekvatan broj obaveznih polja u koja se unose podaci, neadekvatne validacije polja 904 i da ne postoji “zaključavanje” jednom unetih statističkih podataka, podaci koji se podnose VKS-u kroz AVP sistem nisu konzistentni, mogu biti netačni 905 i mogu se menjati nakon što ih sudovi podnesu. Zatim, malo je obuka koje se odnose na pravilno unošenje podataka i ne postoji periodična revizija kvaliteta i doslednosti unetih podataka. Usled takve situacije, podaci koji se podnose VKS-u sadrže brojna polja bez podataka ili izmenjene unose te na taj način mogu učiniti određene izveštaje besmislenim.
  4. VSS koristi BPMIS kao jedinstvenu aplikaciju dizajniranu kao „dashboard” (komandna tabla) za potrebe analize rada sudova i korišćenja resursa na jednom mestu. 906 Međutim, sudovi unose podatke ručno u BPMIS umesto da ih preuzmu iz sistema upravljanja predmetima (podaci se podnose elektronski kroz jedinstvenu platformu), što stvara mogućnost ljudske greške prilikom unosa podataka i oduzima mnogo vremena.
  5. Nepouzdani i neuporedivi podaci utiču na dnevno poslovanje i onemogućavaju upravljanje i planiranje zasnovano na dokazima. U sve većoj meri će biti teško rukovoditi podacima u vezi sa otvaranjem Poglavlja 23. Prikupljanje i verifikacija podataka je bila naročiti problem tokom Funkcionalne analize 907 . Sam trud koji je uložen oko ovih podataka govori da ova vrsta analize nije jednostavna u srpskom sistemu i verovatno da nije sprovođena još od JPEIR projekta iz 2011. (Analiza javne potrošnje i institucija u pravosuđu). Kako srpsko pravosuđe bude kretalo sa otvaranjem Poglavlja 23, ova vrsta analize će biti sve potrebnija kako bi se dobili podaci neophodni za donošenje odluka, za usmeravanje reformi i ispunjavanju raznih i rastućih zahteva Evropske komisije.
  6. Organizacija po vrstama predmeta i klasifikacija informacija o predmetima u AVP sistemu onemogućava analizu značajnih statističkih podataka. Na primer, trenutno postoji 70 različitih vrsta predmeta i u naporima da se revidiraju pravilnici (vidi odeljak Upravljanje), Ministarstvo pravde razmatra mogućnost uvođenja dodatnih vrsta predmeta. Pored toga, AVP sistem klasifikuje krivične predmete prema najtežem krivičnom delu za koje se optuženi tereti, a ostale optužbe su često skrivene. Ovi nedostaci sprečavaju realizaciju dobre analize obrade krivičnih predmeta.
  7. Ukoliko se u kratkom roku ne budu sprovela značajna unapređenja, sistem će verovatno biti preplavljen zahtevima koje će jedva uspevati da ispuni što će verovatno da uspori proces
    Neki od značajnih nedostataka u AVP mehanizmima izveštavanja ispravljeni su u SAPS-u. Na primer, nakon generisanja kvartalnih ili godišnjih izveštaja, izveštajni period se „zaključava” u SAPS-u, tako da naknadne modifikacije (npr. postdatirane izmene) nisu moguće, osim ako ih posebno autorizuje sistem administrator uz propratnu pisanu dokumentaciju 908 . S druge strane, u poređenju sa izveštajima koje generiše AVP, SAPS statistiku čini mnogo uži skup raspoloživih izveštaja.
  8. Statistički paket za SAPO nije implementiran, a statistički podaci za tužilaštva se i dalje prikupljaju u Microsoft Excel-u. Korisnici su timu za Funkcionalnu analizu rekli da su obavezni da vode duplirani manuelni postupak zato što sistem ne ispunjava u potpunosti njihove potrebe i nemaju koristi od potencijalnog upravljanja informacijama koje bi sistem mogao da ponudi.